Moto

Moto

Motorsport      Moto

Datum: 04.08.2023 Moto Autor: Tisková zpráva

Jakub Smrž: Mít svůj vlastní tým je můj splněný sen

Jedným z najvýraznejších talentov histórie českých pretekov cestných motocyklov je nesporne Jakub Smrž, bývalý úspešný pretekár a v súčasnosti majiteľ tímu na majstrovstvách sveta triedy Supersport 300, pričom jeho jazdec vedie priebežné hodnotenie šampionátu!

Accolade Smrz Racing BGR Iste si mnohí pamätníci spomenú, ako sa v polovici 90. rokov na našich slovenských letiskách objavila bratská dvojica Smržovcov. Jakub (1983) a Matěj (1984) v priebehu niekoľkých rokov vyrástli vo skvelých jazdcov, ktorí úspešne reprezentovali Českú republiku až na úrovni majstrovstiev sveta, pričom starší Jakub sa päťkrát postavil na pódium po pretekoch svetového superbikového šampionátu, kde dokázal aj víťaziť v kvalifikáciách, a na svojom konte má aj umiestnenia v top 10 na klasických MS cestných motocyklov v triedach 125 a 250 cm³. Navyše v roku 2008 spolu so slovenským tímom Maco Racing vybojoval tretie miesto na MS Endurance v Katare.

Teraz už ako majiteľ tímu Accolade Smrz Racing BGR žne úspechy vo svetovom šampionáte triedy Supersport 300 a po pretekoch v Moste je pretekár jeho tímu, Španiel José Luis Perez Gonzalez, vedúcim jazdcom majstrovstiev sveta. Nás, slovenských fanúšikov, však na víkendových pretekoch v Moste asi viac zaujímalo, ako sa bude dariť nováčikovi v jeho tíme, Slovákovi Maximovi Repákovi.

Šestnásťročný pretekár sa po ročnej prestávke predstavil priamo vo svetovom šampionáte a nakoniec táto jeho premiéra dopadla úspešne. V kvalifikácii sa síce potrápil, obsadil až 30. miesto, ale v oboch pretekoch sa nakoniec dokázal predrať až na 13. miesto a z Mostu si tak odniesol šesť bodov do hodnotenia majstrovstiev sveta. Pochopiteľne, boli sme zvedaví, čo na nášho pretekára hovorí šéf tímu. Vráťme sa ale v čase trošku späť…

Jakub, si historicky jedným z najúspešnejším českých pretekárov, v súčasnosti úspešne vedieš svoj tím. Keď sa dnes obzrieš za svojou úspešnou kariérou, ktorý z výsledkov si ceníš najviac?

Určitě jsou to všechna pódia z WSBK a to jedno z FIM Endurance. Ale bylo tam i dost prvních řad či pole position ve World Superbike, páté a sedmé místo v Le Mans, hodně top 10 ve 125 a 250 cm³ v MS… všechno má svou hodnotu.

Prezraď mi, neláka ťa niekedy sadnúť si na pretekársky stroj a opäť otočiť plynovou rukoväťou?

Říkám každému a rozhodně je to pravda, že neláká. Asi bych si uměl představit nějaké testy mezi rychlými jezdci, ale že bych jel na silnici v provozu nebo při nějaké agentuře, to už určitě nechci. Mám svých starostí dost a také hodně zodpovědnosti vůči rodině a týmu.

Prešiel si si kariérou v Grand Prix, vo World Superbike, FIM Endurance a British Superbike. Bolo pre teba ťažké rozlúčiť sa, alebo si mal hneď predstavu o tom, že založíš svoj vlastný tím a týmto spôsobom zostaneš v biznise?

Mít svůj tým je můj splněný sen. Ale nejprve to byl opravdu spíš sen, než reálná vize. Start týmu a jeho běh stojí strašně peněz, času, je třeba mít dobré lidi a hodně dalších věcí. Určitě jsem chtěl zůstat u závodů. Mám závody rád, je to můj život a přiznávám se, že bez závodů bych nemohl být. Původně jsem měl jít dělat technika přes pérování Bitubo (které nyní můj tým jede) a nebo dělat technika do British Superbike. Ale pak přišla náhoda a s panem Šebkem (Willirace) a Joskou Kubíčkem jsme začali dávat dohromady plán, který se díky nim podařilo oživit. Pak už časem vše přešlo na mě a od té doby fungujeme dál. A myslím, že se nemáme za co stydět.

Presne tak, dosiahol si so svojím tímom mnoho úspechov, ale sám si práve spomenul, aké je to všetko náročné a čo všetko to človeka stojí. Neoľutoval si nikdy svoje rozhodnutie ísť do toho?

Často toho lituju, ale to jsou vždy jen chvilkové emoce, když se třeba něco nepodaří, když se bojuje s financemi, což se v motosportu stává nebo když mě štvou lidi kolem. Ale celkově vzato toho nelituju, protože jedeme pátý rok, máme motorky, které jsou v naší kategorii z těch nejlepších, mám skvělé lidi v týmu a troufám si říct, že u nás v Čechách lepší nejsou a daří se nám. Není náhoda, že vedeme Mistrovství světa. Kromě toho, na motorkách máme spoustu českých komponentů a dílů, jako svíčky Brisk, řetězy ČZ, stupačky, řídítka a další věci od ARP, spojky TSS Clutch, kapoty Sebimoto, výfuky RP a naši jezdci jedou kombinézy 4SR. Je kolem nás a našeho týmu úžasná parta lidí, kteří nás podporují.

Pretekár tvojho tímu, José Luis Perez Gonzalez vedie šampionát, takže pýtať sa ťa na ciele či ambície by bolo zbytočné, tie sú určite najvyššie. Ale tak, ako pretekár má túžbu ísť stále nahor, rovnako na tom bude asi aj šéf tímu. Má dnes Jakub Smrž so svojím tímom ďalší cieľ? Napríklad World Supersport? Alebo tak ďaleko zatiaľ nepremýšľaš?

Rozhodně jsou cíle nejvyšší, proto to děláme a proto je u nás José už třetí rok. A i když začátky byly složité, nyní je z něho jeden z nejlepších jezdců této kategorie. Už dávno jsem v něm viděl velký talent a věděl jsem, že pokud můžeme jet o titul, tak rozhodně s ním. A vzhledem k jeho talentu, a motorce supersport 600 u něj teprve uvidíme velké věci… i proto jsem zároveň jeho manažerem! A zpět k otázce, rádi bychom šli nahoru, ale tak jak to bývá, je to jen otázka peněz. Takže teď máme jasný cíl a když sezóna dopadne dobře, je možné, že můžeme pomýšlet na postup výš. Ale samozřejmě vše musí být reálné a nesmí to být žádným způsobem na hraně. Celý tým je moje privátní věc, tudíž a za vše ručím a poslední co bych chtěl jsou problémy… Takže uvidíme!

Medzi fanúšikmi sa často hovorí o tom, že v českom tíme by mal jazdiť český pretekár, ale sám viem, že aj Martina Kuzmu, majiteľa slovenského tímu Maco Racing na MS Endurance často obviňujú, že u neho jazdia zahraniční pretekári. On sa však háji tým, že v súčasnosti u nás nie je pretekár, ktorý by dokázal na najvyššej úrovni jazdiť svetový vytrvalostný šampionát. Je to podobné aj v prípade tvojho tímu a MS Supersport 300? Jasné, Petr Svoboda bojuje o titul, ale jazdí v inom tíme, no ďalší jazdci asi ešte len dorastajú…

Ono se to všem hrozně snadno řekne a musím se smát, když čtu, jak jsme český tým, ale máme jezdce cizince. Vždy na to odpovím: řekněte mi jméno! Mě se v týmu vystřídalo opravdu mnoho českých jezdců, větších či menších talentů, ale nakonec víme všichni, jak to dopadlo. S trochou štěstí jsme se přiblížili 20. místu, ale u většiny to byl boj o kvalifikaci do závodu. A pokud já mám provozovat tým, dělám to pro to, abychom vyhrávali a když budeme vepředu, můžeme mít tým dál. Ale pokud budeme jezdit na umístění 20 a hůř, těžko se mi bude řešit to, abych měl z čeho tým financovat. A jak sám dobře víš, v tuhle chvíli máme velkou díru a nemáme jezdce, kteří jsou věkem na Supersport 300. Díky Mini Racing nám dorůstají noví mladí jezdci a mám už některé v hledáčku a řeším s nimi nějaké testy. Ale samozřejmě je teď otázka, co bude s touto kategorií dál. Každopádně se chci věnovat českým jezdcům a nějaké si vychovat, případně jim pomoci. Nic bych si nepřál víc, než abychom vedli mistrovství světa jako teď, ale s českým jezdcem.

Slovenských fanúšikov potešil svojimi výkonmi v Moste náš pretekár Maxim Repák. O jeho talente svedčí boj o celkové prvenstvo v seriáli Yamaha R3 bLU cRU European Cup pred dvomi rokmi, ale po ročnej prestávke sme boli predsa len zvedaví, ako zvládne návrat. Šesť bodov po neúspešnej kvalifikácii, v ktorej skončil až na 30. mieste, je rozhodne úspechom. Ako hodnotí vystúpenie Maxima Repáka majiteľ tímu a ako vidí jeho ďalšie šance?

Za mě to byl velice úspěšný víkend, vzhledem k pauze, kterou Max měl. Snažil jsem se ho spolu s dalšími lidmi přesvědčit, aby si odbyl premiéru už v Imole a v Mostě by to bylo ještě o dost lepší. O Maxově talentu vím už dlouho, dokonce jsem ho už dřív „lanařil“, aby jel u nás, ale vždycky bylo z jejich strany jiné rozhodnutí. Maxovi jsem půjčil naši třetí motorku, takže něco před Mostem najezdil, ale například v kvalifikaci bylo vidět, že nemá zkušenosti z této kategorii, kde to občas bývá velká džungle. Závody dopadly výborně, protože asi nikdo nečekal, že bude 2x na bodech. Počasí nám určitě trochu pomohlo, ale na to se historie neptá a Max má teď před sebou další 3 víkendy a může jít hodně nahoru. Max je velice chytrý, milý a talentovaný kluk, ale teď musí zároveň hodně makat, protože má před sebou životní šanci. Nejen na sobě, ale zároveň se i naučit, jak se pracuje a funguje v profesionálním týmu, protože s tím nemá zkušenosti a lehce nás to v průběhu víkendu brzdilo. Ale těším se na další závody s Maxem a věřím, že to bude dobrý! A jsem rád, že máme jezdce ze Slovenska, když už teď nemáme žádného u nás. Přece jen já jsem se narodil v Československu .

To ma veľmi teší, Jakub! Ďakujem ti za rozhovor a držím palce, aby sa ti s tímom a tiež naším Maximom Repákom darilo aj na ďalších pretekoch.

Mockrát děkuju a děkuji i za podporu všech lidí, fanoušků u nás i na Slovensku a především těm, kteří nám umožnují závodit a momentálně vést MS!

Rozhovor připravil Richard Karnok
Foto: Accolade Smrz Racing BGR

Accolade Smrz Racing BGR  Accolade Smrz Racing BGR  Accolade Smrz Racing BGR