DTM/ADAC GT Masters

DTM/ADAC GT Masters

Motorsport      DTM/ADAC GT Masters

Datum: 15.05.2020 DTM/ADAC GT Masters Autor: Roman Klemm

O co jsme letos přišli: DTM na Norisringu

Soudnější pozorovatelé „Corony“ již dlouho ví: Tahle chřipka sama o sobě nikoho nezabije, kdo je ovšem oslaben nějakou jinou těžkou nemocí, toho dokáže zahubit (jako každá jiná influenza). Nevztahuje se to pouze na lidi, ale i na jiné „pacienty“. Německá DTM je toho nejlepším příkladem. Známe podniky a šampionáty, které čínskou chřipkou utrpí „pouze“ velkou finanční újmu, existují ale i podniky a šampionáty, které letošní pozastavení všech aktivit s velkou pravděpodobností nepřežijí vůbec.

DTM by Roman Klemm Již léta skomírající Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) utržilo odstoupením výrobce Audi svou „poslední ránu“ a v doposud známé formě ho od roku 2021 (pokud vůbec) již jistě neuvidíme. Ještě hůře je na tom norimberský pořadatel nejprestižnějšího závodu DTM, MCN (Motorsport Club Nürnberg).

Udiví, že promotéři tohoto s odstupem nejoblíbenějšího a tím i nejdůležitějšího závodu DTM roku, již v březnu prohlásili, že eventuelní odřeknutí letošního termínu nebo závod před prázdnými ochozy bude pro MCN znamenat bankrot. Lze tedy jen nervozně vyčkávat, zda se kolem Hiterovy kamenné tribuny vůbec ještě někdy pojede. Přišli bychom tím nejen o jednu z nejtradičnějších sportovních událostí Německa (na vybetonovaných plochách u jezera Dutzenddeich se závodí již od 50. let), ale i o pro české fandy motorsportu nepříliš vzdálenou a finančně dostupnou akci nejvyšší mezinárodní úrovně.

Pořádání sportovních podniků na tomto po válce (až do 90. let) americkou armádou obsazeném území nebylo pro MCN nikdy jednoduchou záležitostí. K „politickým“ trablím se vždy přidaly i zvláště vysoké finanční náklady. U Zeppelinfeldu se totiž jezdilo jen jednou za rok a tak museli pořadatelé celou potřebnou infrastruktůru jednorázově připravit – po víkendu ale opět i „odbourat“.

Na jednoduchém, krátkém (a právě proto diváky milovaném) Norisringu se psaly dějiny našeho sportu. Co začalo závody motocyklů se později stalo nejhonosnějším podnikem DRM (a pak DTM) sezony – nikde se v paddocku a na gridu nepotulovalo tolik prominentů a krasavic, jako zde. Na dráze, kterou tvoří prakticky jen startovní rovinka, vlásenka, šikana, další rovinka a druhá vlásenka, startovalo mimo jiné i mistrovství Evropy formule 2 a mistrovství světa vytrvalostních závodů.

Neuvěřitelně rychlý okruh se také stal svědkem několika těžkých nehod a tragédií, z nichž lze zvláště vyzvednout smrtelné úrazy velkého Mexičana Pedra Rodrigueze a slibného Maďara Czaby Kesjara.   Také ze všeobecně-kulturního pohledu stál Norisring, nacházející se nedaleko centra města, za návštěvu. V Německu totiž těžko nejdete areál, kde by se politicko-hospodářsky-sportovní dějiny a přítomnost země prezentovaly viditelněji, než právě zde: Celé území používali Nacionální Socialisté ke svým anuálním sjezdům (co bylo komunistům Rudé náměstí v Moskvě, to bylo náckům Reichsparteitagsgelände v Norimbergu) a vybavili ho proto monumentálními stavbami, které jsou z části ještě dnes vidět.

V posledních desetiletích ale areál pořád více patřil sportu. Najdeme na něm jak fotbalový stadion 2ligového 1. FCN, ale i zimní halu hokeje 1ligových Tigers. K tomu ohromné koupaliště a bezpočet tríninkových hřišť. Pozorný návštěvník vzal na vědomí i svědky hospodářského úpadku 90. let a soudobého politického šílenství Německa: Zkrachovalou fabriku výrobce zábavné elektroniky Grundig u první vracečky („Grundig-Kehre“) a nedaleko od ní stojící dva paneláky („lágry“), ze kterých závody udivěně pozorovaly stovky utečenců ze všech myslitelných „shit-hole-countries“ Afriky a Asie.

MCN ale pořád ještě bojuje o přežití a jistě by dokázal od příští sezony i bez DTM „postavit na nohy“ zajímavý motoristický podnik. Jeho činovníci se při tom do jisté míry spoléhají na skutečnost, že  je bavorský ministerský předseda Söder také členem klubu – právě tento politik „svůj MCN“ ovšem do soudobé svízelné situace přivedl...

Tak tedy „snad nashledanou“ na Norisringu roku 2021!

Text a foto. Roman Klemm

DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm
DTM by Roman Klemm