Rally, kros

Rally

Motorsport      Rally, rallykros

Datum: 06.09.2023 Rally, rallykros Autor: Tisková zpráva

Racing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v Keni

Velkým finále letošní sportovní sezóny týmu ACCR Racing21 se dá označit jeho prosincový start na legendární vytrvalostní soutěži EAST AFRICAN SAFARI CLASSIC. Do 11. ročníku této prestižní mezinárodní automobilové soutěže nasadí český tým dva historické soutěžní vozy. Startovní pole letošního ročníku East African Safari Classic obohatí dvě posádky týmu ACCR Racing21. V soutěžním voze Opel Ascona A, který dobovým zbarvením připomene velké úspěchy německé značky na poli motorsportu, se na startu představí posádka Olga Lounová – Lilia Khousnoutdinova.

TK Racing21 Druhým týmovým vozem na startu jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží světa bude Porsche 911 SC s posádkou Vojtěch Štajf – Jan Bejvl. East African Safari Classic 2023 ve skutečnosti uzavře letošní sportovní sezónu týmu ACCR Racing21. U obou posádek se jedná o premiérový start na této soutěži, jejíž trať povede na území afrického státu Keňa.

Jediná dámská posádka v soutěži

Olgu Lounovou bude v historickém voze Opel Ascona A z roku 1972 navigovat Lilia Khousnoutdinova, a společně budou jedinou dámskou posádkou v letošním ročníku tohoto náročného afrického maratonu. Olga má bohaté zkušenosti nejen z mnoha startů v rallye během uplynulých deseti let, ale také jako účastnice Rallye Dakar 2022 v kategorii Classic. Během své kariéry vyzkoušela i jiné disciplíny motorsportu. Její navigátorka Lilia Khousnoutdinova se zapsala do statistiky automobilových soutěží svým startem na loňském prosincovém Pražském Rallysprintu, ve kterém rovněž v roli navigátorky ve voze Hyundai i20 WRC pomohla Vojtěchu Štajfovi ke třetímu místu v celkové klasifikaci.

Další náročná výzva pro manažera týmu

Zkušeného matadora automobilových soutěží Vojtěcha Štajfa, který do světa rallye vstoupil před více než 25 lety, bude na East African Safari Classic navigovat ve voze Porsche 911 SC z roku 1978 spolujezdec Jan Bejvl. Manažer týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf má na svém kontě během dosavadní bohaté sportovní kariéry množství výrazných úspěchů na soutěžích doma i v zahraničí. Dosud posledním výrazným úspěchem je zisk titulu mistra Evropy historických vozů z roku 2021, který získal společně s Vladimírem Zelinkou na voze Opel Kadett C GT/E. Aktuálně startuje v českém šampionátu historických vozů s Toyotou Celica GT-Four a paralelně také v Poháru 2+ se soudobým vozem ŠKODA Fabia R5. Jeho navigátor pro africkou soutěž Jan Bejvl se za volant soutěžního vozu dostal až v minulém roce, kdy se v roli jezdce rovněž účastnil vybraných podniků domácího šampionátu historiků. A zatímco vloni zpočátku vyzkoušel „mistrovský“ Opel Kadett Vojtěcha Štajfa, letos bojuje o cenné body ve voze Ford Fiesta XR2 Mk1. V roli navigátora tak bude mít svoji premiéru.

„Účast na letošní East African Safari Classic je dalším a vytouženým střípkem v mé dosavadní soutěžní kariéře. Start v této velmi náročné vytrvalostní soutěži v sobě nosím už tak pět let, a konečně nastala chvíle, kdy si mohu tenhle sen jako jezdec splnit. Jako jednatele a manažera týmu ACCR Racing 21 mě toto africké dobrodružství v závěru roku těší o to více, že díky dlouholeté spolupráci se svým společníkem a zakladatelem Racing 21 Karlem Janečkem můžeme dnes oznámit start dokonce dvou posádek,“ řekl v úvodu tiskové konference Vojtěch Štajf a dodal: „Po mých úspěších v legendárním vytrvalostním závodě La Carrera Panamericana v letech 2014 a 2015, které stály na začátku našeho partnerství s Karlem Janečkem a znamenaly založení týmu Racing 21, je East African Safari Classic další významnou událostí našeho společného projektu. Společně s Olgou, Lilií, Honzou a celým realizačním týmem se na start v Africe poctivě připravujeme. Velmi náročnou renovací prošly od května oba soutěžní vozy, které jsme nedávno otestovali ve velmi těžkém terénu v Německu s pozitivními výsledky. Pro mě osobně je také velmi důležité, že naše účast na této legendární soutěži afrického kontinentu má současně, především díky Lilii a Karlu Janečkovým, charitativní podtext s přímou podporou vybraného projektu přímo v Keni. Do startu soutěže zbývá poměrně dost času, ale oba vozy už připravujeme na logistiku do místa startu. Celý náš tým se na letošní prosinec moc těší a chtěl bych tímto poděkovat všem partnerům za podporu tohoto unikátního projektu.“

East African Safari Classic v kostce

Tato náročná soutěž historických vozů se koná v termínu 9. – 18. prosince 2023 a její trať s nezpevněným povrchem o délce přibližně 3600 kilometrů povede na území Keni. V některých částech využije známé tratě ze současné Safari Rally, která je od roku 2021 opět součástí seriálu World Rally Championship. Na programu je devět etapových a jeden volný den. V každém etapovém dni posádky absolvují celkem tři rychlostní zkoušky. Maximální počet 65 startujících posádek je pro obrovský zájem již dlouhodobě naplněn.

Do soutěže East African Safari Classic se mohou, dle striktních pravidel, přihlásit pouze vozy s homologací do konce roku 1985 s výhradně atmosférickým motorem (tedy bez přeplňování) a pohonem pouze jedné nápravy. Soutěžní vozy jsou rozděleny do pěti kategorií dle objemu motoru. Před startem soutěže není povolen trénink na její trati. Závodění s vyšším smyslem

„Africký závod, to je obrovská výzva ve všech ohledech. Tento kontinent potřebuje sám o sobě obrovskou podporu. Jedeme jako ženská posádka a naším cílem je pomocí naší mise, kromě samotného závodění, šířit informace o kojení a mateřství. Jsem moc šťastná, že se mnou jede jako navigátorka Lilia, která se touto problematikou zabývá již roky, a jako novinářka s námi jede také Lejla, která dlouhodobě podporuje místní vzdělávání a školství a sama je čtyřnásobnou maminkou," prozradila více k samotnému účelu účasti v závodu Olga Lounová.

Doplňuje ji Lilia Khousnoutdinova, která říká: „Je mi ctí a radostí sednout do auta jako navigátorka a zrovna Olze, přestože nás nečeká jednoduchý terén. Nejsem milovnice rychlé jízdy, ale tato rallye má pro mě velký přesah, protože jedeme za témata, v přeneseném smyslu slova, která jsou mému srdci a Nadačnímu fondu Propolis blízká. Auto budeme mít polepené slogany o prenatální péči, a ta si myslím, je v dnešním světě nesmírně aktuální, ať už v Keni nebo u nás České republice. Abychom nemluvily jen tak do prázdna, naši jízdu spojujeme také s faktickou podporou organizace RedTribe, která poskytuje lékařskou péči a vzdělávání komunitě 15 tisíc Masajů v jižní Keni. Jedná se o organizaci, se kterou roky spolupracuje nadační fond Asante Kenya Lejly Abbasové. Tím jí chci poděkovat, že právě díky ní můžeme mít autentické napojení na tento region, a svou pomoc směřovat smysluplně a cíleně. Pro mě je tato rallye misí za lepší předporodní, porodní i poporodní péči pro každou ženu. Myslím si, že to nejde shrnout lépe než slovy dr. Michela Odenta, který říká, že když chceme změnit budoucnost, musíme změnit to, jak se rodí děti."

Rallye velkých jmen a legendárních vozů Soutěž East African Safari Classic sice vstupuje z pohledu počtu ročníků do své druhé desítky, ale její kořeny sahají až do roku 1953, kdy se na pomyslné mapě světových automobilových soutěží poprvé objevila slavná Safari Rally, tehdy pod úplným názvem East African Coronation Safari Rally, a to na počest korunovace tehdejší britské královny Alžběty II. Poté se začala psát bohatá historie této soutěže, která vyvrcholila jejím zapsáním do kalendáře soutěží Mistrovství světa v letech 1973–2002. I proto zavítali v tomto období do Keni elitní posádky továrních týmů, pro které se Safari Rally stala z pohledu obtížnosti tratě nejnáročnějším podnikem sezóny.

Od roku 2003, kdy započala éra East African Safari Classic Rally, se však někteří legendární jezdci i navigátoři do Keni vrátili. Patří mezi ně například Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Björn Waldegård, Michéle Moutonová, Travis Pastrana nebo navigátoři Fabrizia Ponsová, Stéphane Prévot či účastník letošního seriálu WRC Nicolas Gilsoul. Zatím posledního ročníku této soutěže se vloni zúčastnil i legendární americký jezdec Ken Block, který však letos v lednu tragicky zahynul. Soutěž East African Safari Classic spojuje kouzlo afrického kontinentu s automobilovou historií legendárních historických vozů a zcela neopakovatelnou atmosférou. East Africa

Zdroj: Racing21
Foto: Standa Hylán

TK Racing21 TK Racing21 TK Racing21 TK Racing21 TK Racing21 TK Racing21 TK Racing21