Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 18.02.2021 NASCAR, Indycar Autor: Petr Smetana

Před 20 lety zahynul Dale Earnhardt

Dnes si fanoušci nejen NASCAR, ale celého motorsportu připomínají tragickou událost z 18. února roku 2001. Ten den svět motorsportu přišel o legendu a sedminásobného šampióna NASCAR a razantně se začalo jinak pohlížet na bezpečnost pilotů. Dá se říct, že bezpečnost, jak jí známe dnes, má počátek právě zde.

Dale Earnhardt crash Daytona 500 byla pro Earnhardta prokletím a nebýt jednoho vítězství z roku 1998, tak by na svém kontě neměl ani jedno vítězství v tomto nejprestižnějším závodě nejvyšší série NASCAR. Během osudného závodu strávil Earnhardt ve vedení 17 kol a po hromadné nehodě téměř dvaceti vozu se po restartu utvořila souvislá lajna vozů v pořadí Michael Waltrip, Dale Earnhardt, Jr. a jeho otec. Pro Waltripa to byl již 462. start v kariéře a zatím se ani jednou nepodíval na Victory Lane.

Poslední tři kola závodu byla ve znamení toho, kdy se Earnhardt údajně pokoušel odrážet útoky soupeřů tak, aby jezdci jeho týmu dojeli na prvním a druhém místě. Během druhého kola se mu též podařilo za použití několika tvrdých manévrů ubránit třetí místo a pokračoval za svými svěřenci. Poté jezdci vjeli do posledního kola…

Poslední kolo v kariéře

Bílá vlajka vlaje, ve stejném pořadí se jede do první zatáčky a Sterling Marlin jedoucí za Earnhardtem se začíná velice rychle přibližovat. Opět velice tvrdým blokovacím manévrem se snažil Marlina zablokovat, ale tomu se podařilo na protilehlé rovince dostat vedle Earnhardta. Vedle něj jel z druhé strany Ken Schrader a při nájezdu do poslední zatáčky se chtěl Earnhardt zařadit doleva ke žluté čáře. V ten samý moment se Marlinův předek vozu dotkl zadní části Earnhardtova vozu a ten ve snaze vyrovnat smyk strhl volant tak nešťastně, že vylétl na druhou stranu směrem ke zdi, kde do něj naboural Schrader. Po tomto kontaktu narazila černá trojka do betonové zdi. Komentátor Darrell Waltrip, bratr Michaela Waltripa, křičel radostí, že se Michaelovi konečně povedlo po tolika startech poprvé zvítězit a to rovnou v nejprestižnějším závodě NASCAR. V komentátorské kabině se Darrell Waltrip dokonce neubránil slzám, jakou měl radost. Ty však za pár okamžiku vystřídaly slzy smutku.

Nehoda Earnhardta nevypadala nijak závažně a nikoho ani nenapadlo, že by se mu mohlo něco stát. Bohužel Earnhardt stále z vozu nevystupoval. Schrader později vzpomínal, že když vystoupil ze svého vozu a šel k černé trojce Earnhardta, naklonil se k němu a řekl: „Mikey a Junior dojeli první a druhý, vyhráli závod!“ Earnhardt ale neodpověděl a Schrader si myslel, že je jen nešťastný z toho, že opět nedojel do cíle. Bohužel to byl omyl. Schrader si poté všiml, že se ve voze nachází krev a Earnhardt opět vůbec nereagoval na jakákoliv slova. Schrader tak zvedl ruce a signalizoval záchranářům, že se Earnhardtovi něco stalo a aby si pospíšily.

V tu samou chvíli Michael Waltrip slavil své první vítězství na Victory Lane a poté k němu přišel Schrader a řekl mu, že to s Earnhardtem nevypadá vůbec dobře. Tím skončily veškeré oslavy a čekalo se na oficiální zprávu z nemocnice, kam byl převezen. Schrader později také prozradil, že už při pohledu na krev v autě tušil, že nás Dale Earnhardt opustil, ale nechtěl být prvním, kdo to takto veřejně řekne. Poté předstoupil před novináře prezident NASCAR Mike Helton a řekl: „Ztratili jsme Dala Earnhardta.“

Co se vlastně tedy stalo, že na první pohled při nijak závažné nehodě jezdec nepřežil? Nejprve nebylo jisté, zda smrtelný úraz přišel už po kontaktu s vozem Schradera, nebo až při nárazu do zdi. Odborníci později potvrdili, že osudovým byl náraz do betonové zdi. Během tohoto okamžiku nárazu vlivem přetížení vylétlo Earnhardtovo celé tělo směrem k volantu. V době nárazu překročila rychlost pohybu hlavy rychlost vozidla v daný okamžik, a to způsobilo zlomeninu spodiny lebeční neboli zlomeninu vazu. Náraz byl tak prudký, že se dokonce přetrhla část bezpečnostních pásů a volant po nárazu vykazoval známky velkého poškození. Další zraněními bylo osm zlomených žeber, zlomená hrudní kost a zlomený levý kotník.

Po této nehodě se bez nadsázky změnily bezpečnostní standardy v celém motorsportu. Mezi hlavní prvky bylo zavedení systému HANS neboli Head and Neck Support, který minimalizuje pohyb hlavy jezdců při nehodách. Ironií osudu je, že právě tento systém v minulosti Earnhardt odmítl. Nejnovější studie prokázaly, že kdyby jej tehdy měl, pravděpodobnost přežití této nehody by byla vyšší než 95 %. Dále byly zakázány otevřené přilby s mikrofonem a posed pilota se upravil tak, aby bezpečnostní pásy nebyly při nehodách poškozené a také, aby hlava nenarazila do vnitřní části konstrukce vozu. Další generace vozů vycházely ohledně bezpečnostních prvků právě z této nehody.

Dnes je HANS povinný téměř v každé motoristické disciplíně a bez nadsázky zachránil stovky i tisíce životů. Pokud se na bezpečnost v motorsportu podíváme obecně, prvním velkým spouštěčem byla tragická nehoda Ayrtona Senny ve Formuli 1. Shodou náhod právě v den, kdy tento trojnásobný šampion zemřel, vyhrál Earnhardt závod v Talladeze a na Victory Lane vzpomněl na zesnulého Sennu. O sedm let později se bezpečnost v motorsportu posunula tam, kde jí známe teď. Bohužel vždy platilo, že dokud se někomu nestane nějaká tragická nehoda, tak se nic neděje a nic se měnit nebude, když vše funguje tak, jak má.

Od 18. února 2001 až dodnes nezemřel jediný závodník NASCAR napříč všemi třemi nejvyššími sériemi a v motorsportu se razantně snížil počet tragických nehod. Následující léta se začala na oválech používat SAFER bariéra a ve Formuli 1 její odvozenina, které se říká TECPRO bariéra. Pokud se v dnešní době stane tragická nehoda, je to většinou událost několika nešťastných souher okolností. Jako příklad lze zmínit nehodu Justina Wilsona v IndyCar, nehodu Julese Bianchiho ve Formuli 1 nebo nehodu Anthoine Huberta v závodě Formule 2.

Díky bezpečnosti na vysoké úrovni nám závody NASCAR poskytují úžasné souboje, těsné finiše a také hromadné nehody, kdy vozy létají vzduchem, hoří a jezdec téměř vždy z vozu vystoupí bez zranění. Pokud by se někdo ptal, co se musí stát, aby v dnešním voze NASCAR někdo zahynul, tak Ryan Newman by mu mohl vyprávět o své nehodě z loňské Daytony 500, kdy jeho vůz byl v plné rychlosti trefen na místo hlavy. Newman ale nehodu přežil bez žádných následků a o dva dny později byl propuštěn z nemocnice. Je více než pravděpodobné, že nebýt osudné nehody Dala Earnhardta, tak bychom byly svědky další tragické události.

Petr Smetana   foto: Nascar.com