Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 19.02.2022 NASCAR, Indycar Autor: Petr Smetana

Oba současně! Nejtěsnější závod NASCAR všech dob

Není to tak dávno, co se v úvodním závodě sezóny 2018 uskutečnil nejtěsnější dojezd v historii NASCAR ve všech třech národních sériích. Samotný závod Xfinity Series v Daytoně by se dal nazvat demoličním derby kvůli neuvěřitelnému počtu nehod a rekordnímu počtu žlutých fází. Samotný konec závodu byl okořeněn foto finišem mezi Tylerem Reddickem a Elliottem Sadlerem.

Xfinity Series v Daytoně Sezóna 2018 jako již tradičně začala úvodním závodem PowerShares QQQ 300 v Daytoně. Jak se později ukázalo, místo délky závodu 300 mil (482,7 km) se nakonec jelo rekordních 357,5 míle (575,2 km). Vše zapříčinilo několik prodloužení závodu v jeho závěrečné části. Abychom si shrnuli celý závod, hned v 11. kole se odehrála početná nehoda více než osmi vozů. Poté kupodivu až do konce druhé části závodu se jelo bez žluté fáze a vypadalo to, že by se tak mohl dojet i zbytek závodu. To byl ale velký omyl.

Do té doby se závod skvěle vyvíjel pro Kyla Larsona, který vedl více než 60 kol a druhým nejlepším vozem se zdál být #22 Joeyho Logana. Čím více se však blížil konec závodu, tím více se závod měnil v demoliční derby. Vše začalo 20 kol před koncem, kdy se odehrála další větší nehoda. Tentokrát se do ní zapletlo více než osm pilotů. Po dalších dvou kolech se stala další nehoda, ve které byli tři jezdci a ihned po dalším restartu další nehoda dvou jezdců. Tři kola před cílem se na protilehlé rovince do smyku dostal po kontaktu s jiným vozem Sadler. Byla sice vyvěšená žlutá vlajka, ale nacházel se až beznadějně na poslední pozici.

Prodloužení číslo 1:

Pravidlo Overtime funguje tak, že se nastaví dvě kola závodu. Jakmile vedoucí jezdec najede do posledního kola, v případě další nehody nenastává další prodloužení, ale rovnou konec závodu pod žlutou vlajkou. Pokud se však nehoda stane v úvodním kole prodloužení, než vedoucí jezdec protne cílovou čáru, dvě kola se nastavují znova a znova. Larson stále vedl, když na protilehlé rovince neustál ťukanec od Arica Almiroly a následovala hromadná nehoda téměř dvaceti vozů. Závod rázem skončil i pro druhého kandidáta na vítězství Logana a pořadí se úplně promíchalo.

Prodloužení číslo 2:

Vedení díky téměř dvacítce odpadlíků připadlo Reddickovi a jeho pozdější konkurent o vítězství Sadler byl rázem z posledního místa již v top 10. Po restartu na protilehlé rovince poslal Ross Chastain do smyku Spencera Gallaghera, který se snažil marně zabránit kontaktu se SAFER bariérou a byla vyvěšena opět žlutá vlajka, což znamenalo další prodloužení závodu. Celkem jezdce čekalo neuvěřitelné třetí nastavování základní délky závodu.

Prodloužení číslo 3:

Říká se třikrát a dost. To ale v tomto závodě neplatilo. Restart se zpočátku zdál v pořádku a když už jezdci mířili do nájezdu do posledního kola označenou bílou vlajkou, v zadní části pole se odehrála další nehoda. V tu chvíli chybělo vedoucímu Reddickovi jen několik metrů k tomu, aby najel do posledního kola a závod mohl být ukončen pod žlutou vlajkou. To se nestalo a následovalo další prodloužení závodu.

Prodloužení číslo 4:

Čtvrtý pokus na dokončení závodu probíhal dost podobně jako ten předchozí. Reddick si držel své první místo a Sadler se usadil na druhé pozici. Ještě před několika koly se Sadler nacházel na poslední pozici a rázem byl zase v boji o vítězství. Když lídr závodu Reddick vyjel z poslední zatáčky směrem do posledního kola, byla opět vyvěšena žlutá vlajka. Tentokrát Dylan Lupton neukočíroval svůj značně poškozený vůz a na protilehlé rovince se dostal do smyku a následně do kontaktu se SAFER bariérou. Aby toho nebylo málo, byla ještě vyvěšena červená vlajka kvůli velkému množství nečistot na dráze.

Prodloužení číslo 5:

Konečně se dostáváme k poslednímu restartování závodu. Po restartu Sadler tlačil před sebou Reddicka a jediné vozy, které jim stačily, byly Ryanové Reed a Truex. Ostatní vozy byly natolik poškozené, že nedokázali držet krok. Tato čtveřice najížděla do posledního kola ve stejném pořadí jako byla na restartu a nevypadalo to na nějaké velké drama. Poté se Sadler pokoušel urputně útočit na vedoucí pozici, ale zatím marně. Na protilehlé rovince ale Truex tlačil Sadlera vpřed a ten se dostal bok po boku vedle Reddicka a ostatní auta se kupodivu na vedoucí čtveřici dotáhla.

Po výjezdu z poslední zatáčky bylo jasné, že dojde k foto finiši. Sadler s Reddickem jeli bok po boku, dvakrát se jejich vozy dotkly a oba projeli bok po boku cílem. Na oficiální časomíře svítil rozestup 0,000 sekundy. Po několika vteřinách se na prvním místě objevil Reddick, který vyhrál rozdílem 0,0004 sekundy před Sadlerem.

Jednalo se o rekordní nejmenší rozestup v historii všech tří národních sérií mezi prvním a druhým jezdcem v cíli. Byl tak překonán počin z roku 1995, kdy v sérii Trucků vyhrál na Colorado National Speedway Butch Miller svůj jediný závod v životě rozdílem 0,001 sekundy nad pozdějším historicky prvním šampiónem Mikem Skinnerem.

V nejvyšší sérii NASCAR Cup Series je dodnes nejtěsnější dojezd z roku 2003, kdy během 400mílového závodu v Darlingtonu porazil Ricky Craven v neuvěřitelném finiši Kurta Busche rozdílem 0,002 sekundy. Petr Smetana foto. Nascar.com