Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 19.04.2022 NASCAR, Indycar Autor: Standa Hylán

Nejpomalejší závod historie NASCAR vyhrál v posledních šesti desetinách sekundy před koncem Kyle Busch

Stejně jako před týdnem, i tentokrát ohrožovalo nepříznivé počasí plánovaný program na očekávaný závod v Bristolu, který se jako jediný v celém kalendáři jede na hlíně. Vedení NASCAR se rozhodlo o několik minut start závodu urychlit. Závod byl vypsán na 250 kol a specifický je zejména tím, že během zastávek v boxech se pořadí nemění.

Kyle Busch STAGE 1:

Cole Custer si vyjel v rozjížďce své první Pole Position v kariéře a v první řadě mu dělal společnost Christopher Bell. Po několika kolech musel ale Custer nečekaně do boxů a dostal se do ztráty dvou kol. Po vyvěšení žluté vlajky to už byla ztráta pouze jednoho kola. Vedení se ujal Chase Briscoe a opět ukazoval, že zde bude velice silný. O chvíli později se na druhé místo dostal Kyle Larson a snažil se zdolat Briscoa. Nakonec k tomu ani v přímém souboji nedošlo, protože jej potkal defekt pneumatiky a Larson se ujal vedení. V posledních kolech si hlídal náskok nad Tyem Dillonem a stal se vítězem první části závodu.

STAGE 2:

Daniel Suaréz a Ross Chastain využili strategie a neměnili pneumatiky. Na startu jim tak patřila první řada. Suaréz odolával tlaku Larsona a vedl. Druhá část závodu přinesla plno problémů pro několik jezdců. Například Alex Bowman se několikrát roztočil a Austin Dillon byl zapleten do menší kolize, ve které byl společně s Bradem Keselowskim. Na čele se zatím vedení nezměnilo, ale Briscoe začal Suaréze značně dotahovat. O pár kol později se mu povedlo ho zdolat a ujal se opět vedení, které proměnil ve vítězství ve druhé části závodu. Druhý skončil Bell a až třetí dokroužil pod zelenou šachovnicí Suaréz.

FINÁLNÍ STAGE:

Do poslední části závodu nejlépe vstoupil Tyler Reddick, který se stal lídrem závodu. Jedenáct kol po zahájení poslední části závodu přišla početnější kolize, do které byl zapleten Chase Elliott, Ricky Stenhouse, Jr. nebo právě skvěle jedoucí Suaréz. Počasí stále trápilo závodníky a 25 kol před cílem byl závod podruhé zastaven. Reddick si samozřejmě přál, aby již nebyl restartován a mohl s týmem slavit první vítězství v kariéře. To se bohužel nestalo a závod se po několika desítkách minut opět restartoval. Reddick stále držel vedení a Briscoe jezdil na druhé pozici následován Kylem Buschem. V posledních kolech Briscoe stahoval svou ztrátu na Reddicka a poté následovalo neuvěřitelné poslední kolo.

V posledním kole se jezdci dostali mezi vozy o kolo zpět, a to byl jeden z důvodů, proč Reddick přišel tak rychle o svůj náskok. Na protilehlé rovince v posledním kole byl Briscoe nalepený na zádi Reddickova vozu a pak to přišlo. Briscoe se pokusil ve smyku předjet Reddicka, oba vozy do sebe narazily a poté se roztočily. Reddick ještě dokázal svůj vůz namířit k šachovnici, ale těsně předtím, než jí projel, se kolem něj přehnal Kyle Busch. Jen pro upřesnění, Reddick o své první vítězství v kariéře přišel 0,6 sekundy před cílem závodu.

Kyle Busch poprvé ve své kariéře v NASCAR vyhrál závod, ve kterém vedl pouze poslední kolo závodu. Jen pro představu – závod trval víc než tři a půl hodiny a Kyle Busch za celou tu dobu byl na první pozici pouhých šest desetin sekundy. Pořadí v nejlepší pětce uzavíral Joey Logano s Larsonem a Ryanem Blaneym.

Zajímavosti:

Kyle Busch poprvé za svou závodní kariéru napřič všemi sériemi, kde závodil, poprvé vyhrál závod, ve kterém vedl za celou dobu závodu jedno jediné kolo – to poslední.

Kyle Busch vyhrál na 8 různých typech závodišť, a to se povedlo například pouze Richardu Pettymu, Davidu Pearsonovi nebo Calu Yarboroughovi.

Díky tomuto vítězství zaokrouhlil Kyle Busch svůj počet výher v nejvyšší sérii NASCAR Cup na číslo 60 a stal se tak prvním jezdcem, kterému se povedlo ve všech 3 nejvyšších sérií NASCAR vyhrát alespoň 60 závodů. Tímto vítězstvím také vyrovnal rekord Richarda Pettyho v počtu sezón v řadě s alespoň jedním vítězstvím.

Celkem v součtu všech tří sérií má na svém kontě již 223 vítězství.

Celkem 26krát se stalo, že vítěz závodu Cupu vedl jedno jediné kolo - to poslední vítězné.

Poprvé v historii se tak stalo roku 1953, kdy Bill Blair vyhrál tímto způsobem na trati Daytona Beach & Road Course.

Podle dostupných údajů se jednalo o nejpomalejší zaznamenaný závod v historii Cupu s průměrnou rychlostí pod 35 mil za hodinu.

S šesti předjetími na prvním místě během závodu se jedná o nejhorší počin od roku 2008, kdy se vedení měnilo pouze čtyřikrát.

Petr Smetana     foto: NASCAR.com