Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 09.06.2020 NASCAR, Indycar Autor: Petr Smetana

Scott Dixon dominantně vyhrál v Texasu

IndyCar Series se dočkala prvního letošního závodu nové sezony, který hostil Texas Motor Speedway pod názvem Genesys 300 o celkové délce 200 kol. Jednalo se tak o 48 kol kratší závod než loni. Závod se konal bez přítomnosti fanoušků a pod přísnými hygienickými opatřeními po vzoru série NASCAR. Velkou novinkou bylo premiérové použití ochrany aeroscreen, který má za úkol zamezit vniknutí předmětů do oblasti jezdcovi přilby.

Scott Dixon Právě oproti automobilové sérii NASCAR zde však byla jedna rozlišnost. Závodníci série IndyCar měli k dispozici regulérní kvalifikaci, ve které se utkali o nejlepší pozici na startu. Nejrychlejší kvalifikační kola zajel úřadující šampion Josef Newgarden s průměrnou rychlostí 347,12 km/h. Jen pro zajímavost – nejrychlejší kolo historie této dráhy je z roku 2001, kdy Paul Tracy zaznamenal neuvěřitelnou hodnotu průměrné rychlosti 380,89 km/h. Právě kvůli extrémním rychlostem se závod nikdy neuskutečnil. První řadu doplnil Scott Dixon a následující řadě stál Simon Pagenaud a Ryan Hunter-Reay.

Několik jezdců mělo problémy ještě před samotným startem závodu. Mezi nimi byl Takuma Sato, který do závodu vůbec neodstartoval kvůli poškozenému vozu z tréninku, protože se jej nepodařilo včas opravit. Alexander Rossi a Graham Rahal museli neplánovaně před startem do boxů kvůli technickým potížím a ztratili tak několik kol. Naopak Newgarden zužitkoval nejlepší pozici a po startu závodu si tvořil náskok nad Dixonem. Ve 24. kole Dixon stáhl ztrátu na necelou půl sekundu a osm kol později se mu podařilo překonat Newgardena. V následujícím kole zamířil Newgarden ke svým mechanikům, protože cítil vibrace z levého předního kola. Dixon o kolo později reagoval stejně a také zajel dotankovat palivo a pro nové pneumatiky. Krátce po zastávkách v boxech přišlo na řadu první přerušení závodu, kdy Rinus VeeKay ztratil kontrolu nad vozem z výjezdu ze zatáčky číslo dvě a neovladatelným vozem se dostal do kontaktu s Alexem Palou. Pro oba jezdce závod skončil.

Po restartu ve 47. kole si Dixon začal budovat náskok nad Pagenaudem, který však jeho tempo nedokázal kopírovat a v 53. kole se musel vypořádat s tlakem, který na něj vyvíjel Newgarden, jenž však po pár kolech začal na tuto druhou pozici ztrácet. Dixon měl už náskok více než sedmi sekund na druhého Pagenauda a v 77. kole přišla na řadu žlutá fáze kvůli nečistotám na dráze. Jezdci zamířili ke svým mechanikům a Newgardenovi s Felixem Rosenqvistem se podařilo předčít Dixona. Ten po vydařeném restartu opět začal ujíždět svým soupeřům a také využil toho, že spolu za ním Newgarden a Rosenqvist bojovali. Ve 118. kole se povedlo Rosenqvistovi dostat se na druhou pozici a ztráta na Dixona činila neuvěřitelných deset sekund.

Ve 120. kole přišly na řadu další zastávky u svých mechaniků a jako první se vydal pro nové pneumatiky a palivo Newgarden. Další kolo tam zamířili všichni a na prvních místech se nic nezměnilo. Ovšem to už neplatilo od 130. kola, kdy se Newgarden začal propadat a Rosenqvist začal stahovat náskok Dixona. Ve 140. kole už měl ztrátu na vedoucího může jen dvě a půl sekundy a s více než deseti sekundami za ním jezdil třetí Pagenaud. Pořadí se nezměnilo ani po dalších sériích zastávek v boxech a náskok Dixona na Rosenqvistem činil necelé dvě sekundy.

Necelých dvacet kol do konce závodu už byl Rosenqvist pouze necelou sekundu za Dixonem a začaly tak poslední zastávky v boxech. Po nich se na prvním místě vrátil Dixon s větším náskokem, protože Rosenqvist se zdržel za jezdci o kolo zpět a potom přišel zásadní moment. Rosenqvist při snaze dotáhnout Dixona udělal chybu a narazil do zdi. Závod pro něj skončil a na druhé místo se tak posunul Pagenaud. Stejně tak jako celý závod, tak i teď byl nedostižný na restartu Dixon a o více než čtyři sekundy zvítězil před Pagenaudem. Do cíle nedojel Charlie Kimbaall, jenž havaroval v posledním kole na protilehlé rovince. Třetí místo obsadil Newgarden. V první pětici pak byl Zach Veach a Ed Carpenter.

Petr Smetana foto:indycar.com