Závodní okruhy

Závodní silniční okruhy

Motorsport      Okruhy, vrchy

Datum: 23.05.2023 Okruhy, vrchy Autor: Tisková zpráva

Drama s osychající tratí na Red Bull Ringu a další vítězství pro Salaquardu

Úvodní závod ESET GT byl na Red Bull Ringu naplánován na nedělní ráno, což značně ztížilo podmínky pro všechny startující. Trať ještě nebyla zcela suchá a opatrnost zejména v prvních kolech byla na místě. Se zrádnými podmínkami se nejlépe vypořádal Filip Salaquarda, který dosáhl na čtvrté prvenství ve sprintu.

ESET CUP GT Po nočním dešti a ranní mlze zůstávala trať lehce mokrá, nicméně na pneumatiky do deště to v žádném případě nebylo a celé pole startovalo na suchých pneumatikách. Už v zaváděcím kole ale havaroval Piotr Wira a další jezdci ztráceli kontrolu nad svými vozy.

Ještě než bylo vůbec odstartováno, zavlály nad okruhem červené vlajky a jezdci se znovu jeli seřadit na startovní rošt v čele s Alexanderem Oberem s Lamborghini kategorie GTX a Filipem Salaquardou s Audi kategorie GT3.

Oberovi se start nepovedl a Salaquarda šel pohodlně do vedení. Týmoví kolegové Matěj Pavlíček a Jáchym Galáš projížděli úzkou první zatáčku bok po boku, nicméně Pavlíček nájezdem na obrubník na vnitřku ztratil kontrolu nad svým lamborghini a dostal hodiny. Než se otočil do směru jízdy, projelo kolem něj bezmála třicetičlenné startovní pole.

Že nebyla trať dokonale suchá dokazovaly jednotlivé časy na kolo. V úvodu závodu byly až o patnáct sekund pomalejší než v sobotní vytrvalosti. Absolutně nejrychlejším mužem na trati byl opět Filip Salaqurda, který se vzdaloval druhému Jáchymu Galášovi, jenž byl zároveň lídrem kategorie GTC. Na jeho záda zároveň tlačil domácí Ernst Kirchmayr s Ferrari 488 GT3, atakován Liborem Milotou s Mercedesem AMG GT3.

Matěj Pavlíček se mezitím propracovával dopředu a s nejrychlejšími koly na kontě se po devíti kolech propracoval na celkovou devátou příčku a třetí místo v rámci GTC. Ve dvanáctém kole překonal Pavlíček Dennise Waszka a zaujal druhé místo v GTC za Galášem, který nadále za zády držel Kirchmayra a Milotu s vozy GT3.

Ke změně pořadí na předních příčkách už do konce závodu nedošlo a Salaquarda dosáhl na čtvrtou výhru ve sprintu. V rámci kategorie GT3 dojel na druhém místě Kirchmayr a třetí skončil Milota. Čtvrtý skončil Miro Konopka a první pětku uzavřel Petr Kačírek.

V kategorii GTC si další double odváží tým Mičánek Motorsport v čele s Jáchymem Galášem a druhým Matějem Pavlíčkem. Třetí skončil Dennis Waszek. Na čtvrté a páté pozici dojeli Manuel Süssenguth a Michael Oliver s vozy Porsche 911.

V rámci GTX zvítězil Denis Liebl s náskokem necelé sekundy před Bernhardem Löfflerem. Třetí dojel Alexander Ober, čtvrtý Pavel Sovička a pátý Alexandru Pitigoi. V kategorii GT4 si další výhru připsal Zénó Kovács s BMW M4 GT4 před Matejem Kosičem s Mercedesem, Antalem Zsigem a Andrejem Lahem. V kategorii TCX zvítězil Günther Wiesmeier s vozem Cupra. Na druhém místě dojel jeho týmový kolega Hans-Peter Eder.  


Filip Salaquarda odjíždí z Red Bull Ringu bez porážky

Stejně jako v ranním závodě ESET GT na Red Bull Ringu, i start druhého sprintu se nepovedl na první pokus. V zaváděcím kole se ze startovního roštu nerozjel Matej Kosič s mercedesem a nad okruhem zavlály červené vlajky. Po několikaminutovém zdržení vyrazilo pole jezdců do dalšího zaváděcího kola a mohlo se závodit.

Z pole-position startující Alexander Ober opět neproměnil nejvýhodnější postavení ve vedení v závodě a propadl se o několik pozic. Při nájezdu do první zatáčky to vypadalo, že se na první místo protlačí Jáchym Galáš, nicméně Salaquarda zvládl zrádnou zatáčku na výbornou a na dlouhou rovinku akceleroval v čele závodu.

Za Salaquardou bojovali o první pozici v kategorii GTC týmoví kolegové Jáchym Galáš a Matěj Pavlíček, snažící se napravit nepovedený první sprint, v němž dostal hodiny. Ve třetím kole využil Pavlíček slipstream z lamborghini před sebou a ve třetí zatáčce Galáše předjel po vnější straně. Jejich souboj sledoval čtvrtý Libor Milota s Mercedesem AMG GT3. Milotův týmový kolega z GT2 Motorsport, Dennis Waszek krátce nato zastavil na vnitřku první zatáčky pro technické problémy a na trať musel safety car.

Třináct minut před koncem byl závod opět restartován a na vedoucího Salaquardu se doslova nalepil Pavlíček. Ačkoliv Audi RS8 GT3 a Lamborghini Super Tropheo patří do odlišných kategorií, Pavlíček využil vyššího výkonu svého lamborghini a pověsil se za Salaquardu. Jeho pronásledování vedoucího může však vydrželo jen do technické pasáže okruhu, kde se Salaquarda svému soupeři o poznání vzdálil a poté už začal kroužit na čele s bezpečným odstupem.

Salaquarda tak vyhrál svůj pátý sprint a z Red Bull Ringu odjíždí neporažen – dosáhl na vítězné trofeje v obou sprintech i ve vytrvalosti. Na druhém místě v rámci klasifikace GT3 dojel Libor Milota před Ernstem Kirchmayrem. Čtvrtý skončil Miro Konopka po pěkném souboji s Alexanderem Oberem. První pětku uzavřel Gregor Zsigo s BMW M4 GT3.

V GTC se z druhého prvenství v sezoně radoval Matěj Pavlíček před Jáchymem Galášem. Za oběma lamborghini dojela čtveřice vozů Porsche 911 v pořadí Franz Lahmer, Manuel Süssenguth, Michael Oliver a šestý Bob Bau.

V kategorii GTX vyhrál Bernhard Löffler před Alexanderem Oberem, oba na vozech Lamborghini Huracan. Třetí dojel Denis Liebl, čtvrtý Pavel Sovička a pátý Alexander Pitigoi. V kategorii GT4 si pro páté vítězství v řadě dojel Zénó Kovács před Antalem Zsigem a Andrejem Lahem.


ENDURANCE Filip Salaquarda stále neporažen, vyhrál třetí vytrvalost v řadě

I třetí vytrvalostní závod sezony 2023 se odehrával v režii českého závodníka Filipa Salaquardy z týmu I.S.R. Racing, které v cestě za prvenstvím nezastavily ani dvě žluté fáze v úvodu i v samotném závěru závodu.

Filip Salaqurda udržel po zhasnutí červených světel vedení. Na dlouhé rovince vedoucí do druhé zatáčky na něj sice útočil Piotr Wira s mercedesem, český závodník si však první místo pohlídal a vydal se vstříc svému dalšímu vítězství.

Wira nedokázal držet tempo se Salaquardou, namísto toho se musel bránit před třetím Liborem Milotou, taktéž s Mercedesem. Wira nakonec o svou stříbrnou příčku přišel a zakrátko ho pokořil i Peter Baron s Ferrari. Záhy se na trati objevil safety car kvůli stojícímu vozu Cupra posádky Wiesmeier-Lemmerhofer. Po restartu závodu se nejprve pátý Konopka dostal před Wiru a zakrátko se na druhé místo posunul Baron před Milotu.

V polovině závodu pak došlo k tradičním zastávkách v boxech a střídání jezdců. Salaquarda setrval za volantem, a i po pitstopu si udržel vedení před Ernstem Kirchmayerem, jenž vystřídal Petera Barona. Na třetím místě kroužil Libor Milota, na něj se začal dotahovat Daan Pijlem, který v mercedesu vystřídal Piotra Wiru a okamžitě začal zajíždět velmi rychlá kola.

V šestnáctém kole pokořil Pijl i druhého Kirchmayera a začal stíhat prvního Salaquardu. Český jezdec však kroužil na čele s téměř půl minutovým náskokem a vzhledem k tomu, že do konce závodu zbývalo jen patnáct minut, pouze udržoval takové tempo, aby ho Pijl v závěru neohrozil.

V závěru závodu se ještě schylovalo k souboji mezi třetím Kirchmayerem, na kterého se dotahoval Libor Milota. Sedm minut před koncem však Milota zastavil na za druhou zatáčkou s poškozeným levým předním kolem. Na trať musel safety car závod byl restartován pouze na jedno zbývající kolo.

Třetí výhru ve vytrvalostním závodu si zajistil Filip Salaquarda před posádkou Wira-Pijl. Po závodě však obdržela posádka mercedesu třicetisekundovou penalizaci za předjíždění pod žlutými vlajkami, což znamenalo propad na celkové deváté místo a páté v kategorii GT3.

Na druhém místě tak byla klasifikována posádka Kirchmayer-Baron. Třetí skončil Miro Konopka s Lamborghini Huracan GT3. Čtvrté místo v rámci GT3 získala posádka Zsigo-Waszek. První pětku této kategorie uzavřela penalizovaná posádka Wira-Pijl.

V rámci kategorie GTX zvítězil Bernard Löffler s Lamborghini Huracan před Antonínem Herbeckem s Pagani Zondou a třetí dojel Alexander Ober s Lamborghini. Čtvrtý byl Denis Liebl s KTM GTX a pátý János Santa s Astonem Martin. Kategorii GTC dominovala posádka Kurt Wagner – Josef Záruba s Lamborghini. Na druhé místo se po třísekundové penalizaci Petra Brecky a Karla Neffeho posunul Manuel Süssenguth. Čtvrtý byl Franz Lahmer a pátý Bob Bau.

V kategorii GT4 zvítězil Zéno Kovács s BMW M4 GT3 před týmovým kolegou z Racing Trevor Antalem Zsigem, taktéž s BMW M4 GT3. Třetí skončila posádka Lah-Kosič s Mercedesem. Na prvenství v TCX dosáhl Dominik Haselsteiner s vozem Cupra, na druhém místě se ztrátou dvou vteřin dojela posádka Adámek – Groszek s Audi RS3. Třetí byl Peter Gross s Cuprou a čtvrtí byli Eder-Wimmer s Cuprou. 

Aleš Sirný
Foto: Petr Frýba

ESET CUP GT F.Salaquarda ESET CUP GT  ESET CUP GT F.Salaquarda Mičánek Motorsport Red Bull Ring