Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 02.02.2021 Formule Autor: Aleš Norský

Rekapitulace sezony 2020 Formule 1

Loňská sezona Formule 1 byla poznamenaná pandemií koronaviru a vším, co s tím souviselo. Zpočátku to vypadalo, že se sezona 2020 vůbec neuskuteční, nakonec celý kolotoč zavítal na netradiční okruhy, což znamenalo zcela jistě oživení pro jezdce, týmy i fanoušky. Než se nám rozjede sezona letošní, nabízíme malou rekapitulaci sezony loňské.

L.Hamilton Red Bull Ring Piloti

Pokud by některý z nich dokázal zvítězit ve všech 17 závodech a pokaždé zajet i nejrychlejší kolo, posbíral by 442 bodů. Se 347 body se tomu Lewis Hamilton dost přiblížil a získal 781⁄2 procent tohoto možného maxima. Což je jistě impozantní, ale v roce 2015 (kdy se nedávaly body za nejrychlejší kolo) si vedl ještě lépe a získal přes 80 procent! Potažmo, Hamilton si připsal 20 procent ze všech bodů, které se loni rozdaly a další dva za ním, Valtteri Bottas a Max Verstappen, společně dalších 25 procent. Zbývajících 55 procent se rozdělilo mezi 17 dalších jezdců.

Hamilton taky zaskóroval 59 procent pole position, 35 procent nejrychlejších kol, 65 procent vítězství a vedl 59 procent všech kol...suma sumárum dokončil jednu ze svých nejúspěšnějších sezon.

Celkem se loni v mistrovství světa předvedlo 26 jezdců ze 17 zemí, 23 přímo v závodě a 20 z nich získalo body. Nejsilnější zastoupení měla Velká Británie se čtyřmi, následovaly Francie a Německo se třemi. Po dvou letech jsme znovu viděli i pilota z Brazílie, kterým byl Pietro Fittipaldi...zároveň první tří-generační pilot v mistrovství světa.

Týmy

Poprvé od roku 1977 nezískal Williams žádné body, ale jenom proto, že tehdy se rozdávaly jen do šestého místa. Ve skutečnosti byla sezona 2020 teprve druhou sezonou (společně s 1970) kdy tým alespoň částečně v rukou Sira Franka Williamse, nedokázal ani jednou dojet v první desítce. Určitě si to ale nezasloužili. V Mugello jejich pilot George Russell skončil na 11 místě za Kimi Räikkönenem a Sebastian Vettelem. Jenže, Kimi tam byl jenom díky pochybnému pravidlu FIA, které určuje, že když je na trati safety car, jedci, kteří jsou o kolo zpátky tuto ztrátu získají zpět. Při použití selského nebo jiného rozumu by ten jeden bod připadl Russellovi a Räikkönen by byl v podstatě o kolo za ním.

Samozřejmě s oběma piloty na čele tabulky (a další výpomocí od Russella) Mercedes AMG dominoval a získal 88 procent pole position, 53 procent nejrychlejších kol a 761⁄2 procent vítězství. Taky vedli 83 procent kol, druhý Red Bull měl 81⁄2 procenta. Další tři týmy, které měly vůz v čele závodu, byly McLaren, Racing Point a Alpha Tauri, a poslední dva to dokázaly proměnit ve vítězství.

Motory

Stejný příběh i tady. S vyjímkou Pirelli (kteří nemají konkurenci) byl motor Mercedes-Benz v loňské Formuli 1 nejdominantnější složkou. Výsledky mluví samy za sebe: 94 procent pole position, 53 procent nejrychlejších kol, 82 procent vítězství a 881⁄2 procent kol ve vedení. Jediný další motor, který dokázal zvítězit byla Honda, která vedla 11 procent kol. Zbytek náleží Renaultu, který taky získal 291⁄2 procent nejrychleších kol, což je více než Honda se 171⁄2 procenty.

Ferrari

Kromě loňska, naposledy kdy vůz nebo motor z Maranella nezískal pole position, nejrychlejší kolo, vítězství v závodě, ani kolo ve vedení, bylo v roce 1992, a jediný další rok, kdy k tomu došlo byl 1973.

Aleš Norský, gpfactsandnumbers.com   foto: archiv redakce