Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 29.09.2019 Formule Autor: Jindra Kraus

Odstavil Vettel v Rusku své auto schválně?

Článků o faktech ze závodů máme nesčetně. Nyní si po skončeném závodu v Rusku pojďme tak trošku zaspekulovat, rozjet takové konspirační teorie o situaci, kdy Sebastian Vettel náhle odstavil svůj vůz Ferrari, a závod nakonec skončil dvojitým vítězstvím Mercedesu v čele s Hamiltonem.

Vettel Soči 2019 Pojďme pěkně od začátku. Leclerc v Soči jasně vyhrál kvalifikaci, když druhého Hamiltona porazil o čtyři desetiny. Vettel ztratil o malinko více a startoval třetí. Výsledky kvalifikace ale nejsou výsledky závodu, neděle je dlouhá a může se stát cokoliv. Leclerc po startu držel první pozici před Hamiltonem, na kterého se rychle dotáhl Vettel a i díky větrnému pytli se výtečně na rovince protáhl před Leclerca. Němec postupně navyšoval náskok, ale dostal příkaz pustit Leclerca před sebe, protože oba piloti údajně měli jakousi dohodu po kvalifikaci, a to takovou, že Leclerc na startu pomůže Vettelovi k postupu vpřed, a když se propadne za něho, tak si oba později prohodí pozice. Vettel však postupně navyšoval náskok a vypadalo to, že příkazy nechce jen tak poslechnout. Však jel výborně, skvěle odstartoval a Leclerca poté nebrzdil, oba se dokonce vzdalovali oběma Mercedesům.

Otázkou je, v jakém znění existovala ona dohoda mezi oběma piloty, tedy pokud nějaká existovala. Kdyby v té fázi závodu před pitstopem byl Leclerc rychlejší, otázka k puštění by byla teprve na místě, a bylo by to i logické, aby se oba piloti zbytečně nebrzdili. Vettel pokyn přes rádio ignoroval, Leclercovi se situace rovněž nelíbila. A proto Ferrari přistoupilo k dalšímu plánu. I oku televizního fanouška bylo jasné, že se Ferrari pokusí oba vozy prohodit skrz zastávky v boxech. Nejprve zajel Leclerc, Vettel zůstal na trati ještě několik kol na ojetých pneumatikách, na kterých ztratil čas potřebný pro Ferrari k tomu, aby do vedení protlačilo Leclerca, který měl asi vyhráno už po kvalifikaci, jinak si to neumím vysvětlit.

Vedení v závodě si díky rychlejší jízdě Vettela nezasluhoval. Vettel poslušně zajíždí do boxů. V tu chvíli má Leclerc vlastně skoro vyhráno. Tohle se Sebovi jen těžko může líbit. A v dalším kole Vettel odstavuje vůz, a to způsobem záhadným. Zpomalil, v rádiu slyšíme jakési „O-ou či oukej, oukej“, nebo tak něco. Němec se nerozčiluje, na pohled je v klidu, auto zní (zdá se) normálně. Zaparkoval, docela i zajímavě seskočil z vozu a odešel. Hamilton s Bottasem díky žluté směsi pneumatik zůstali na trati, dosud nebyli v boxech a tím přeskočili Leclerca, který spadl na třetí pozici. A tohle Vettel ve chvíli odstavení vozu dobře věděl, že se stane. Možná i proto schválně nedojel s autem až do boxů, aby ukázal týmu, že TAKHLE TEDY NE.

Byl spuštěn virtuální Safety-car, po nehodě Russella vyjel na trať dokonce ten skutečný. Pořadí se do konce závodu mezi prvními třemi nezměnilo a Mercedes tak oslavil double, zatímco celému Ferrari zůstaly oči pro pláč, přičemž oba vozy mohly dojet stejně jako v Singapuru na prvních dvou místech. Proč Ferrari dělá taková rozhodnutí, když jeho jezdci nejsou v jasném boji o titul, mají téměř stejně bodů, není určena týmová jednička, a Leclerc je oproti Vettelovi zelenáč? Leclerc měl údajně po kvalifikaci v Soči dohodu s Vettelem, že společně odsunou Hamiltona za sebe na třetí místo, to už bylo psáno. Tohle by se pochopit dalo, týmoví kolegové si mohou i tímto způsobem pomáhat, ale co mi nejde do hlavy, je otázka, proč by Vettel měl v průběhu závodu pustit před sebe Leclerca, který jel po čas prvního pitstopu pomaleji, navíc Vettel vytěžil do té doby maximum z fantastického startu a vše směřovalo k dalšímu triumfu Ferrari.

A dohadovat se o prohození pozic už po kvalifikaci? To je prostě mazec a politika, která má zjevně nadvládu nad závody samotnými. Takhle blbnout hned po startu, když není nic jisté, to je vážně k zamyšlení. Ferrari tak mohlo ponížit jak Vettela, tak samo sebe, když zmatenými příkazy znervózňovalo skvěle jedoucího Vettela na první pozici, který po zastávce v boxech, kdy spadl za Leclerca, dost záhadně odstavil vůz způsobem, že se chce věřit tomu, že to bylo záměrně díky obrovské frustraci, a Ferrari může toto rozhodnutí zakamuflovat jako technickou závadu. Je to zajímavá konspirace, a dost možná ne úplně šílená.

Díky viditelnému chaosu v italské stáji je možné opravdu všechno. Evidentně tam chybí pomyslná tvrdá ruka někoho, kdo celý tým a obzvlášť jezdce postaví do latě, aby se předcházelo situacím, kdy jeden pilot z něčeho obviňuje druhého a naopak, huláká se do týmových rádií, a zkrátka to vypadá tak, jako by nikdo nevěděl, co má přesně dělat. I pohled na ty minulé kiksy Vettela, který chybou pokazil například závod v Monze, může poukazovat na to, že ve Ferrari není vážně všechno v pořádku a tým vyvíjí na jezdce takový tlak, který pramení ve všechna ta pochybná rozhodnutí a i chyby pilotů, kteří jsou pod enormním psychickou zátěží. Tak, a teď mě za tento článek klidně ukamenujte...

Jindra Kraus foto: google.com