Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 11.09.2020 Formule Autor: Roman Klemm

Kvalifikace Formule 2 v Mugellu: Christian Lungaard poprvé na pole-positon, Charouzovy vozy jen ve středu pole

V kvalifikaci formule 2 v Mugellu se poprvé ve své kariéře prosadil dánský jezdec francouzského týmu ART, Christian Lungaard. Velmi těsně porazil Brity Daniela Ticktuma a Calluma Ilotta. Oba vozy Charouz Racing Systemu zajely v první sérii rychlých kol velmi slibné časy, druhá část kvalifikace jim ale sedla hůře. A tak vystartují Louis Delétraz a Pedro Piquet zítra pouze z pozic 12 a 16.

Formule 2 by Roman Klemm Okruh Autodromo Internazionale del Mugello není pro formuli 2 jen tak ledajakou dráhou. Letošní start této třídy na roku 1974 zbudované trati 30km severovýchodně od Florence je vlastně jakýmsi „návratem domů“:

V 70. a 80. letech toto místo pravidelně patřilo do evropského šampionátu F2. Prvním vítězem se zde v polovině května 1974 stal legendární Patrick Depailler, přičemž tehdy byla v poli poražených velká jména jako Tom Pryce, Brian Henton, Jean-Pierre Jabouille, Patrick Tambay, John Watson, David Purley a Jacques Laffite. Mluvíme ale o „jiných dobách“, kdy se o samotnou účast v závodě pralo 37 pilotů – startovat jich smělo jen 30. 16 z nich se dřívě či později smělo ukázat i ve formuli 1, F2 prostě ještě byla skutečnou líhní talentů s perspektivou...

Během dalších let rozkvětu F2 si z Mugella vezli zlaté poháry Maurizio Flammini, Jean-Pierre Jabouille, Bruno Giacomelli, Derek Daly, Brian Henton, Corrado Fabi, Jonathan Palmer a naposledy roku 1984 Mike Thackwell. F2 pak musela udělat místo formuli 3000, která se na trati v Toskáně objevila již jen čtyřikrát (vyhráli Pierluigi Martini, Alex Zanardi a v letech 1996 a 1997 dvakrát Ricardo Zonta).

Úpadku areálu poté ovšem již nikdo nečelil – až autodrom zakoupila automobilka Ferrari a používala ho především jak testovací trať. Letošní – z mnohého pohledu promarněná – sezona tedy pro Mugello znamená (pravděpodobně jedinečný) návrat do kalendáře velkého mezinárodního monopostového sportu.

S „novou“ tratí měl o polední volný trénink problémy především Brit Jack Aitken. Poté, co nezvládl jednu z rychlých zatáček, „očesal“ pravá kola své Campos-Dallary-Mecachrome o svodidla. Mnohem lépe se v Toskáně cítili Juri Vips (DAMS), Luca Ghiotto (Hitech) a Felipe Drugovich (MP), kteří obsadili špičková místa časové listiny. Jednička Charouz Racing Systemu, Louis Delétraz ztrácel na nejrychlejšího Estónce 0,822s a byl 11. Jeho kolega Pedro Piquet byl o dalších 0,3s pomalejší a 16. Z Brazilcova pohledu ovšem dosažený čas skrýval i jistý důvod ke spokojenosti: Během sezony se zkušenějšímu Švýcarovi dokázal přinejmenším výkony v kvalifikacích rozhodně přiblížit.

K večeru šlo za nádherného pozdního italského léta o postavení na startu. Netrvalo to dlouho, než vítěz z Monzy Mick Schumacher a i zkušený domácí borec Luca Ghiotto jen s velkou porcí štěstí unikly „Aitkenově osudu“. Své rozdivočelé monoposty jen se štěstím udrželi po „high-speed skluzech mimo“ o vlásek od bariér. Chladný zůstal za těchto poněkud divokých okolností především Seveřan Christan Lungaard. Na první sadě pneumatik byl Dánský pilot týmu ART nejrychlejší před Danielem Ticktumem (Brit se pořád ještě cítí „okraden o nedělní triumf v Monze“) ze stáje DAMS. Následovali jim výborně naladění outsidři Felipe Drugovich a Juri Vips, který smí u DAMSu po Barceloně zaskakovat za zraněného (a evidentně méně talentovaného) Seana Gelaela. Pohled na pátou řádku výsledku musel hřát Charouzova manažera Boba Vavříka u srdce: Figuroval na ní dobrý Delétraz, jehož ztráta na pole-position činila jen 0,3s. Mladý Piquet opět ztrácel na testmana Haase jen 0,4s, což znamenalo před přezutím na čerstvé válce Pirelli 14. místo.

Technici Charouz Racing Systemu tedy našli pro trať v Mugellu očividně velmi dobré nastavení a v české stáji se mohli tešit na druhou, rozhodující část kvalifikace. 5 minut před koncem session začaly znovu padat rekordy. Jako první svůj dosavadní čas dokázal zlepšit Lungaard a ukázalo se, že to bylo pro ostatní příliš. Za ním se sice zlepšili Ticktum, lídr mistrovství Callum Ilott a Marcus Armstrong ve druhém voze ARTu, na Dána ale byli krátcí. Vips zahodil své naděje ve štěrku. Delétraz se propadl na 9. místo a Piquet byl 16. Piloti poté nechali své pneumatiky jedno pomalejší kolo „odpočinout“ a těsně před koncem kvalifikace se ještě jednou jelo o všechno.

Na špičce se ovšem pořadí nezměnilo – jen Shwartzman s Aitkenem a Tsunodou se dokázali posunout těsně před Delétraze a tak na rychlejší z obou vozů Charouz Racing Systemu zbylo jen 12. startovní místo. Pedro Piquet zítra vyrazí ze 16. pozice, přičemž mu na prvního scházelo jen 0,8s. V Mugellu ale rozhodovaly setinky a nejlepší trojici nakonec dělilo jen 0,071s!

Hvězdou pátku se tedy stal 19letý junior Renaultu, Christian Lungaard, pro kterého tento výsledek znamenal první pole-position ve formuli 2. S ohledem na celkový šampionát si z favoritů vybudoval nejlepší výchozí pozici Ilott (3.), zatímco oba jeho velcí rivalové z italské stáje Prema, Shwartzman (9.) a Schumacher (15.) zítra těžko pojedou o vítězství.

Formule 2 odstartuje v Mugellu poprvé po 36 letech zítra v 16:45h – jako vždy po kvalifyingu formule 1.

Výsledek kvalifikace F2 v Mugellu:
1. Christian Lungaard, ART 1:30,133s
2. Daniel Ticktum, DAMS 1:30,138s
3. Callum Ilott, UNI Virtuosi 1:30,204s
4. Marcus Armstrong, ART 1:30,317s
5. Felipe Drugovich, MP 1:30,339s
6. Jehan Daruvala, Carlin 1:30,437s
7. Juri Vips, DAMS 1:30,486s
8. Luca Ghiotto, Hitech 1:30,508s
9. Robert Shwartzman, Prema 1:30,527s
10. Jack Aitken, Campos 1:30,533s
12. Louis Delétraz, Charouz Racing System 1:30,552s
16. Pedro Piquet, Charouz Racing System 1:30,974s

Text a foto: Roman Klemm

Formule 2 by Roman Klemm Formule 2 by Roman Klemm