Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 12.05.2019 Formule Autor: Jindra Kraus

MERCEDES DOMINOVAL I VE ŠPANĚLSKU A SLAVÍ DALŠÍ DOUBLE

Zastaví někdo Mercedes ve spanilé jízdě? Přeruší Ferrari či Red-Bull (nebo snad někdo jiný) vítěznou sérii stříbrných šípů? Odpověď měla přijít ve španělské Barceloně, kde se na okruhu Circuit de Catalunya jel pátý závod letošní sezony šampionátu Formule 1.

Grand Prix Španělska Kvalifikace napověděla tomu, že Mercedes bude opět dominovat. Kolo, které znamenalo pole-position, a také rekord okruhu, pro skvěle rozjetého Bottase, bylo opravdu fantastické. Hamilton ztratil propastných 6 desetin. Ale i nečisté kolo mu stačilo k udržení první řady před třetím Vettelem. Vedle něho se postavil Verstappen, pátý startoval Leclerc s druhým Ferrari.

Po startu závodu Vettel ve snaze předjet po vnějšku Mercedesy silně probrzdil a měl velké štěstí, že se dokázal udržet na trati. Souboj Bottase s Hamiltonem byl dost těsný, ale Hamilton se na první pozici dokázal procpat. Nicméně moc nechybělo k tomu, aby oba vozy Mercedesu kolidovali, což by dalo vzpomenout na závod z roku 2016. Vettel ve třetí zatáčce v důsledku chyby spadl za Verstappena, Leclerc zůstal pátý. O krátkodobé žluté vlajky se postaral Raikkonen, když nezvládl čtvrtou zatáčku a projel štěrkem. Toť start. Po osmi kolech vede Hamilton dvě a půl vteřiny před Bottasem. Mercedesy mizí v dáli, čtvrtý je Verstappen, Leclerc dotírá na Vettela, a nakonec se před něho ve 12.kole dostává. Bez boje, Vettel je pomalejší a pouští týmového kolegu před sebe. Za šestým Gaslym se dělá díra, týmy ze středu pole opět nestíhají, sedmý Grosjean po 14.kolech ztrácel přes půl minuty na v poklidu vedoucího Hamiltona. Beznadějně poslední Williamsy dokonce přes minutu.

V 17.kole se Vettel dožaduje pitstopu kvůli zničeným pneumatikám, ale zastavuje až v kole dvacátém. Po drobném problému s utažením zadního kola se vrací na desátém místě před Sainzem. Tu samou chybu dělají mechanici Ferrari i při zastávce Leclerca. Další hřebíčky do pomyslné rakve Ferrari. Mercedes jednoznačně vévodí závodu, až už si z toho dělám srandu, a říkám, že si v Mercedesu snad čůrají do nádrže. Když Hamilton předjíždí Williams o kolo, vypadá to jako průjezd sporťáku kolem trabanta. Katastrofa pro Williams. Sedět v tom autě, asi by se mi moc závodit nechtělo. Vlastně ani není s kým, když máte suverénně nejpomalejší auto, které dostává 5 vteřin na kolo od nejlepších.

30.kolo. Leclerc jedoucí na čtvrtém místě dostal bílé pneu, na žlutých jedoucí Vettel jede těsně za ním a vlastně ztrácí čas. Tomáš Richtr to vystihl. Ferrari nebojuje s Mercedesem, ani s Red-Bullem, ale samo se sebou. Vettel se za Leclercem trápí, a Ferrari zjevně nepřistupuje k příkazům pustit Vettela dopředu, jako by v řadách stratégů Ferrari (zase) panoval chaos. Ztrácí čas, ztrácí na třetího Verstappena, přichází o cenné vteřinky. Šest kol se pošťuchují, aby až v tom sedmém (!) Leclerc uhnul rychlejšímu kolegovi. Vážně výborné. Poztrácíme cenné vteřinky a až potom uděláme týmovou režii. Tomu říkám opravdu vynikající taktika. Nic extra jiného se na trati neděje, Mercedes jede svou Mercedes ligu, Bottas na Hamiltona ztrácí 9 vteřin, třetí jede nikým neohrožován Verstappen.

41.kolo. Vettel v boxech, vrací se až za Gaslyho, kterého v desáté zatáčce ihned předjíždí. Verstappen se po zastávce dostává za Leclerca, který ovšem jede na bílých gumách až do konce a lze tak očekávat stíhací jízdu Maxe, který nazul žlutou sadu. Dvacet kol před koncem pozorujeme pravou zadní gumu na voze Hamiltona, která je ve stavu, kdy je třeba se o ní obávat. Bottas nazul červenou sadu. Mezitím kolidují Norris se Strollem ve druhé zatáčce a vyjíždí Safety-Car. Využívá toho Hamilton, který okamžitě staví, bere červené gumy a vrací se na první místo. V boxech he také Leclerc, který bere žluté gumy. Pořadí: Ham, Bot, Ver, Vet, Lec, Gas. U Toro-Rosso nemají v boxech připravené pneumatiky a oba své jezdce obírají o čas.

Safety-Car zajíždí do boxů v 52. kole a můžeme tak opět závodit. Gasly si troufá na Leclerca, ale nedaří se mu Ferrari předjet. Místo toho svádí krásný souboj s Magnussenem, ale pozici si udrží. Hamilton v pohodě drží první místo, pozice na prvních pěti místech zůstaly nezměněny. Haasy jely na sedmé osmé pozici, Grosjean při pokusu předjet Magnussena nezvládl nájezd do první zatáčky a vyjel na chvilku mimo trať. O kolo později podobně útočí Sainz na Grosjeana a Grisjean opět projíždí zatáčku venkem. Sainz se dostal na osmé místo a o zbývající body se praly obě Toro-Rosso s Renaulty. Grosjean odolal útokům jedenáctého Albona a udržel desáté místo.

Na předních pozicích se nic nezměnilo. Vyhrál Hamilton před Bottasem, další double pro Mercedes, letos páté. Třetí dojel Verstappenem před vozy Ferrari v čele s Vettelem. Šestý byl Gasly, za ním se poskládali Magnussen, Sainz, Kvyat, Grosjean.

Mercedes opět dominoval a získal páté dvojité vítězství v pěti závodech. Dočkáme se v Monaku, kde se jede příští závod, jiného vítězného vozu? Vzhledem k tomu, jak až nadmíru skvěle celý tým Mercedesu šlape, a přihlédneme k vnitřním problémům ve Ferrari, si troufám tvrdit, že z toho může klidně být další double. Závod v Monaku mnohdy bývá specifický, šanci bude mít i Red-Bull, tak si na to počkejme a na nejprestižnější závod v sezoně se těšme. Bude to show!

Světem Formule 1 proletěly zprávy o tom, že z kalendáře pro příští rok Barcelona zmizí a nahradí jí nizozemský Zandvoort, kde se F1 kdysi jezdila. Větší rozruch ale nadělala zpráva o tom, že mizí i Interlagos, který je údajně zadlužený, a nahradí ho zbrusu nový okruh poblíž Ria de Janeira. Jako dlouholetému fanouškovi F1 mě to velmi mrzí. Španělsko mělo vždy pevné místo v kalendáři, vynikající piloty, skvělé fanoušky, a teď ztrácí katalánský okruh s výbornou atmosférou. Ale zase si můžeme říci, že změna je život. Ale jaký bude život Formule 1 po přesunu na okruh Zandvoort v Nizozemsku, to se dozvíme za rok. Co se týče Interlagosu, tak to je legenda, historie, místo, které napsalo krásné formulové příběhy. A teď mizí. Za půl roku prý postaví nový okruh. Tak to jsem tedy zvědav, co to bude za „skvost“. Jen aby nám to Liberty Media čím dál více neznechucovalo…

Jindra Kraus Foto: google.com

Grand Prix Španělska Grand Prix Španělska