Rally, kros

Rally

Motorsport      Rally, rallykros

Datum: 11.08.2023 Rally, rallykros Autor: Tisková zpráva

Filip Mareš-Nevypustili jsme ani metr

Po sérii soutěží na nezpevněném povrchu dostal evropský šampionát nový náboj návratem na asfalt. Italská Rally di Roma Capitale se konala na domácí půdě celé řady asfaltových specialistů, a tak bylo zřejmé, že evropské body budou opět viset hodně vysoko. Na svůj „mateřský“ povrch, na kterém mají nejvíce odjeto, se těšili i Filip Mareš s Radovanem Buchou, jejichž přáním bylo navázat na nedávný úspěch z Rally of Scandinavia.

Filip Mareš Pokud bychom hledali zahraniční soutěž ERC, na které má Filip Mareš dosud nejlepší bilanci, horkým kandidátem by byla právě Rally di Roma. Poprvé zde startoval již v roce 2017, kdy s Peugeotem 208 R2 opanoval kategorii vozů s pohonem přední nápravy, a neméně úspěšné byly i jeho následné dva starty s fabií (nejlépe páté místo absolutně v roce 2019). Zřejmě nejvíce emocí však v obou členech posádky vyvolala loňská účast, která přinesla euforii ze tří nejrychlejších časů, ale i velké zklamání z nešťastného pátečního odstoupení. Předvedená rychlost a dosažené časy každopádně Filipa s Radkem nabádaly k optimismu.

"Na návrat na asfalt se moc těšíme. Tratě jsou velmi podobné loňským, i když se najdou i nové úseky a jedna rychlostka je dokonce nová úplně. Snad do závodu vykročíme pravou nohou a vyhne se nám loňská smůla, kdy se nám na přejezdu po úvodním superspeciálce střihly štefty," doufal Filip, který do šestého dílu evropského šampionátu vstupoval z dvanácté pozice tabulky.

Letošní římská rally začala pro reprezentanty týmu ACCR Entry Engineering o poznání lépe než loni. Do úvodní divácké "erzety" před historickým Koloseem sice po neplánovaném přerušení startovali až za tmy, čistá jízda jim však přinesla solidní jedenácté místo s minimální ztrátou na čelo závodu. Ve velmi dobrém světle se prezentovali i na členitých úsecích v horách, které byly páteří sobotní etapy. Po opatrnějším začátku se pevně usadili v první desítce a od čtvrtého testu pravidelně klepali na bránu první pětky. Jeden třetí, dva čtvrté časy (mimo jiné i ve druhém průjezdu královského 32kilometrového testu) a jeden pátý čas, to byly v dané konkurenci výtečné počiny a v celkovém součtu znamenaly po první etapě čtvrté místo.

„Závodit s Italy a se špičkou evropského šampionátu znamená jet po celou dobu s vysokým nasazením. Na první ranní „erzetě“ jsem si nechal jen malou rezervičku a hned jsme vypadli z první desítky, takže na Evropě se vyčkávací styl opravdu nedá aplikovat. Mám radost z toho, že od 3. RZ jsme se zlepšovali a nakonec jsme se posunuli na čtvrté místo, které ale bude v neděli hodně těžké udržet, protože za námi jsou v několika sekundách Hayden Paddon a hladoví Italové. Já ale můžu slíbit, že do toho dáme naše maximum,“ netajil se bojovnou náladou Filip, který na sobotních rychlostních zkouškách nestačil jen na trojlístek Crugnola, Basso a Bonato.

V neděli čekal na posádky jiný charakter tratě. Typicky italské cestičky na kvalitním asfaltu vystřídaly „erzety“ na klouzavějším povrchu a začalo se i mnohem více „katovat“, což s sebou neslo nebezpečí defektu. Právě průrazy pneumatik nakonec ve vývoji výsledků sehrály zásadní roli a ovlivnily i účinkování českých reprezentantů. První varování přišlo na desátém testu, který dojížděli Filip s Radkem po prázdné pneumatice.

„Upřímně nevím, co se stalo a kde jsme k němu přišli,“ podivoval se nad defektem Filip.

O žádnou katastrofu se naštěstí nejednalo, neboť navzdory pádu na sedmé místo zůstávaly odstupy mezi čtvrtou a sedmou pozicí nadále kontaktní. V tu chvíli zbývala už jen poslední sekce. Jelikož úvodní i závěrečná „erzeta“ měřily méně než sedm kilometrů, klíčovou roli měl sehrát prostřední test s délkou více než čtyřikrát vyšší (29,08 km). A také sehrál, ovšem v trochu nečekané podobě. Poté, co do něj vyrazila špička, začínal se povážlivě zvyšovat počet vozů, které musely zpomalit či zastavit s defektem pneumatiky. Do této sestavy bohužel patřili i Filip Mareš s Radkem Buchou. Výměna kola přímo na trati dvanácté „erzety“ znamenala pád na hranici první desítky a ani skvělý čtvrtý čas na závěrečné PowerStage na tom nedokázal nic zásadního změnit. Středočeská posádka, vodící po trati vůz Škoda Fabia Rally2 evo, italskou soutěž dokončila jako desátá absolutně a devátá v hodnocení ERC.

„Umístit se v takové konkurenci do desátého místa má rozhodně svou hodnotu. Teď ale převládají smíšené pocity, protože jsme měli tempo na TOP5 a místo toho si z Říma odvážíme desátou příčku. Ale i to k rally patří a musíme si z toho odnést pro příště ponaučení. Tak jako tak jsme si od začátku do konce užívali krásné souboje a nevypustili jsme ani metr. Byl to další skvělý evropský závod a my se už nemůžeme dočkat Barumky,“ uzavřel svoje hodnocení 31letý pilot.

Bojovný výkon Filipa, Radka a vůbec celého týmu ACCR Entry Engineering je tou nejlepší pozvánkou na jeden z vrcholů české motoristické sezony Barum Czech Rally Zlín, která se uskuteční v termínu 18. – 20. srpna. Domácí reprezentanti budou do dalších bojů o evropské body vstupovat z osmého místa průběžné tabulky ERC. Svůj předzávodní program ale Filip s Radkem zahájí už příští úterý 15. srpna na Kroměřížském výstavišti, a to na tiskové konferenci k akci nazvané POCTA VOZŮM ŠKODA.

„S radostí jsme s Radkem přijali pozvání na tuto krásnou výstavu a věříme, že se mezi těmi krásnými exponáty, ani naše soutěžní Fabia neztratí. Pro nedočkavé fanoušky rally je to myslím ideální příležitost, jak si zkrátit čekání na vrchol soutěžácké sezóny a přitom vidět unikátní škodovky z historie i současnosti. S Radkem budeme na místě od 11h a těšíme se na setkání i s našimi fanoušky.“

Zdroj: ACCR ENTRY ENGINEERING

Filip Mareš Filip Mareš