Formule
Datum: 15.04.2024 Formule Autor: Roman Klemm
Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně. Část osmá Lotus-Ford 92
Geniální zakladatel značky Lotus, Colin Chapman zemřel v prosinci roku 1982. Lze tedy vycházet z toho, že byl typ Mk92 posledním monopostem, který vznikal pod jeho dozorem. Možná, že bylo lepší, že se jeho prezentace ani nedožil (převzala ji jeho vdova Hazel).
Mk92 byl jakýmsi přechodným mezi článkem mezi Mk92, který byl ještě vybaven sacím 8válcem Cosworth a týmem toužebně očekávaným Mk93T, do kterého měl být zabudován přeplňovaný motor Renault V6. Francouzi měli s dodávkou agregátů zpoždění a bylo jasné, že Lotus začně sezonu 1983 právě s Mk92.
Hranatě a nemotorně působící konstrukci Martina Ogilvieho nedopohlo k půvabu ani senzační lakování JPS. Vůz sestávající v zásadě z šasi starého Mk91 a karoserie nového Mk93T byl stejně tak pomalý, jak vypadal. De Angelis se jeho použití vyhnul (raději trpěl s Ogilvieho starým Mk91 a podobně nepovedeným Mk93T), týmová dvojka Mansell se s Mk92 ovšem musela lopotit osm závodů.
V červencovém Detroitu budoucí světový šampion dojel překvapivě jako 6. pro jediný bodík této konstrukce. Ogilvie musel uprostřed sezony odejít a manažer Lotusu Peter Warr ho nahradil Francouzem Gerardem Ducarougem, který během několika týdnů týmu „vykouzlil“ půvabný a rychlý Lotus-Renault 94T. To už je ale zase jiná story…
O Lotusu Mk92 v F1-Masters platí to stejné, jako o Lotusu 87B: posaď do dobře připraveného monopostu talentovaného profesionála – a bude jezdit vepředu! Tým Chrome Cars svěřuje Mk92-Ford mladému Britovi Michaelovi Lyonsovi a několikanásobný vítěz Grand Prix Monaco Historique v každém závodě bojuje přinejmenším o umístění „na bedně“.
Text a foto: Roman Klemm