Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 24.04.2021 NASCAR, Indycar Autor: Standa Hylán

Pozvánka na nejvyrovnanější motoristický závod na světě: Vítěz závodu zde má náskok pouhé 0,125 sekundy!

Talladega Superspeedway je nejrychlejším, nejdelším, nejširším a nejklopenějším dosud používaným závodním oválem na světě. Ovál dlouhý 2,66 míle (4,28 km) zde nabízí jedinečnou show, kterou nikde jinde napříč motorsportem nezažijete, když samozřejmě nepočítáme dvojče Talladegy – Daytonu.

Talladega Těžký začátek:

Monstrózní ovál byl úmyslně navržen delší, širší, klopenější, a tudíž i rychlejší než sesterská Daytona a navíc cílová čára byla dána nezvykle až daleko za poslední zatáčku. To vše kvůli tomu, aby Talladega nabídla nevídané souboje a především dojezdy, což naprosto splnilo účel. První závod v roce 1969 poznamenala událost, kdy hlavní jezdci odmítli startovat z důvodů bezpečnosti, takže se neúčastnil ani „The King“ Richard Petty nebo „The Silver Fox“ David Pearson. Ti, co neznají historii Talladegy, se možná budou divit tomu, že i zde dokázal vítěz mít v roce 1979 při závodě Winston 500 náskok na druhého soupeře jednoho kola a padesáti sekund. Tento rekord navždy zůstane Bobbymu Allisonovi. Ten samý jezdec nám již brzy měl zařídit závodění, které zde známe dnes.

Abychom pochopili, proč vlastně máme v dnešní době tento unikát, tak se musíme vrátit do roku 1987. Krátce po startu závodu praskla Allisonovi pneumatika a jeho vůz se vznesl vysoko do ochranného pletiva, kde se roztříštil a úlomky vozu lehce zranily několik diváků. Vedení NASCAR došlo, že se musí o něco snížit rychlost. Proto od následujícího roku až dodnes máme tzv. restrictor plate, což v praxi znamenalo omezení průtoku paliva a vzduchu = snížení rychlosti. To vede k tomu, že auta jezdí v jednom velkém balíku. Před více než deseti lety jsme měli možnost vidět tandemové závodění, kdy se dvě auta tlačila navzájem. Vedení NASCAR však chtělo zpět balíkové závodění. Je otázkou, co bylo lepší. Jisté je jen to, že se nebude opakovat dojezd závodu z roku 2011, kdy dvě čtveřice aut projeli cílem těsně vedle sebe.

Jaká je maximální rychlost v Talladeze?

Dodnes platný rekord NASCAR je kvalifikační kolo, které zde v roce 1987 zajel Bill Elliott. Průměrná hodnota tohoto rekordního kola byla 342,4 km/h. To znamenalo, že na rovinkách jel Elliott v rozmezí 350-360 km/h a pokud vezmeme v úvahu, že v balíku se rychlost oproti samostatné jízdě zvyšuje o zhruba 25 km/h, tak by to znamenalo, že v závodním režimu by tehdy mohla být průměrná rychlost až 365 km/h. Experti vypočítali, že v dnešní době za plného výkonu bez žádného omezení by maximální rychlost atakovala hranici 400 km/h při jízdě v balíku. Dnes jsou k vidění během závodu maximální rychlosti do 340 km/h.

Obrovské hromadné nehody:

Díky tomu, že Talladega umožnuje jízdu čtyř aut vedle sebe a když k tomu připočteme, že se jede rychlostí 320 km/h, tak je logické, že stačí jeden jediný malý kontakt a obrovská nehoda je na světě. Létající auta nejsou žádnou výjimkou, kdy k vidění jsou salta a přemety nejrůznějšího typu. Největší hromadná nehoda moderní historie se zde stala v roce 2002 při závodě dnešní Xfinity Series, kdy na výjezdu na protilehlou rovinku havarovalo neskutečných 31 jezdců ze 43 startujících. V hlavní sérii je památná nehoda z prodloužení závodu z roku 2012 a to konkrétně jeho poslední zatáčky posledního kola závodu, kdy havarovalo 25 vozů a jen zlomek aut projel cílem bez poškození. V obou případech se nikomu nic naštěstí nestalo. Nehody například 15 vozů tu jsou tradiční v téměř každém závodě a nějaké to salto nebo přemet také není výjimkou. Naopak právě v Talladeze jsou ty šance na letecké kreace největší.

Mimořádně těsné finiše:

Od roku 1993, kdy se měří elektronickou časomírou, za celkově posledních 56 závodů zde má vítěz k dispozici náskok pouhých 0,125 sekundy! Největší náskok zde měl Dale Earnhardt, Jr. v roce 2001 a to 0,388 sekundy. Naopak ten nejtěsnější dojezd se odehrál v již zmíněném roce 2011, kdy Jimmie Johnson vyhrál a pouhopouhé dvě tisíciny sekundy a vyrovnal tak rekord NASCAR. V tomto závodě dojelo prvních osm jezdců do 0,145 sekundy, což by měl být světový rekord napříč motorsportem. Důležité je zmínit, že závod se jezdí na 500 mil, což představuje bezmála 805 kilometrů. V roce 1997 se závod raritně odjel bez jediné žluté vlajky a to dodnes nepřekonatelným průměrem 303 km/h.

Kvůli rozdělení závodů na tři části je nemožné tento rekord překonat, protože dvě žluté vlajky na konci první a druhé části jsou jisté. Pokud se podíváme na další dvě národní série, Xfinity Series má průměrný rozdíl mezi prvním a druhým 0,128 sekundy a závody Trucků jsou tu vůbec nejtěsnější s průměrným rozdílem nicotných 0,060 sekundy.

Počty předjížděcích manévrů:

Závody v Talladeze také zaznamenaly největší počet předjetí na prvním místě během závodu, kdy v roce 2010 a 2011 se vedení změnilo 88krát ze 188 celkových kol závodu, což bylo každé dvě a čtvrt kola, to jiný vedoucí jezdec. Pokud byste chtěli vědět, kolik předjetí se uskuteční celkem mezi všemi jezdci, tak musíme jít do neuvěřitelných jednotek deseti tisíců. Při druhém závodě v Talladeze roku 2013 se zaznamenalo těžko uvěřitelných 23 765 předjížděcích manévrů mezi 43 piloty. Znamenalo to tedy, že každé kolo z celkových 188 se jezdci předjeli 133krát neboli 133 předjetí za necelých 48 sekund. Pro porovnání například Daytona 500 na stejnou vzdálenost jako závody v Talladeze má rekordní počet mezi všemi jezdci 12 677, což je téměř dvakrát méně jako v Talladeze. Co se týká předjetí pouze na první pozici, rekordní zápis je číslo 74 z Daytony 500 roku 2011. Pro zajímavost, americké formule IndyCar mají rekord 80 předjetí na první pozici z roku 2015, kdy se ve Fontaně odehrál jeden z nejzajímavějších závodů všech dob. Závod čítal také 500 mil jako při Daytoně 500 a závodech v Talladeze. Petr Smetana foto: Nascar.com