Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 21.04.2022 NASCAR, Indycar Autor: Petr Smetana

Osm závodníků v rozmezí 0,145 sekundy a vyrovnání nejtěsnějšího závodu historie NASCAR

Motorsport má tisíce a tisíce různých závodních sériích. Pouze však při závodech NASCAR, popřípadě ARCA Series, zažijeme to, co při žádném jiném závodě na světě. Talladega Superspeedway je nejvyrovnanějším závodištěm na světě. Dnes se podíváme na finiš závodu z roku 2011, kdy po ujetí téměř 805 kilometrů prolétlo pod šachovnicovou vlajkou osm závodníku v rozmezí 0,145 sekundy.

This is Talladega Ten den se tísnilo v hledišti neuvěřitelných 115 tisíc fanoušků, kteří se těšili na další strhující závod v Talladeze. Už jen samotný průběh závodu byl velice zajímavý. Jeff Gordon, jenž startoval z prvního místa, byl jeden z hlavních aktérů. Na čele jezdil chvíli Clint Bowyer, Jimmie Johnson nebo Dale Earnhardt, Jr., který zde měl masivní podporu fanoušků.

Závodu se kupodivu vyhnula jakákoli hromadnější nehoda, a to byl jeden z důvodů, proč se odehrál tak strhující závěr závodu. Několik kol před koncem se utvořily dvojičky pilotů, kteří si společně pomáhali. Říkávalo se tomu tandemové závodění, které je dnes zakázané. Tři kola před koncem závodu vedl Carl Edwards tlačen Gregem Bifflem. Johnson a Earnhardt byli v té době až na 11. a 12. místě, ale tlačili se dopředu. Při nájezdu do posledního kola vedl Gordon, kterého tlačil týmový kolega Mark Martin. Na protilehlé rovince je začal předjíždět Bowyer, kterého tlačil Kevin Harvick a za nimi se rychle přibližovala dvojice Johnson-Earnhardt. O chvíli později se dokázala vedle sebe dostat dvojice Gordon-Martin a nyní jelo šest pilotů trojřad vedle sebe. Aby toho nebylo málo, v závěrečných vteřinách se utvořila ještě čtvrtá řada. Dvojici tvořil Edwards popoháněný Bifflem.

V této neuvěřitelné formaci projeli Johnson a Bowyer bok po boku pod šachovnicovou vlajku. Nakonec to byl Johnson, který se s nicotným náskokem dvou tisícin sekundy radoval z vítězství nad Bowyerem.

Tímto počinem byl vyrovnán nejtěsnější dojezd historie z roku 2003, kdy při závodě Carolina Dodge Dealers 400 na Darlington Raceway dokázal Ricky Craven v souboji kolo na kolo porazit Kurta Busche také o dvě tisíciny sekundy. Na třetím místě skončil Gordon se ztrátou 0,039 sekundy. Na čtvrté pozici se ztrátou 0,058 sekundy dojel Earnhardt, který doslova dotlačil Johnsona k vítězství. Pátou pozici obsadil se ztrátou 0,064 sekundy Harvick. Edwardsovi se na poslední chvíli podařilo uloupit šesté místo se ztrátou 0,074 sekundy před Bifflem na sedmé pozici se ztrátou 0,130 sekundy. Osmá příčka v tomto strhujícím závěru připadla Martinovi, který na poslední chvíli ztratil dech a v cíli byl o 0,145 sekundy pomalejší než vítězný Johnson. Během závodu se oficiálně celkem 88krát změnil držitel vedení závodu, což bylo vyrovnání rekordu z roku 2010. Od tohoto závodu jsme zatím nikdy neviděli tolik předjetí o vedoucí pozici.

Díky změně pravidel, a především díky tomu, že již není možné využívat tandemové závodění, tento rekord nejspíš zůstane nepřekonán. Nesmíme ale zapomínat, že na nově zrekonstruované Atlanta Motor Speedway jezdci už také jezdí pohromadě v balíku. Navíc závod v Atlantě má 334 kol oproti 188 v Talladeze, takže čistě teoreticky bychom se jednou mohli dočkat překonání tohoto rekordu.

Čeho se asi nedočkáme, je to, že 8 jezdců v rozmezí 0,145 sekundy projede cílem. Tohle jinde než v NASCAR, konkrétně v Talladeze, prostě k vidění není.

Petr Smetana     foto: NASCAR.com