Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 21.04.2024 Formule Autor: Standa Hylán

Zápisník formulového fanouška. Část třetí: Jindra Kraus glosuje GP v Číně

Po pěti letech mnozí už možná zapomněli, jak okruh v Číně vypadá. Ale formule 1 se sem vrátila, a nabídla hned sprintový víkend. O sprintu píši v minulém příspěvku, tak pojďme na hlavní závod.

...závod však dopadl podobě jako všechny v této sezóně. Navíc Max Verstappen dosáhl rekordu v počtu vítězství za sebou. Od závodu v Miami začátkem května nestál na nejvyšším stupínku nikdo jiný než Max O první větší vzrušení se postaral Bottas, když odstavil svůj Stake, na poměrně nebezpečném místě. Virtuální Safety Car přišel příliš pozdě, traťáci bojovali s monopostem, který jim nešel odtáhnout. Tak snad nezapomněli vyřadit na neutrál. Klasický Safety Car po dvou třech kolech. No, vedení závodu trochu zaspalo, a některým pilotům to pozměnilo strategie. Ještě před restartem Stroll sestřelil Ricciarda, a ještě nadával. Neříkám to poprvé, ale za mě je to prostě dobytek, navíc absolutně nestačí Alonsovi, to už je taky známá věc. Ricciardo následně ťuknul do Piastriho.

Jo, z gauče se to říká, ale přeci jen, i na normální silnici platí pravidlo rozestupu za dalším vozem. A tady to bylo vlastně ještě během Safety Caru, což si prostě měl Stroll pohlídat, místo toho zaspal. Pro formuli 1 je prostě škoda, že lepším pilotům zabírá místo. A aby toho nebylo málo, Magnussen po pár zatáčkách po restartu odpravil Tsunodu. Tresty deseti vteřin OK. Další Safety Car. Když už to Ricciardo měl rozjeté možná na body, a že by je sakra potřeboval, tak musel ze závodu odstoupit. Alonso a jeho měkké gumy, to byla celkem záhada, zatímco drtivá většina ostatních přezula na tvrdé a přešla na jednozastávkovou strategii.

O to horší to pro Alonsa bylo, když po restartu na měkkých gumách nic nezískal, na Péreze naopak ztrácel a případný pitstop by ho poslal téměř na konec pole. Verstappen v poklidu držel první pozici, na druhém místě se po Safety Caru zjevil skvěle jedoucí Norris a držel se Red-Bullu na dohled. Pérez se prokousal přes Leclerca na třetí místo a vydal se stíhat Norrise. Alonso logicky musel do boxů, spadl na 12. místo, ale pak se rozjel, čerstvé žluté gumy, a předjížděl jednoho soupeře za druhým, zajížděl nejrychlejší kola. Pak brilantně pochytal vjezd do kačírku při nájezdu na cílovku, prohnal se kolem Hamiltona a kolo na to si poradil s Piastrim na sedmém místě.

A to předjetí Péreze po startu, to byla lahůdka. Opět skvělá jízda od španělského matadora, který je prostě kořením současné F1. Jen fakt škoda, že nemá auto s potenciálem vítězit, ale mačká z něho absolutní maximum. Norris netrefil na ceremoniál na cílovce, a než aby couval po trati, radši to uklidil do boxů. Asi bych žádal o opakování ceremoniálu. Každopádně, zaslouženě jezdec dne, možná i celého víkendu, navzdory nepovedenému sprintu, zejména pak jeho startu. Ale znovu ukázal, že ve vozech McLarenu je velký potenciál. A když to letos nedotáhnou na Red-Bull, tak by to alespoň mohla být bitva s Ferrari. Trápící se Hamilton se dlouho nemohl odpíchnout z chvostu pole po startu, nakonec to stačilo na deváté místo.

Russell byl šestý, ale to auto prostě nefunguje. Haas, to je nenápadný sběratel bodů. Auto z kategorie pomalých, ale z pěti závodů urvalo 5 bodů, dnes přibyl další díky Hulkenbergovi. Ale ta atmosféra, když do cíle přijel Guanyou Zhou? To byla paráda, chvilku se úplně zapomnělo na vítěze.

Vyprodané tribuny pěly ovace na domácího hrdinu, který sice nedojel na bodech, ale přilákal na tribuny spoustu fanoušků. Verstappen jasný vítěz, jde za obhajobou titulu, zatímco už rozjeté Ferrari, které by ho mohlo čím dál víc nahánět, tak v Číně nevýrazné, neviditelné, jen čtvrté a páté místo.

Těšíme se do Miami, kde se pojede další závod.

Jindra Kraus
Ilustrační foto: Standa Hylán