Motorsport magazín

Web pro fandy motorsportu

Motorsport      Motorsport

Datum: 12.04.2021 Formule Autor: Standa Hylán

Formule 1 - Tři věci, které bych změnil hned první den

Aleš Norský, provozovatel webu GPfactsandnumbers.com přichází s názorem na některé zavedené věci ve formuli 1. Rozhodně by nebylo od věci se nad tím zamyslet.

GP Rakouska 1. Týmy by určitě neměly mít možnost pracovat na vozech během červené vlajky. Dnes může být proveden neomezený počet úprav, bez jakéhokoli důsledku, a pokud jsou všechny úkony hotovy včas, vůz odstartuje ze svého místa na startu, jako by se nic nestalo. Vesměs se jedná o výměnu pneumatik, ale v několika případech byly provedeny docela komplexní opravy. Toto je možná nejhorší pravidlo v historii F1, ale přesto zůstává v platnosti už nejméně deset let.

2. V kvalifikaci není žádné omezení použití DRS a nemělo by být ani v závodě. Měli bychom se zbavit všech těch detenčních zón a vteřinových intervalů, které stejně vedou jenom k tomu, že (v závislosti k pozici na trati) někteří piloti používají DRS kolo za kolem, zatímco ostatní vůbec. Týmy a piloti by měli mít možnost použití DRS podle vlastního uvážení s tím, že počet použití by byl omezen na čtyřikrát během jednoho závodu a 60x za sezonu, pro každého pilota. Tím by se z toho stal strategický nástroj spravedlivě rozdělený mezi všechny, místo toho neférového mechanismu, který vidíme dnes.

3. Pitvání každé situace za účelem zjištění, jestli pilot získal nějakou výhodu, nebo ne, je úplný nesmysl. Porušení pravidel by mělo být porušením pravidel, tečka. Toto platí především pro traťové limity. Pokud piloti můžou být precizní v Monaku, určitě by měli být schopni preciznosti všude jinde. Místo toho máme situaci, kdy v různých závodech jsou určeny zatáčky pro monitorování traťových limitů. Často, i když pilot traťový limit jednoznačně poruší, vyklouzne z toho díky vysvětlení, že se snažil zabránit havárii...což je směšné. A aby to nebylo úplně jednoduché, je povolený asfalt označen tu bílo-červeným obrubníkem, tam zeleným pruhem a jinde italskou trikolórou. Toto nevyhnutelně vede k chaosu a sporným rozhodnutím, i když to FIA vehementně popírá. Každé porušení traťových limitů by mělo být trestáno alespoň pěti vteřinami bez výjimek. Už teď slyším křik týmů a jezdců (i některých fandů) že by to bylo příliš tvrdé a nespravedlivé. Ale někteří z nás pamatují doby, kdy opuštění tratě automaticky vedlo k jízdě po hrbolatém trávníku, nebo štěrku. A co se tvrdosti penalizací týče, před 40 lety dostal pilot za předčasný start pokutu 60 vteřin a předjíždění během žluté vlajky mohlo znamenat odečtení celého kola. Podle toho pak vypadalo i chování na trati.

Bonus. Vozy, které jsou o kolo zpět by neměly mít možnost dostat celé kolo zpátky během nasazení safety car. Pokud už nejlepší piloti světa nejsou schopni se během restartu vypořádat s promíseným startovním roštem, pak by tyto pomalejší vozy měly být poslány dozadu na konec pole a ne o celé kolo vpřed.

Aleš Norský (gpfactsandnumbers.com)     foto. archiv