Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 15.04.2024 Formule Autor: Roman Klemm

Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně. Část osmá Lotus-Ford 92

Geniální zakladatel značky Lotus, Colin Chapman zemřel v prosinci roku 1982. Lze tedy vycházet z toho, že byl typ Mk92 posledním monopostem, který vznikal pod jeho dozorem. Možná, že bylo lepší, že se jeho prezentace ani nedožil (převzala ji jeho vdova Hazel).

Lotus-Ford 92 Mk92 byl jakýmsi přechodným mezi článkem mezi Mk92, který byl ještě vybaven sacím 8válcem Cosworth a týmem toužebně očekávaným Mk93T, do kterého měl být zabudován přeplňovaný motor Renault V6. Francouzi měli s dodávkou agregátů zpoždění a bylo jasné, že Lotus začně sezonu 1983 právě s Mk92.

Hranatě a nemotorně působící konstrukci Martina Ogilvieho nedopohlo k půvabu ani senzační lakování JPS. Vůz sestávající v zásadě z šasi starého Mk91 a karoserie nového Mk93T byl stejně tak pomalý, jak vypadal. De Angelis se jeho použití vyhnul (raději trpěl s Ogilvieho starým Mk91 a podobně nepovedeným Mk93T), týmová dvojka Mansell se s Mk92 ovšem musela lopotit osm závodů.

V červencovém Detroitu budoucí světový šampion dojel překvapivě jako 6. pro jediný bodík této konstrukce. Ogilvie musel uprostřed sezony odejít a manažer Lotusu Peter Warr ho nahradil Francouzem Gerardem Ducarougem, který během několika týdnů týmu „vykouzlil“ půvabný a rychlý Lotus-Renault 94T. To už je ale zase jiná story…

O Lotusu Mk92 v F1-Masters platí to stejné, jako o Lotusu 87B: posaď do dobře připraveného monopostu talentovaného profesionála – a bude jezdit vepředu! Tým Chrome Cars svěřuje Mk92-Ford mladému Britovi Michaelovi Lyonsovi a několikanásobný vítěz Grand Prix Monaco Historique v každém závodě bojuje přinejmenším o umístění „na bedně“.

Text a foto: Roman Klemm

Lotus-Ford 92 Lotus-Ford 92