Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 29.04.2022 NASCAR, Indycar Autor: Petr Smetana

Ross Chastain v posledních metrech získal vítězství v Talladeze

Desátým očekávaným závodem byla mocná Talladega. Jde o největší, nejdelší a nejrychlejší ovál v kalendáři a odehrávají se tu ty nejvíce vzrušující závody i velmi těsné dojezdy. Závod pod názvem GEICO 500 sliboval nejen plné tribuny, ale také skvělé závodění. Na jezdce čekalo 188 kol v celkové délce 500 mil. Samotné stage měly délku 60, 60 a 68 kol.

Ross Chastain Talladega STAGE 1:

Symbolické první startovní místo si vyjel Christopher Bell, který tak vedl úvodní kola závodu, než se před něj dostal Daniel Suaréz, který vedl celý balík až do zastávek v boxech. Před zastávkami v boxech zajel ke svým mechanikům Tyler Reddick pro poruchu motoru. O chvíli později zamířili do boxů závodníci Toyot a hned poté i ostatní závodníci. Po dokončení prvního cyklu zastávek v boxech se na první místo dostal Kyle Larson následován Williamem Byronem a Chasem Elliottem. Brad Keselowski byl penalizován za velkou rychlost v boxech a dostal se do kolové ztráty. Suaréz se propadl až za druhou desítku. Deset kol před koncem první části už byl bok po boku Larson a Bubba Wallace. Tři kola před koncem se do problémů dostal Daniel Hemric, který byl sestřelen Chasem Briscoem a Chrisem Buescherem. Pro všechny tři aktéry nehody závod skončil a vítězem první části se stal Wallace, jenž byl v době incidentu na první pozici.

STAGE 2:

Po restartu závodu se utvořily dvě řady aut vedle sebe. Jednu vedl Erik Jones a druhou Larson. Jones se po chvíli dostal do vedení před Larsona, jenže ve druhé řadě byl zase bok po boku s Wallacem. Čtyřicet kol před cílem druhé části závodu byla vyvěšena žlutá vlajka kvůli pomalu jedoucímu vozu Grega Biffla. Tímto se Keselowski dostal pryč z jednokolové ztráty na vedoucího Jonese. Po zastávkách v boxech se do vedení dostal William Byron. Po následujícím restartu se stala první hromadnější nehoda a závod skončil pro Joeyho Logana, Austina Cindrica, Suaréze, Tye Dillona nebo Rickyho Stenhouse, Jr. Byron vedl i nadále a patnáct kol před koncem kvůli menší nehodě Codyho Wara byla vyvěšena žlutá vlajka. Po restartu závodu si vedení hlídal Byron před všemi svými týmovými kolegy a bylo jasné, že se nikdo z nich nebude pouštět do velkých akcí. To se také stalo a Byron se stal vítězem druhé části závodu.

FINÁLNÍ STAGE:

Hned od začátku poslední a nejdůležitější části závodu se pořadí začalo promíchávat. Vedoucího Jonese zdolal následující kolo Kyle Busch a oba jezdci si několikrát prohodili pozici. Poté se do čela závodu dostal dvojnásobný vítěz Talladegy Ryan Blaney, který vedl bez přerušení 23 kol. Krátce poté se uskutečnily poslední zastávky v boxech. Do problémů se dostal Bell, jenž byl po kontaktu se svým týmovým kolegou Kylem Buschem poslán do smyku a ztratil tak kontakt s ostatními. Závěrečná kola nám přinesla krásný souboj Jonese s Larsonem, kdy první jmenovaný jezdec vedl celé pole pod bílou vlajku do posledního kola závodu. V tu chvíli jel na třetí pozici Ross Chastain následován Kurtem Buschem. V poslední zatáčce se začalo útočit, kdy Kurt Busch vybočil z řady doprava. Po výjezdu z poslední zatáčky vedl Jones s menším náskokem, který se však doslova každým metrem ztenčoval. Ve chvíli, kdy Larson zaútočil na Jonese, došlo ke kontaktu Larsona a Kurta Busche, který tvrdě narazil do SAFER bariéry a po odrazu ještě škrtl o vůz Wallace, kterého čekal stejný scénář. V tu samou chvíli se Chastain dostal do vedení a Austin Dillon jej stíhal.

Nakonec rozdílem 0,105 sekundy podruhé v sezóně zvítězil Chastain. Třetí pozici obsadil Kyle Busch, který předvedl skvělé poslední kolo a z devátého místa se dostal na třetí. Nejlepší pětici uzavřel Larson s Martinem Truexem, Jr. Zklamaný Jones, který vedl závod ještě sedm sekund před koncem, skončil na šesté pozici. Poprvé v historii NASCAR se stalo, že dva závody po sobě vyhrál jezdec, jenž během závodu vedl pouze jedno kolo. Ross Chastain obě vítězství kariéry vybojoval v posledním kole závodu. 63 posledních kol pod zelenou vlajkou je nejvíce od druhého závodu roku 2002 zde v Talladeze, kdy nebyla během celého závodu ani jednou vyvěšena žlutá vlajka.

Petr Smetana foto: Nascar.com