Závodní okruhy

Závodní silniční okruhy

Motorsport      Okruhy, vrchy

Datum: 16.02.2019 Okruhy, vrchy Autor: Standa Hylán

Povídali jsme si s Petrem Lisou

Petr Lisa si udělal chvilku během výstavy EXPO RACING a ochotně odpovídal na naše dotazy

Mohl byste nějak zhodnotit letošní sezonu?
Tak byla to moje první sezona v profesionálním teamu a vlastně jsem se převážně učil poznávat tratě, auto a vše okolo celého šampionátu. Tým se před prvním závodem v Madarsku rozhodl, že pojedu s vozem kategorie LMP3. Do Maďarska jsem tak odjížděl s tím, že jsem v tom autě neujel ani kilometr. Navíc jsem v životě jak v Maďarsku na Hungaroringu, tak na žádném z okruhů  co byly v kalendáři nejel. Výhodou ale bylo, že jsem měl perfektně naučenou trat ze simulátoru a zužitkoval jsem tisíce závodních kilometrů, které jsem najezdil na našem profesionálním simulátoru. Každý závod to bylo lepší a lepší. Na konci sezony jsem v Brně zajel i super čas a to mě potěšilo ze všeho nejvíc, protože jsem už pochopil jak se dá s tím autem jet defacto na limitu. Když to shrnu tak jsem se naučil mnoho nových věcí, zrychlil jsem se a hlavně jsem neměl žádnou nehodu. Takže jsem spokojen a těším se na další sezonu. Musím ale hlavně také poděkovat všem klukům z Janík motorsport za perfektní přípravu aut i zázemí, které jsem počas závodních víkendů měl. Celý team fungoval na jedničku a to se právě odrazilo v mojich výsledcích.    

Můžete krátce pohovořit o vašich začátcích?
Poprvé k motorsportu když nepočítám občasné závody na motokárách jsem se dostal vloni, když jsem si zakoupil vůz Caterham, který jsem upravil na vrchy a zůčastnil jsem se několika závodů do vrchu. První závod byl Triola Cup a následně jsem jezdil při MČR Českou trofej. Zúčastnil jsem se také legendárního závodu ECCE HOMO, kde jsem obsadil v České trofeji první místo. Startoval jsem také ve dvou závodech Caterhamů SMRC EUROCUP, kde jsem obsadil druhé a čtvrté místo. To bylo vlastně všechno. Akorát jsem jezdil před tím 15 let na simulátorech.  

Už jsme zmiňovali simulátory. Pomohly vám v premiérové sezoně hodně?
To bylo gro mojí přípravy. Pokud bych na něm nenakroutil spousty hodin, tak bych asi nebyl tam, kde jsem teď. Trénink dvakrát 25 minut před závodem je velmi málo na to se pořádně sžít s tratí a nastavit auto na dané podmínky. Musíte si projít trat a poznat veškeré záludnosti trati. Velké plus také bylo, že jsme pro jiný závodní tým, u kterého jsem testoval v Barceloně LMP3 vyvíjeli virtuální model stejného závodního vozu, s nímž jsem se pak v reálu svezl v Barceloně. To byla jediná možnost si auto ošahat aspon ve virtuálním prostředí.  

Který okruh máte nejvíc v oblibě a naopak? Tak já mám rád takové ty členité okruhy z výškovým převýšením než takové ty placky viz. Monza. Za mě nejhezčí Nordschleife, SPA, Algarve, RedbullRing….  

Co chystáte na příští sezonu? Zatím nemohu říct nic konkrétního. Zvažujeme několik možností, ale vše bude záležet na sponzorech a financích. Určitě bych chtěl jezdit dále okruhy, ale také se svést na kopcích.

Foto: esha, archiv Petra Lisy