Motorsport magazín

Web pro fandy motorsportu

Motorsport      Motorsport

Datum: 08.09.2019 Formule Autor: Jindra Kraus

Charles Leclerc po devíti letech dovezl Ferrari vítězně do cíle v Monze

Máme za sebou další formulový víkend, chtělo by se říci, že náročný. Smrtelná havárie Anthoina Huberta z minulých podniků v Belgii zanechá černou skvrnu v motorsportu již navždy. Je těžké to všechno vstřebat, navíc každým dnem přichází nové zprávy ohledně stavu dalšího účastníka havárie, Juana Manuela Correy, který je dle posledních informací v umělém spánku a objevily se u něho problémy s dýcháním. Přejme si, aby vše dobře dopadlo.

Leclerc Monza 2019 Ale teď si pojďme stručně shrnout víkend na italské Monze, v chrámu rychlosti, kde se tento víkend odjel již 14. závod kalendáře F1 v letošní sezoně. Začal bych sobotním závodem Formule 3, kde došlo k velké havárii v zatáčce Parabolica. Jako by se všechna ta smůla přesunula z Belgie. Alex Peroni vyjel z trati a ve vysoké rychlosti najel na zpomalovací obrubník, který ho doslova katapultoval skoro až za bariéry. Jezdec vyvázl se zlomeným obratlem. Záběry to byly hrozivé, můžeme jen spekulovat, zda zde pomohl systém HALO. Ale nabízí se spousta otázek, proč k tomu muselo dojít. Tou první je profil zatáčky, který je od nedávna upraven díky vyasfaltované zóně, která předtím v Parabolice nikdy nebyla. Druhou je nesmyslné umístění zpomalovače za limity tratě. Je to kdyby, ale pokud by tam byl ponechán štěrk, žádná taková nehoda se tam s vysokou pravděpodobností nestala. Občas se v poslední době ta veškerá honba za bezpečností vůbec nevyplácí, mnoho okruhů je hyzděno asfaltem v únikových zónách, který mnohdy ani netrestá chyby jezdců a u pilotů samotných se vytrácí respekt ze zatáčky. Pak mnohdy řešíme i limity tratě, kdy se jezdec všemi koly dostane za bílé čáry za obrubníky a zdlouhavě se pak řeší, zda nezískal výhodu.

Tím navážu na situaci v kvalifikaci F1, kdy v Parabolice měl získat výhodu Sebastian Vettel tím, že všemi čtyřmi koly přejel bílou čáru. Pozdější záběry však prokázaly, že obrys celého pravého kola za čárou nebyl. Komisaři tak správně nesmazali čas. Jiná situace nastala po nehodě Raikkonena na začátku třetí části, kdy byla kvalifikace přerušena. Valtteri Bottas najel do rychlého kola již za červených vlajek, ale kolo mu díky jisté mezeře v pravidlech později bylo uznáno. Fraškou se stal konec kvalifikace, kdy z devíti pilotů stihli do posledních rychlých kol pouze dva. Taktizovali, předjížděli se s cílem získat výhodu díky větrnému pytli, div se nenabourali, až to celé, slušně řečeno, protaktizovali. Carlos Sainz však své kolo nevylepšil, stejně tak Charles Leclerc, který měl díky prvnímu času jistou pole-position, čímž zopakoval kvalifikaci z Belgie a položil tak dobrý základ k zisku druhého vítězství v kariéře.

Do 70. Velké ceny Itálie dobře vpředu odstartoval Leclerc, který ubránil oba Mercedesy. Vettel se propadl za Hulkenberga na páté místo. O kolo později však využil síly motoru a vrátil se na čtvrtou pozici. Poslední Verstappen si poškodil přední spoiler a musel do boxů. Těsný souboj svedli Sainz s Albonem a byla z toho kolize, oba však pokračovali. Druhý Hamilton se pověsil za vedoucího Leclerca, třetí jel v závěsu Bottas, čtvrtý Vettel, na pátém a šestém místě se seřadily oba Renaulty v čele s Ricciardem. Ztráta na čtvrtého Vettela se však, jak již tradičně u týmu ze středu pole bývá, navyšovala. V sedmém kole ale Vettel chybuje, v zatáčce Ascari roztáčí své Ferrari, a při návratu na trať ohrožuje Strolla, který následně ohrozil Gaslyho. Obrovská chyba Vettela, který musel do boxů pro nové křídlo. Jako by to spustilo vlnu tvrdých soubojů. Magnussen div nevytlačil Pereze, Hamilton a Bottasem dál nahání Leclerca. Dobře jel Verstappen, v 19.kole byl už na třináctém místě. Vettel byl za incident v zatáčce Ascari potrestán deseti sekundami stop/go. Stejný trest dostal i Raikkonen, avšak za nesprávnou sadu pneumatik na startu závodu. Ve 20.kole zajíždí do boxů Hamilton pro žlutou sadu gum. Leclerc o kolo později a bere bílé, vrací se těsně před Hamiltonem. Ve 23.kole spolu svádí nádherný souboj, na cílové rovince oba předjížděli Renault a za první zatáčkou se Hamilton snažil dostat před Leclerca, který svou pozici však ubránil. Hamilton musel mimo trať a okamžitě si na počínání Leclerca stěžoval. Leclerc obdržel od komisařů varování. Hamilton ale až do nájezdu do zatáčky jel vedle Leclerca a nemohl čekat, že mu tam Charles nechá místo. Souboj pokračuje i ve 30.kole, Ferrari je však silné na rovinkách a Mercedes i přes aktivovaný systém DRS nestačí.

Mezitím odstupuje po zpackané zastávce v boxech Carlos Sainz, neutažené kolo. Následně odstupuje Kvyat. Leclerc se po krátké chvíli s virtálním safety-carem dále brání Hamiltonovi. Bottas ztrácí 5 vteřin. V nájezdu do 36. kola Leclerc chybuje v první zatáčce a vrací se těsně před Hamiltona. Pozici však drží a komisaři posoudili chování Leclerca bez trestu, jelikož nezískal žádnou výhodu. Hamilton hlásí do rádia, ale tým se ho snaží udržet ve střehu. Leclerc se skvěle brání, využívá síly svého motoru a na cílové rovince drží soupeře za sebou. Navíc má výhodu tvrdší sady pneumatik. Paradoxně všeho využívá Bottas, který se blíží Hamiltonovi. 41.kolo - Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hulkenberg, Albon, Perez, Verstappen, Giovinazzi, Norris. 42.kolo, drama vrcholí. Hamilton probrzdil první zatáčku a propadl se za Bottase. 45.kolo. Bottas stahuje Leclerca, ten ale udržuje náskok nad vteřinu, Bottas tak nemá výhodu DRS. Mladý Monačan jede skvěle, fanoušci Ferrari šílí. Charles Leclerc najíždí do poslední zatáčky a o vítězství ho nic už nepřipraví. Vyhrál druhý závod v řadě, připsal Ferrari první vítězství na Monze od roku 2010. To byl panečku závod, až jsem si nestihl psát poznámky pro tento článek, ale o to lépe, protože dramatické průběhy závodů formule 1 potřebuje jako sůl. Boje do posledních kol, tak jako minule v Belgii, žádné nudné kroužení, které uspí fanoušky. Takovou atmosféru Monza nezažila od posledního vítězství Fernanda Alonsa v roce 2010. Ferrari stejně jako v Belgii potvrdilo, že má velice silný motor, dost možná nejsilnější ze všech, a připsalo extrémně důležitý výsledek. Tohle italská stáj potřebovala jako sůl! Možná ne pro další průběh letošní sezony, ale určitě pro sebevědomí všech členů týmu, a i fanoušků, kteří výhru na Monze oslavují jako národní svátek.

Charles Leclerc se zapsal do velké historie, jel jako vyspělý pilot, odolal tlaku obou pilotů Mercedesu, a také zcela zastínil týmového kolegu Sebastiana Vettela, který znovu zklamal. Lze naopak vyzdvihnout výkon jezdců Renaultu, o kterých jsem toho moc vzhledem k soubojům Leclerca, Hamiltona, Bottase, moc nenapsal. Ale čtvrté a páté místo je pro tento tovární tým fantastický výsledek, možná až nečekaný. Na tom, že Mercedes udrží první místo v Poháru konstruktérů, se asi do konce sezony nic nezmění, stejně tak na tom, že si Hamilton dojede pro titul, ale přejme si, aby další závody byly minimálně stejně dramatické, jako těch několik předchozích!

Jindra Kraus foto: google.com