Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 29.04.2019 Formule Autor: Jindra Kraus

Další dvojité vítězství Mercedesu

Vyhraje Ferrari? Vyhraje Mercedes? Bude mít Velká cena Ázerbajdžánu již čtvrtého různého vítěze? Otázek před čtvrtým závodem letošního šampionátu formule 1 bylo strašně moc.

Valtteri Bottas Baku, hlavní město Ázerbajdžánu, městský okruh s jednou z nejdelších rovinek v kalendáři. Předchozí dva závody na této půdě přinesly spoustu dramat, a tak se dalo trošku očekávat, že i letos budou mít dost práce maršálové na okruhu či řidič safety-caru.

Už v pátek jsme byli svědky nepříjemné situace, kdy se uvolnil jeden z kanálů a silně poškodil vůz George Russella (v rychlosti 320 km/h), načež byl celý první trénink zrušen. Kontrola všech tří stovek kanálů zabrala spoustu času, na internetu mezitím kolovaly různé vtípky, třeba ten s želvy Ninja v kanálu. Do toho všeho narazil jeřáb s vozem Russella do mostu, až tekla hydraulika. Během kvalifikace série Formule 2 při tlačení vozu upadli jako přes kopírák dva maršálové, pak vidíme video, jak jeden z traťových maršálu docela vtipně zadupává kanál, očistí si ruce a jde pryč. Tato Velká cena je dramatická, a to ani pořádně nezačala. „Ježíši Kriste, co se bude dít v závodě F1?“, říkali jsme si.

Mercedes obsadil v kvalifikaci první řadu v pořadí Bottas, Hamilton, zatímco Ferrari opět ztrácelo, načež Leclerc vysypal v úzké zatáčce u hradu své Ferrari, a nenastoupil do třetí části kvalifikace. Místní maršálové měli určitě dobré spaní, jelikož se i během předchozí skoro stejné nehodě Kubici unavili. A nebo se jim zdálo o zvedajících se kanálech či padajících mostech po zásahu jeřábem.

Start závodu proběhl až v nečekaném poklidu, jako by si piloti vzpomněli na předchozí roky, kdy se to řezalo hlava nehlava, a chtěli předejít zbytečným manévrům. Bottas držel všechny za sebou, velmi dobře odjel Pérez, který se dostal před čtvrtého Verstappena. Oba Mercedesy začaly ujíždět, Leclerc se propadl na desáté místo, ale o pár kol později nasadil skvělé tempo a rychle dotahoval přední pozice, do karet mu hrálo i to, že jel na žluté sadě pneumatik, zatímco piloti vpředu měli obuté papírově rychlejší červené pneumatiky, ale rychlejší skutečně nebyli. V tu chvíli se zdálo, že se Leclerc dostane na podobnou strategii jako oba Mercedesy, ale vše záleželo na tom, jak dlouho se na žluté sadě udrží. Po zastávkách v boxech Bottase, Hamiltona a Vettela se ocitl na první pozici 12 vteřin před druhým Bottasem, který ho ovšem začal společně s třetím Hamiltonem stahovat. Mezitím velmi zvláštně kolidoval Ricciardo s Kvjatem, když nejprve probrzděním dostal pilot Renaultu Kvyata ze stopy, a při vrácení se couváním na trať jezdce Toro-Rosso nabořil. Oba později odstoupili pro poškození vozu. Ve 31.kole již Bottas Leclerca na starých žlutých pneumatikách dojel a ihned předjel, což se o několik okamžiků později povedlo i Hamiltonovi. Vettel na Mercedesy mírně ztrácel, ale i on pak dojel Leclerca, který ho před sebe bez problémů pustil. Pitstop pro mladého pilota Ferrari přišel ve 34.kole.

Ferrari se snažilo udržet Leclerca co nejdéle na trati, aby pak červená sada pneumatik vydržela až do konce závodu. Jenže měkčí gumy jako by vůbec nefungovaly, Leclerc jel po pitstopu pátý za Verstappenem, kterého ovšem nestahoval, jak se původně předpokládalo. Bottas nadále vedl těsně před Hamiltonem a vše nasvědčovalo tomu, že si Mercedes dojede pro další dvojité vítězství, a jen se nabízela otázka, který pilot to bude. V záběru kamery ladil Toto Wolff prst na vysílačce, dvě kola před koncem. Ale nevypadalo to, že dal svým jezdcům určité příkazy, jelikož Hamilton jel na krev a snažil se útočit, ale pořád byl příliš daleko. Bottasovi ale pomohl slip-streamem pomalý Williams na cílové rovince a poslední kolo jel Fin již v poklidu. Navíc asi nikdo nechtěl příliš riskovat, i protože třetí Vettel byl nedaleko. Bottas vyhrál zcela zaslouženě, stylem start - cíl, vteřinu před kolegou Hamiltonem.

Další exhibice Mercedesu, další double, letos čtvrté, ze čtyř závodů, což se Mercedesu povedlo jako prvnímu týmu v historii. Tato sezona má zatím možná až nečekaně jednoznačný průběh, a pokud si skvěle rozjetý Bottas udrží nastolené tempo, může z toho být krásná bitva o titul. Ferrari předvedlo lepší výkon než v Číně, ale znovu to nestačilo, i přes dobrou taktiku. Rychlý Leclerc se z osmého místa na startu poměrně rychle probojoval vpřed, ale v závěru ho zradila červená směs pneumatik, která zkrátka nezafungovala tak, jak by dle papírových předpokladů měla. Nicméně nová sada v samotném závěru přinesla alespoň bod za nejrychlejší kolo. I když se po kvalifikaci nazval idiotem, tak v závodě předvedl maximum. Red-Bull s Hondou a Maxem Verstapennem jeli opět velmi dobře, což díky nefungujícím gumám Leclerca stačilo na čtvrté místo nepříliš daleko za Vettelem.
To kolega Gasly si to vyžíral od začátku víkendu. Větší průtok paliva a ignorace vážení během kvalifikace znamenaly start z boxů. Pár kol před koncem závodu přišla porucha a následné odstoupení a chvilkový virtuální safety-car. Velice dobrý víkend prožil McLaren, který stejně jako Racing Point měl oba své jezdce na bodech. Kimi Raikkonen i přes start z boxů urval pro Alfa Romeo cenný bod za desáté místo. Haas a Renault, to byla jednoduše slabota, nemluvě o trápícím se Williamsu…

Jindra Kraus