Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 04.09.2023 Formule Autor: Tisková zpráva

Staněk v Itálii dojel opět na bodech. O lepší výsledek ho připravila zastávka v boxech

Český pilot Roman Staněk skončil v hlavním závodu Formule 2 v Itálii na 10. místě a získal tak jeden bod do celkového pořadí. Na legendárním okruhu v Monze navázal na včerejší 8. místo ze sprintového závodu a poprvé v sezóně se mu povedlo bodovat v obou závodech během víkendu.

R.Staněk Monza V páteční kvalifikaci si nováček týmu Trident vyjel 3. místo na startu pro dnešní závod, který byl vypsán na 30 kol. Pro Staňka se jednalo o nejlepší kvalifikační výsledek v sezóně. Po startu měl ale stejný problém jako včera.

„Spojka byla lépe nastavená než včera, ale zase mi proklouznuli kola. Přitom jsem inženýrům včera na meetingu po sprintu říkal, že to nastavení není v pořádku. Musel jsem proto hned po startu bránit,” řekl rodák z Valašského Meziříčí ke startu dnešního závodu.

Během prvních zatáček se Staněk propadnul na 4. pozici za Francouze Martinse a poté se ho pokusil předjet v neobvyklém místě během prvního kola i Dán Vesti, kterého jediný Čech v doprovodných sériích slavné Formule 1 jemně vyvezl, Vesti poté najel kolem na trávník a roztočil se. Na trať tak musel safety car. Český závodník za tento incident dostal pětisekundovou penalizaci.

„Hned v první šikaně jsem měl kontakt s Hadjarem, což se díky bohu obešlo bez poškození vozu. V Monze vždy nájezd do první hrozí kolizí. Je tam spoustu aut, které najíždí vedle sebe do šikany. Incident s Vestim byl za mě závodní incident,” okomentoval Staněk dění po startu.

Po restartu jezdil Roman na 4. místě až do 7. kola, kdy vyjel safety car způsobený nehodou Artura Leclerca vytvořil ideální podmínky pro pitstop špičky závodního pole jedoucí v té chvíli na měkké směsi pneumatik. Zastávka v boxech se ovšem mechanikům italské stáje Trident vůbec nepovedla.

„Ztratili jsme tam asi 7 nebo 8 pozic. To je ohromná škoda,” řekl Staněk.

„Byl to klíčový moment Romanova závodu. Kdyby se nám zastávka v boxech povedla, byli bychom stále nahoře. Pitstop byl asi o 5 vteřin horší než by měl býť,” řekl inženýr týmu Trident Carlo Ruffo.

Restart proběhl v 11. kole, ale hned po něm havaroval vinou Izraelce Nissanyho na cílové rovince Barbadosan Maloney a znovu na trať musel safety car. I během něj někteří jezdci vyměnili pneumatiky a při restartu v 15. kole jel Roman na 11. místě. O tři kola později se Romanovi podařilo získat další pozici a když po technických problémech s trvale otevřeným systémem DRS musel Francouz Martins zajet do boxů a následně odstavit svoji formuli, posunul se dále na 9. pozici.

Kolize mezi Crawfordem a Mainim vedla k třetímu výjezdu safety caru, který Roman Staněk využil k taktické výměně pneumatik a odpykání penalizace. Na trať se vrátil na 12. místě a po restartu zbývaly odjet poslední 4 kola. V nich ale ani nedostal prostor pokusit se zužitkovat výhodu čerstvých měkkých pneumatik, když ve 29. kole znovu vyjel na trať safety car, což prakticky znamenalo ukončení závodu pod safety carem. Započtení dalších penalizací jezdců nakonec vyneslo Romana na poslední bodované, tj. 10. místo celkové klasifikace.

„Bod po startu ze třetí pozice pro mě není něco z čeho mám radost. V závodu musel každý vidět, že na rovinkách to jelo těm nejlepším lépe než mě. S tím se bohužel potýkáme celý rok,” uvedl Staněk k závodu.

Závod vyhrál Brit Bearman. Na druhém místě dojel Japonec Iwasa a na třetím pak Théo Pourchaire, průběžně vedoucí celkovou klasifikaci šampionátu. Staněk je v celkovém pořadí šampionátu

Další a poslední letošní závod šampionátu F2 se pojede 24.-26.11. ve Spojených arabských emirátech na okruhu Yas Marina.

Tobias Malena
Foto: Joan Codina

R.Staněk Monza