Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 05.01.2021 Formule Autor: Aleš Norský

Kvalifikace ve Formuli 1. Věčné téma. Kdo je lepší než legendární Ayrton

Při debatě na téma kvalifikace v F1, přijdou často na mysl tyto dva body, před všemi ostatními: Co se týče brutální rychlosti na jedno kolo, nikdo se nevyrovná Ayrton Sennovi, a dnešní Formule 1 je mnohem vyrovnanější, než kdy předtím. Rozhodl jsem se tyto dva předpoklady trochu proklepnout, ale ihned vyvstal zásadní problém, jak to udělat?

Velká cena F1 Rakouska by Standa Hylán V prvním případě jsem začal tím, že Senna se ve 161 startech postavil na pole position 65-krát, což se rovná 40.373%. Tento výsledek ho v této konkrétní statistice umisťuje na čtvrté místo, za Juan Manuela Fangio (56.863%) Jim Clarka (45.205%) a Alberta Ascari (45.161%). Rozhodl jsem se tedy blíže zhodnotit kvalifikační výkony těchto čtyř šampionů, plus současného mistra světa Lewis Hamiltona, který se s 36.842% řadí na páté místo.

Rozhodl jsem se pro metodu srovnání rozdílu mezi časem, kterým každý z těchto pilotů získal pole position a časem, který zajel druhý nejrychlejší pilot dne (pole position jsem určil jako 100.000%). Ascari dosáhl nejvyššího náskoku, když druhý nejrychlejší vůči němu průměrně zaznamenal čas 100.837%. Následuje Fangio se 100.802% pak Senna se 100.618%, Clark se 100.532% a Hamilton se 100.314%. Obráceně jsem taky zhodnotil, jakou ztrátu každý tento pilot nabral za pole position, když se kvalifikoval na druhém místě.

Tady byl nejúspěšnější Hamilton, který v průměru dosáhl 100.217% nejrychlejšího času. Zbývající pořadí je Ascari (100.277%) Clark (100.341%) Senna (100.526%) a Fangio (100.664%).

Co to všechno znamená? Sám nevím, ale s pomocí těchto dat si každý, kdo má zájem, může udělat svůj úsudek o tom, jestli některý z těchto pilotů byl v kvalifikaci opravdu lepší, než ti ostatní.

Pro druhý bod jsem se rozhodl srovnat sezonu 2020 s předchozími dekádami, v rámci rozdílu mezi pole position a pilotem, který se kvalifikoval do středu pole. Záměrně jsem nezvolil nejpomalejšího jezdce, protože tito byli někdy vůči ostatním tak pomalí, že by to zbytečně zkreslovalo výsledek.

Takže, v roce 2020 se středopolový jezdec kvalifikoval časem v hodnotě 102.186% v porovnání s pole position (100.000%). Hodnota předchozích 70 let stojí na 102.934%, což ukazuje, že loňské startovní pole opravdu bylo vyrovnanější, než dlouhodobý průměr. Výsledky pro jednotlivá desetiletí byly tyto: 1950-59 - 105.718%, 1960-69 - 103.112%, 1970-79 - 102.227%, 1980-89 - 103.841%, 1990-99 - 101.824%, 2000-09 - 101.831% a 2010-19 - 102.365%.

Tyto údaje naznačují, že současná Formule 1 je zhruba stejně vyrovnaná, jako byla v sedmdesátých letech, ale zároveň se odklání od nejvyrovnanější éry před nějakými 15 až 25 lety.

A pokud někdo přemýšlí o tom, který závod mistrovství světa měl při použití této logiky nejvyrovnanější startovní rošt vůbec, tak to byl Bahrain 2007, kde se pilot ve středu pole kvalifikoval časem 100.284% vůči pole position. Naproti tomu, nejméně konkurenceschopný závod byla velká cena Francie 1951, kte se tento rozdíl vyšplhal až na neskutečných 114.375%!

Aleš Norský http://www.gpfactsandnumbers.com/   foto: archiv