Motorsport magazín

Web pro fandy motorsportu

Motorsport      Motorsport

Datum: 23.01.2022 Rally, rallykros Autor: Michal Hylán

Loeb porazil Ogiera a vyhrál po osmé Rallye Monte-Carlo! Cais skončil druhý ve své kategorii

Jubilejní 70. Rallye Monte-Carlo vyhrál Sebastian Loeb s vozem Ford Puma. Druhý skončil Sebastian Ogier (Toyota) a třetí Craig Breen (Ford). Erik Cais, jenž startoval v kategorii WRC2, skončil celkově devátý a druhý právě v této kategorii.

Legendární Rallye Monte-Carlo už od první rychlostní zkoušky naznačila, že se o první pozice budou prát především Sebastian Ogier, Sebastian Loeb a Elfyn Evans. Po první etapě se na čele s malým náskokem držel Ogier, následoval ho Sebastian Loeb a se ztrátou o trochu větší než 10 vteřin byl třetí Elfyn Evans. Ostatní piloti po dvou odjetých rychlostních zkouškách dost ztráceli. Erik Cais vstoupil do své premiérové Rallye Monte-Carlo slibně, když na prvního Camiliho v první etapě mnoho neztrácel a figuroval na sedmém místě v Rally2.

Ve druhé páteční etapě začal útočit devítinásobný šampión WRC Sebastian Loeb. Dařilo se mu hned od rána, což potvrdil čtyřmi vyhranými rychlostkami v řadě za sebou. Po druhé etapě byl ve vedení soutěže a náskok na druhého Ogiera byl lehce pod 10 vteřin, navíc se stal ve svých 47 letech nejstarším pilotem, který vedl soutěž WRC. Elfyn Evans se legendárních Francouzů snažil držet a ztrácel 22 sekund. Na čtvrtém místě byl nejlepší ze zbytku světa Thierry Neuville, jenž se svým Hyundaiem I20N ztrácel necelých 50 vteřin. Erik Cais se v této etapě posunul na čtvrté místo v kategorii Rally2, kde se na první místo po problémech Camiliho dostal loňský šampión Andreas Mikkelsen.

Sobotní třetí etapa nabídla další napínavou bitvu a nutno dodat také nejvíce problémů pro jezdce. Ať už se jednalo o technické problémy, nebo o jezdecké chyby, tak jsme byli svědky nejvíce vypadnutí v hlavní kategorii. Se soutěží se rozloučil i mistr světa roku 2019 Ott Tänak. Velké problémy měli Katsuta se Solbergem. Ze soutěže musel málem odstoupit Elfyn Evans, jenž chyboval na 11. zkoušce a propadl se mimo bodované pozice. Na první místo se opět vrátil Sebastian Ogier, toho následoval druhý Loeb, který měl na prvního jmenovaného ztrátu přes 22 sekund. Na třetím místě se držel Craig Breen. Erik Cais ve třetí etapě neměl žádné zásadní problémy, a tak není divu, že se v celkovém pořadí posunul na krásnou osmou pozici. Ve své kategorii figuroval na druhém místě.

Poslední etapa slibovala rozřešení situace na čele a nemohlo to být více napínavé. Sebastian Ogier si svůj náskok pohodlně hlídal a vypadalo to, že jej i udrží, ale na předposlední rychlostní zkoušce ztratil přes půl minut a do čela se posunul jeho starší jmenovec Loeb. Náskok měl 9 a půl vteřiny a rozhodovat měla závěrečná Power Stage. Do té vlítnul loňský šampión velmi rychle, dokonce v ní byl i nejrychlejší, ale čekalo se na průjezd Sebastiana Loeba. Ten na něj nakonec ztratil 9 sekund, což stačilo na vítězství. Ogier navíc ještě ulil start, což ho kromě těsné ztráty na Loeba stálo i vítězství v poslední zkoušce dne, kterou nakonec vyhrál mladý Fin Kalle Rovanperä.

Sebastian Loeb se stal nejstarším vítězem soutěže WRC a dojel si pro rekordní 80. výhru. Osmým triumfem v Monte-Carlu navíc vyrovnal právě Ogiera, který zde usiloval o devátou trofej, skončil však druhý. Na stupních vítězů dvě francouzské legendy doplni Craig Breen, pro kterého je to první podum na Monte-Carlu.

Sebastianové Loeb a Ogier v letošní sezóně neabsolvují zcela jistě všechny soutěže, a tak se v nové hybridní éře dočkáme nového šampióna. Mezi jezdci, kteří by měli odjet kompletní sezónu 2022, figuruje v celkovém hodnocení na prvním místě Kalle Rovanperä, jenž díky vyhráné Power Stage získal 5 bodů a poskočil před Craiga Breena.

Kdo dozajista potěšil české fanoušky je Erik Cais, který dovezl svůj Ford Fiesta ve své kategorii na druhém místě a při svém prvním startu na nejslavnější soutěži slaví stupně vítězů v kategorii Rally2. Na stupních vítězů navíc bude s dvěma továrníma Škodovkama. První místo získal Andreas Mikkelsen a za Erikem třetí dojel Nikolaj Gryazin.

M.Hylán  foto: google.com