Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 03.04.2024 Formule Autor: Roman Klemm

Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně. Část šestá: Trojan-Ford T10

Začátkem 60. let založili dva Australané žijící v Anglii firmu Motor Racing Developments: závodník Jack Brabham a technik Ron Tauranac. Jejich „Brabhamy“ ovládly nejen juniorské třídy, sám Brabham a Denny Hulme Tauranacovy konstrukce dokonce korunovali tituly mitrů světa F1.

Trojan T 103 Když se Brabham po roce 1970 vrátil zpět do Austrálie, vedl Tauranac značku na čas sám, než ji prodal Bernie Ecclestoneovi. Sám brzy nato založil vlastní firmu Ralt, ze které se stal jeden z historicky největších výrobců monopostů nejrůznějších juniorských tříd všech dob.

Také na formuli 1 mu zbýval čas a pro sezonu 1974 navrhl pro firmu Trojan pana Petera Agga, která se doposud zabývala především licenční výrobou vozů McLaren, vlastní monopost pro mistrovství světa: Trojan T103. Vůz byl samozřejmě koncipován kolem 8válce Cosworth a převodovky Hewland. Opticky poněkud „neklidně“ působící design s chladiči v předku vozu pilotoval (jak jinak) Australan, Tim Schenken.

Projekt ovšem trpěl nedostatkem peněz. Tým se přihlásil pouze do osmi Velkých cen a Schenkenovými nejlepšími výsledky byla dvě 10. místa v Zolderu a Zeltwegu. Značka Trojan poté ze světa Grand Prix zmizela. T103 je právě proto pěkným unikátem, který již několik let po evropských motodromech prohání Francouz Philippe Bonny.

Text a fotoi: Roman Klemm

Trojan T 103