Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 03.10.2020 Formule Autor: Aleš Norský

Ferrari 1000

Během velké ceny Toskánska jsme byli svědky oslav tisící velké ceny týmu Ferrari. Oficiální název této Grand Prix zněl 'Formula 1 Pirelli Gran Premio della Toscana Ferrari 1000' a celá událost byla provázena logem, které vedle emblému Scuderie Ferrari hlásalo nápis 1000 GP. Není proto divu, že jak média tak i fanoušci teď mají zato, že tým Scuderia Ferrari v Mugello absolvoval svou tisící Grand Prix.

Ferrari 1000 Bližší pohled ale ukazuje, že tento fakt není tak přímočarý, jak se může zdát. V první řadě je třeba objasnit, že se zde bavíme pouze o světovém šampionátu Formule 1, protože ve skutečnosti se vozy Ferrari (tovární i soukromé) zúčastnily i řady dalších nemistrovských Grand Prix a závodů F1. Takže můžeme začít tím, že GP Toskánska byl v rámci mistrovství světa závod číslo 1027.

Tovární vozy Ferrari se z různých vnitřních i vnějších vlivů nezúčastnily ve 28 z nich. V deseti případech to byly závody Indy 500 v letech 1950, 1951, 1953, 1954, 1955, 1956, 1957, 1958, 1959 a 1960. Dalších 15 byly GB50, GB59, US60, US61, FR62, US62, ZA62,GB66, MX66, ZA67, MC68, DE69, NL73, DE73, AT76, plus FR50, BE82 a CH82, kde sice jely v tréningu nebo kvalifikaci, ale ne v závodě. Když tedy odečteme 28 od 1027, dostaneme se k číslu 999...což je počet závodů pro tovární tým a chybějící start dodává soukromé Ferrari (mimochodem v zelené barvě a totéž, které o rok dříve vyhrálo velkou cenu Československa) v již zmíněné FR50. Což znamená, že Mugello byl tisící závod mistrovství světa ve kterém jel vůz Ferrari. I toto tvrzení se ovšem dá dále zkomplikovat námitkou, že model D50 nebylo ve skutečnosti Ferrari, ale Lancia. Tento model byl exkluzivně nasazen ve čtyřech závodech: BE56, FR56, GB56 a IT56.

Ať tak či tak, můžeme s jistotou prohlásit, že v Mugello nebyl tisící závod pro tým Scuderia Ferrari, a pro vozy Ferrari to nebyla ani tisící Grand Prix, protože závody Indy 500 (které sice byly součástí šampionátu) nemohou být klasifikovány jako Grand Prix...a v tomto součtu je i závod Indy 500 z roku 1952. Těch tisícovek pro Ferrari se letos odehrává hned několik, záleží jen na úhlu pohledu. Pokud by někoho zajímalo, který podnik (na rozdíl od závodu) mistrovství světa byl tisícím, ve kterém byla značka Ferrari nějakou formou zastoupena, je potřeba zapojit následující počty:

Pro zjednodušení, začneme znovu v Mugello, závod číslo 1027 a 1000 pro vozy Ferrari. Alespoň jeden vůz Ferrari se ale zúčastnil i kvalifikace pro BE82 a CH82, a v soukromých rukou i tréningu pro Indy 500 v letech 1954 a 1956. Navíc v závodech US60 a GB66 jely soukromé vozy Cooper s motorem Ferrari. Pro úplnou přesnost, v případě US60 se jednalo o motor Castellotti, což byl upravený a přejmenovaný původní agregát Ferrari...takže stejně jako v případě modelu D50, musíme trochu přimhouřit oči.

Suma sumárum proběhl 1000 mistrovský víkend s nějakou účastí Ferrari šest závodů před Mugellem. A závodem číslo 1021 bylo Maďarsko...kde se to odehrálo zcela bez fanfár. Co se konkrétně týče týmu Scuderia Ferrari, jejich tisící podnik v mistrovství světa teprve přijde. Jak jsme již řekli, Mugello bylo pro tovární tým 999 závodem. K tomu je třeba přidat tři podniky, kdy se Scuderia zúčastnila jenom tréningu nebo kvalifikace (FR50, BE82, CH82).

Jsme sice u čísla 1002, ale potřebujeme odečíst šest víkendů, kdy tovární vozy nebyly přihlášeny Scuderií Ferrari. V pěti případech (US64, MX64, CA69, US69, MX69) se jednalo o North American Racing Team a v ZA65 celý tovární tým přihlásil jeho tehdejší manažer Eugenio Dragoni svým jménem. Takže čtvrtý závod po Mugellu bude tisícím podnikem pro tým Scuderia Ferrari...a podle stávajícího kalendáře vychází závod číslo 1031 v Imole.

Možná by v Maranellu měli znovu dát chladit šampaňské?

Aleš Norský    www.GPfactsandnumbers.com