Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 01.09.2019 Formule Autor: Jindra Kraus

Charles Leclerc jako první Monačan vítězem Grand Prix Formule 1

Po letní přestávce, kdy se kolotoč formule 1 zastavil, jsme zpět na závodní dráze. Jen si stručně shrňme, co se od minulé Velké ceny Maďarska událo v paddocku. Esteban Ocon byl oznámen u Renaultu pro příští sezonu, Valtteri Bottas prodloužil smlouvu s Mercedesem, stejně tak Sergio Pérez u týmu Racing Point. Z kola ven je tak zatím Nico Hulkenberg. Ale největší peckou byla výměna Pierra Gaslyho za Alexandra Albona. Red-Bull rošáda, o které údajně Gasly do poslední chvíle netušil.

Leclerc Belgie 2019 Slova Helmuta Marka o tom, že Gasly dojezdí sezonu za Red-Bull, tak vzala za své. Belgie, Spa-Francorchamps, klasika, velký kus historie, nejdelší okruh v současném kalendáři. Odjelo se tu mnoho zajímavých závodů, a dá se tak očekávat, že ne jinak tomu bude letos.

Po kvalifikaci, kterou ovládly oba vozy Ferrari, však přišla velmi smutná a tragická událost. Ve druhém kole závodu formule 2 došlo k těžké havárii na výjezdu ze zatáčky Eau-Rouge. Vše pomyslně odstartoval Giuliano Alesi, který dostal smyk, Anthoine Hubert se mu nestačil vyhnout, pak vletěl do bariéry, a po odrazu byl v plné rychlosti doslova sestřelen Juanem Manuelem Correou. Do kolize byl zapleten i Marino Sato, ale ten spolu s Alesim odešel po svých. Závod byl okamžitě zastaven, na místo se sjelo mnoho záchranných vozů, kamery místo nehody nezabíraly, a to vždy nevěstí nic dobrého. Záběry, které jsme mohli vidět na sociálních sítích, byly strašné, a pohled na zdemolovaný růžový monopost, ve kterém seděl Anthoine Hubert, nenapovídal tomu, že by francouzský pilot měl vyváznout bez zranění. Necelé dvě hodiny po nehodě vydala FIA prohlášení, ve kterém uvedla, že Anthoine Hubert podledl následkům zranění. Juan Manuel Correa má zlomené nohy a poraněnou pátěř. Nedělní sprint byl bez náhrady zrušen. Závod F1 se tak v neděli jel na hodně smutných okolností. Po pěti letech od nehody Julese Bianchiho je to další černý víkend pro motorsport v oblasti Formule 1. Piloti do závodu vyrazí s černými páskami na rukou.

Start se povedl Charlesu Leclercovi, který držel první pozici. Na druhou se před Vettela prodral Lewis Hamilton, Vettel mu však útok oplatil na další rovince. Ale za nimi se děly věci. Max Verstappen v první zatáčce kolidoval s Kimim Raikkonenem. Holaňdan se snažil pokračovat, ale poškozený vůz nakonec skončil v bariéře v Eau-Rouge. Kolidovali i Ricciardo se Sainzem, ale oba po zastávce v boxech pokračovali. Sainzovi však během pitstopu zhasl motor a o kolo později odstavil vůz. Na trati byl po kolizích v první zatáčce a problémech Sainze Safety-Car. V pátém kole byl závod restartován. Po menším probrzdění Vettela v první zatáčce Leclerc poodjel, na rovince Camel Straight svedli souboj piloti Mercedesu, ale Hamilton třetí místo udržel. Páté místo držel Norris s McLarenem. Dobře si vedli i jezdci Haasu, šesté a sedmé místo. V devátém kole chyboval vedoucí Leclerc v úseku Les Combes, ale dokázal se rychle vrátit na trať, ředitelství závodu však chybu zaznamenalo, o okamžik později bylo rozhodnuto o tom, že Leclerca není za co trestat, protože výhodu nezískal. Hamilton se pověsil za druhého Vettela, který nadále na týmového kolegu ztrácel. V 16.kole začala špička pole zajíždět k prvním pitstopům. Vettel zvládl zastávku za 2,5 sekundy. Hamilton zůstal na trati s cílem vrátit se po pitstopu na druhém místě. Vettel však jel fantasticky a navíc momentální ztrátu na Hamiltona stahoval. V 19.kole byl potleskem ve stoje vzdán hold zesnulému Anthoinu Hubertovi, který jezdil právě s číslem 19. Leclerc z prvního místa zajel k mechanikům ve 21.kole a spadl na čtvrté místo za třetího Vettela, který byl potenciálním lídrem, jelikož oba Mercedesy dosud nestavěly. Hamilton zastavil až ve 23.kole a po mírných komplikacích s utažením kola se vrátil daleko za Leclercem. Bottas staví o kolo později, do vedení se vrací oba vozy Ferrari v čele s Vettelem, kterého ale Leclerc postupně stahuje a o pár kol později už rudé vozy jedou těsně za sebou a z rádiové komunikace slyšíme, aby Vettel pustil Leclerca před sebe. V nájezdu do 27. kole se tak děje. Třetí Hamilton na novějších pneumatikách jede ale výborně a o kolo později je již vteřinu za Vettelem a později může těžit z toho, že má novější pneumatiky než oba vozy Ferrari. Ve 31. kole vede Leclerc s náskokem 5 vteřin na Vettela, na kterého je nalepen Hamilton. Čtvrtý Bottas ztrácí na Hamiltona 4 vteřiny. Pátý Norris půl minuty. Útok v zatáčce Bus-stop se Hamiltonovi ještě nepovedl, ale na rovince Camel Straight už byl útok úspěšný. Hamilton teď ztrácí na čelo 6 vteřin. Vettel se na svých pneumatikách začíná čím dál více trápit, a bude čelit útokům blížícího se Bottase. Němec však míří do boxů pro čerstvou sadu červených pneumatik s cílem dohnat ztrátu, kterou nabral. Má na to deset kol. Hamilton na vedoucího Leclerca mírně ztratil a jeho ztráta činí 7 vteřin. Ale vzhledem ke stáří pneumatik můžeme očekávat dramatický závěr závodu. Ve středu pole byly opět sváděny krásné souboje. Skvělý manévr předvedl Albon, když v zatáčce po vnějšku předjel Ricciarda. Solidně jel i Pierre Gasly, který bojoval o body s Giovinazzim a Grosjeanem. Haasy však od solidního začátku závodu ztrácely. 38.kolo, Leclerc drží náskok kolem šesti vteřin na Hamiltona. Vettelovi se na měkkých pneumatikách nedaří dotahovat třetího Bottase. Pět kol před koncem ztrácí Hamilton na čelo necelé 4 vteřiny. Dvě kola před koncem jen 2 vteřiny. Kolo před koncem 1,5 vteřiny. V posledním kole havaroval Giovinazzi ve druhém sektoru. Třetí sektor jedeme naplno. Leclerc udržel vedení a vyhrál první závod v kariéře.

Poprvé v historii F1 zazněla na počest vítěze hymna Monaka. Své vítězství Charles věnoval zesnulému Anthoinu Hubertovi. Byla to velká bitva ve stínu včerejší tragédie, ale takový byl, je, a vždycky motorsport bude. Ferrari to letos konečně dokázalo. Po slibných výkonech v kvalifikaci dokázalo poprvé v sezoně zvítězit a obhájilo tak prvenství z loňského roku, kdy zde vyhrál Sebastian Vettel. Příští závod se jede za týden na dalším ikonickém okruhu v Monze. Zazní tam opět italská hymna na počest vítězství Ferrari?

Jindra Kraus, foto: google.com