Závodní okruhy

Závodní silniční okruhy

Motorsport      Okruhy, vrchy

Datum: 13.02.2019 Okruhy, vrchy Autor: Standa Hylán

Závody historických vozů v Mostě se líbily jezdcům i divákům

Druhý ročník závodu historických vozů The Most Historic Grand Prix, který hostil tento víkend mostecký autodrom, je minulostí. Vzhledem ke kladnému ohlasu jezdců i doprovodných týmů a pozitivním reakcím diváků se dá předpokládat, že se podaří přilákat souboje nestárnoucích plechových krasavců na sever Čech i do třetice všeho dobrého. Pomohlo tomu i počasí.

Přes výrazné ochlazení ve srovnání s tropickými teplotami uplynulých dní se autodromu naštěstí vyhnul déšť, s výjimkou krátké přepršky v samotném závěru víkendu. „Znovu se nám potvrdilo, že nádherná historická auta, jimž o závodním víkendu pochopitelně vévodily monoposty formule 1 zlaté éry sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, mají početnou a stále rostoucí základnu fanoušků a obdivovatelů. I když termínově naše akce kolidovala se stejně zaměřenými aktivitami brněnského automotodromu a také nedalekého okruhu v německém Sachsenringu, přesto si k nám našlo cestu mnoho nadšenců.

Chválou nešetřili ani promotéři a týmy. Jsme tomu velmi rádi a těšíme se na setkání příští rok,“ zhodnotila úspěšný závodní víkend obchodní a marketingová ředitelka společnosti AUTODROM MOST Jana Svobodová. Jak už zmínila, hlavním podnikem víkendu a zároveň magnetem pro fanoušky byl šampionát FIA Masters Historic Formula One Championship, tedy závody historických monopostů F1, které sbíraly body v mistrovství světa v letech 1966 až 1985. Oba pětadvacetiminutové závody speciálů věhlasných značekopanoval s přehledem bílo–zelený vůz Williams Brita Nicka Padmora. Zatímco v sobotním závodě vyhrál způsobem start–cíl, v nedělním si prvních osm z prvního závodu vyměnilo pozice na startovním roštu. Padmore se tak musel propracovávat z osmého místa. I tak po řadě předjížděcích manévrů už ve třetím kole pole jezdců vedl, první místo si bez problémů udržel až do cíle. Podobně suverénně si počínal i Ital Matteo Ferrer-aza s vozem Ligier, který skončil v obou závodech na stříbrné pozici. V sobotu doplnil tuto dvojici na stupních vítězů Brit Steve Hartley ve voze Arrows, který se o den později musel spokojit se šestým místem. Výrazně si naopak polepšil jeho krajan a obhájce loňskéhotitulu Max Smith-Hilliard, který letos startuje ve speciálu Fittipaldi. V sobotu dojel osmý, v neděli se radoval z bronzové příčky na stupních vítězů.

Divácky atraktivní podívanou ale předvedli i jezdci dalších sérií historických vozů. Svůj devadesátiminutový závod odjeli už v sobotu jezdci-gentlemani s vozy GT vyrobenými do roku 1966. V neděli si to v ostrých soubojích rozdali také aktéři mistrovství cestovních vozů rovněž vyrobených do roku 1966 a FIA šampionátu sportovních vozů z 60. let. Nechyběl mezi nimi britský závodník Steve Soper, vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Nürburgringu a v belgickém Spa v 80. a 90. letech. Byl dlouholetým továrním jezdcem BMW. Za volantem Lotusu Elan z roku 1964 a o rok mladšího Fordu Lotus Cortina se střídal s Markem Martinem.

Po jednom závodu v sobotu i v neděli měli na programu také jezdci série HAIGO, jež zahrnuje formule icestovní vozy bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí, který se jezdil v 70. a 80. letech