Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 28.11.2020 Formule Autor: Roman Klemm

Po závodu F2 v Bahrajnu: Schumiho náskok na Ilotta se roztál v poušti na 12 bodů

Hlavní závod formule 2 listopadového víkendu v Bahrajnu vyhrál zcela suverénně Brazilec Felipe Drugovich z nizozemské stáje MP Motorsport. Druhý dojel Brit Callum Ilott, který se tím dokázal lídrovi celkové tabulky Mickovi Schumacherovi přiblížit na 12 bodů. Z pilotů Antonína Charouze přesvědčil především Pedro Piquet. Mladý Brazilec předvedl jeden z nejlepších závodů sezony a přemohl v boji na trati mnoho soupeřů - nakonec se ovšem musel spokojit s nevděčným 11. místem.

Felipe Drugovich by Roman Klemm Jednou z anomálií pokažené sportovní sezony 2020 je skutečnost, že FIA poslala formuli 2 po zářijovém závodu v Soči na 2měsíční přestávku – jen aby na přelom listopadu s prosincem nasadila jakési uchvátané finále. Kdo tedy zapoměl, že se letos o tento šampionát vůbec bojovalo, ten teď může znovu procitout. Při tom se hodí jako pěst na oko, že se závěrečné čtyři závody konají během devíti dní ve sportovním Niemandslandu jménem Bahrajn...

Od konce září, kdy se borci F2 střetli naposledy, se toho ve světě hodně přihodilo – málo z toho ovšem překvapilo: S příchodem evropské zimy nastalo (jako každým rokem) období chřipek. Roku 2020 této nemoci ovšem věnujeme „zvýšenou pozornost“ a to, s čím jsme se minulá století bez zvláštního zájmu vyrovnali, letos stačí k totálnímu pozastavení normálního života. Jen před obrazovkami jsme tedy „mezi Soči a Bahrajnem“ zažili, jak Bayern Mnichov vyhrál ve fotbalu co se dalo a ve formuli 1 zesměšnil Lewis Hamilton, tento „Michael Jackson asfaltu“ s rukama v kapsách už po X-té svou slabou konkurenci. Ve formuli 2 ovšem pořád ještě „jde o všechno“.

Co by současně v Brně nebo Mostě bylo nemyslitelné, to se dá na Arabském poloostrově realizovat (diváci se tam tak nebo tak nikdy nevyskytovali) – stačilo jen „vyhrabat dráhu z písku“. A tak si o svobodné vyžití volného času oloupená evropská veřejnost tento víkend možná vděčně vzpoměla na jména jako Mick Schumacher, Callum Ilott, Louis Delétraz nebo Pedro Piquet. Pokud – jak výše zmíněno – neměla televize ohledně fotbalu a F1 letos připravené senzace, mohli se pozorovatelé, kteří se s F2 podrobněji zabývají, alespoň na tomto sektoru lecčemu podivit.

Překvapením bylo, že se i po oné dvouměsíční pauze všechny týmy znovu sešly bez změn sestav (jen Hughes udělal u HWA místo mladému Pourchairemu a uzdravený Gelael se vrátil do kokpitu DAMSu). Snad největší senzací ovšem bylo to, co se vlastně neuskutečnilo: Jmenování Micka Schumachera novým pilotem Sauberu-Alfy F1. Švýcarsko-italská stáj bude z nevysvětlitelných důvodů i roku 2021 pokračovat s naprosto konkurence neschopnou dvojicí Raikkonen-Giovinazzi a manažementu „malého Schumiho“ tedy očividně zbývá jen karta Haas-F1. Do žalostně slabé farmy Ferrari se ovšem s velkými penězi derou i Rus Nikita Mazepin a Mexičan Perez. Že se v US-týmu podnikatele Geneho Haase (již čistě z důvodů PR) pro Micka místečko najde, je asi bez alternativy – klade se ovšem otázka „o co tedy ve formuli 2 ještě zápolí Callum Ilott, Robert Shwartzman, Guanyu Zhou a další talenti, kteří mají na čase postoupit výše...?“

Zvláště Ilottova situace je prekérní, protože vlastně neví, co s ním roku 2021 bude – ať už se stane mistrem, nebo ne. Bývalý jezdec Charouz Racing Systemu si mohl po včerejší kvalifikaci, kdy zase jednou jasně předvedl, že má vůči Schumacherovi ohledně talentu a rychlosti jistý předstih, oprávněně dělat naděje na úspěch. Startujíc z pole-position si Brit věřil: „Ne nejsem nervozní. Kvalifikace proběhla výborně a hned můj první pokus sedl, což mi umožnilo uvolněný přístup. Mám zde dvakrát šanci dotáhnout Mickův bodový náskok – a příští víkend zase.“ Opěvovaný Schumacher stačil jen na 10. čas, bezprostředně před jezdci Antonína Charouze na pozicích 11. (Louis Delétraz) a 13. (Pedro Piquet).

Zatímco se kvalifikace jela za umělého osvětlení, startovalo se do prvního závodu na 32 kol o arabské poledně pod podivně zastřenou oblohou. Callum Ilott nervy skutečně neukázal, po zhasnutí startovních světel se ovšem nechal překvapit výborným Felipem Drugovichem (MP), který se v první zatáčce protáhl na první místo. Přímo raketový start předvedl Mick Schumacher. Již při sprintu do první zatáčky získal 5 míst a ještě v prvním kole předjel čtvrtého Zhoua (UNI-Virtuosi). Číňan si při tom o Němce ulomil spoiler. Piquet s Delétrazem předvedli zdrženlivý úvod a drželi pozice 13 a 14. Pořadí na špičce se poté na několik kol ustálilo. Drugovich vedl o sekundu před Ilottem, v podobném odstupu následovali Marcus Armstrong, Mick Schumacher, Giuliano Alesi a Dan Ticktum.

V 5. kole udělal dva krůčky kupředu Delétraz. Jeho Charouz-Racing-System- Dallara se totiž dostala jak před Rusa Shwartzmana, tak i před týmového kolegu Piqueta na 12. místo. Tři kola později měl Armstrong (ART) pohledu na Ilottovu záď dost a vystřídal Brita na druhém místě – závod se tedy dále vyvíjel v Schumacherův prospěch. Hned v dalším kole udělal syn bývalého šampiona další velký krok směrem titulu: Ion se posunul na brzdě před svého velkého rivala Ilotta. A Mick v tomto smyslu pokračoval, když o málo později předjel druhého Armstronga. Dále vzadu ve středu pole si piloti Antonína Charouze prohodili pozice a 12. místo nyní patřilo Piquetovi. Brazilec se Švýcarem se při tom nacházeli přímo v závětří Jacka Aitkena (Campos) a Jehana Daruvaly (Carlin) na prvním z bodovaných míst.

Dobře naladěný Piquet dokázal zkušeného Aitkena ještě před zastávkou v boxech předjet a hned se s chutí a úspěšně vrhl i na juniora Renaultu, Lundgaarda (ART). Syn 3násobného mistra světa F1 prostě předváděl v poušti jeden ze svých nejlepších výkonů roku. Tak se má sezona zakončit... Callum Ilott měnil pneumatiky po 13 kolech, přičemž ztratil kvůli problému vepředu vlevo trochu času. Lídr Drugovich vyfasoval čestvé obutí přesně po polovině závodu a na trať se vrátil jen za Ilottem.

Ve stejný čas zavolal Charouz Racing System do boxu i Delétraze a Piquet, který zůstal na trati ze všech nejdéle, měnil, když už byl výborný čtvrtý. Bylo sice pěkné, vidět český vůz zase jednou tak daleko vepředu, možná, že se tým ale překalkulovat – na trať se Brazilec totiž znovu vrátil až za Lundgaardem a Aitkenem, které právě pracně porazil...

Do závěrečné třetiny závody tedy šli Piquet a Delétraz na pozicích 14. a 16., Brazilec ovšem brzy před sebe musel pustit (budoucího jezdce Alpha Tauri-F1?) Yukiho Tsunodu. Za to dokázal později znovu pokořit jak Lundgaarda, tak i Izraelce Nissanyho. Lídr Schumacher měnil teprve 12 kol před cílem – také příliš pozdě? Na trať se totiž vrátil jen jako šestý, právě když Drugovich opakovaně předjel Ilotta a znovu převzal vedení. Mick se pak rychle posunul před týmového kolegu Shwartzmana a 9 kol před cílem se dostal i před čtvrtého Armstronga. Tím ovšem jeho „zázračný“ progress skončil: nenápadně jedoucího Inda Daruvalu totiž dlouho nedokázal ohrozit. Na juniora Red Bullu se vrhl až tři kola před cílem a jejich krásný duel ukázal, jaký má motorsport být, než Němec raději „moudře ustoupil“ a spokojil se se čtvrtou pozicí.

Pro Jehana Daruvalu znamenal tento výsledek první účast při vyhlašování vítězů. Senzační Felipe Drugovich, jehož kariéru financuje dobře naplněná peněženka otce, neudělal až do cíle chybu a vyhrál s jasným náskokem 15 sekund na Ilotta, který si dojel „najisto“ pro body za druhé místo. Schmachera tedy dotáhl až na 12 bodů.

Pedro Piquet předvedl výborný finiš. Ještě v posledním kole dokázal předjet nejen Gelaela, ale i držitele nejrychlejšího kola závodu Ghiotta. Brazilcův fajnový výkon by jistě zasloužil lepší odměnu, než nanejvýše nešťastnou 11. pozici. Na Aitkenův bodík mu chybělo 1,8s... Delétraz dovedl druhý Charouzův vůz do cíle jako 16. – Švýcarova kariéra v monopostech se s velkou pravděpodobností nachází v její závěrečné fázi... Boj Schumachera s Ilottem o titul pokračuje zítra sprintem v 11:00h.

Výsledek závodu F2 v Bahrajnu:
1. Felipe Drugovich, MP
2. Callum Ilott, UNI-Virtuosi
3. Jehan Daruvala, Carlin
4. Mick Schumacher, Prema
5. Nikita Mazepin, Hitech
6. Yuki Tsunoda, Carlin
7. Marcus Armstrong, ART
8. Robert Shwartzman, Prema
9. Daniel Ticktum, DAMS
10. Jack Aitken, Campos
11. Pedro Piquet, Charouz Racing System
16. Louis Delétraz, Charouz Racing System

Text a foto: Roman Klemm

Mick Schumacher by Roman Klemm Mick Schumacher by Roman Klemm