Rally, kros

Rally

Motorsport      Rally, rallykros

Datum: 09.06.2023 Rally, rallykros Autor: Tisková zpráva

Vladimír Mužák slaví pětašedesátiny

V pátek 9. června slaví půlkulaté narozeniny českodubský soutěžák Vladimír Mužák. Špičkový jezdec a neméně zdatný mechanik začínal jako řada závodníků v mototuristických soutěžích BOAS.

Vladimír Mužák Svoji první soutěž absolvoval se spolujezdcem Vladimírem Koškem v roce 1984. V té době působil jako mechanik již několik let u Karla Šimka, který si ho po skončení kariéry „vzal pod svá křídla“ a dal mu do jeho závodění spoustu užitečných rad.

První dvě sezóny strávil v oblastních soutěžích skupiny A s vozem Škoda 120 LS v barvách JZD Pokrok Bílá. Třetí místa z Rallye Vysočina, Chemopetrol Litvínov a Smědá Frýdlant 1985, kde byl i sedmý absolutně, znamenala postup do Přeboru ČSR. Pravidelné body sbíral v sezóně 1987, ale na postup do „federálu“ to dalo až o dva roky později, kdy vedle něj usedl Jan Halala z Hrádku nad Nisou. Druhým místem na Rallye Smědá, třetím na Valašce a vítězstvím na dramatické soutěži v Plzni, vybojovali titul Mistrů České republiky ve třídě A Škoda 120 LS.

Rok 1990 přinesl přestup do třídy N 1300 s vozem Škoda Favorit. První sezóna mezi „velkými kluky“ znamenala celkové šesté místo ve třídě, skvělé třetí místo na Bohemce a druhé při Rallye Tatry. Posun o dvě příčky přinesla sezóna 1991, kdy se dvojici Mužák – Halala dařilo zejména při Rally Příbram a Gemer Dobšiná. Výborné desáté místo absolutně stále s enkovým favoritem v Mistrovství Evropy při Rally Jugoslavia znamenalo předzvěst spolupráce s novým spolujezdcem Petrem Koškem.

Rok 1993 se stal Mužákovou nejúspěšnější sezónou. Po vítězství v Rallye Tatry, druhých místech v Třebíči, Valašce, Gemer a třetím v Tišnově se i přes havárii v závěrečně Rally Congesta stali v početné konkurenci Mistry ČSFR ve třídě N 1300 a porazili tak mimo jiné celý Junior tým Škoda, Suka, Říhu, Kalinu nebo Šnajdra. Také následující sezóna byla pro posádku Mužák – Košek úspěšná. Skončili jen těsně druzí, když vyhráli Rally Český Krumlov, už s „kulatou“ Suzuki byli rovněž druzí na Rally Ještěd, Příbram i Bohemia a třetí na Barumce.

Pak jsem měl to štěstí navigovat Vláďu i já a dvě druhá místa z Rally Bohemia (1996 a 1997) a starty v Příbrami a na Barumce (tady už se Seatem) patří k mým největším zážitkům a úspěchům. Za pár let jsme přidali ještě několik startů v seriálu Historic a opravdovou lahůdkou byl start s originální eresou po Karlu Šimkovi při Rallye Praha Revival 2014.

S Petrem Koškem startovali koncem devadesátých let ještě ve více než deseti soutěžích s vozem Seat Ibiza a s vypůjčenou felicií od Vládi Bergera jeli podruhé soutěž Mistrovství Evropy Rally Jugoslavia a opět vyhráli třídu. Soutěžní vozy si Vladimír Mužák připravoval vždy sám a kladl důraz na pečlivou práci, což mu přineslo řadu dokončených soutěží. Již několik let také pečuje o auta, se kterými se zúčastňuji soutěží historic a revival a jsou tak spolehlivé, že stačí jen dolévat benzín.

Se Škodou 130 RS a krásnými dvěma kupátky Škoda 110 R se občas objevuje především na veteránských, srazových a sportovních akcích a jeho vozy jsou vždy ozdobou. Nezbývá než tomuto skromnému jezdci popřát hodně zdraví a radosti a věřit, že se ještě někde, třeba s eresou, objeví.

Pavel Vydra
Foto: archiv autora

Vladimír Mužák Vladimír Mužák Vladimír Mužák Vladimír Mužák Vladimír Mužák Vladimír Mužák Vladimír Mužák Vladimír Mužák Vladimír Mužák