Motorsport magazín

Web pro fandy motorsportu

Motorsport      Motorsport

Datum: 01.11.2019 Moto Autor: Standa Hylán

Sezóna 2019 u silničních závodů motocyklů a výhled pro rok 2020

Letošní sezóna v českých silničních motocyklových šampionátech skončila a proto komise SZM Autoklubu ČR zasedla a zhodnotila uplynulé závodní podniky. Zároveň nastínila plány pro příští rok. Během letošní třetí schůze komise silničních závodů motocyklů (SZM) Autoklubu České republiky zhodnotila uplynulou sezónu a zároveň představila předběžné plány pro nadcházející rok 2020.

Mezinárodní mistrovství České republiky - Miniracing
V letošní sezóně proběhly v MMČR - Miniracing zásadní změny, které se osvědčily. Závodní podnik se vměstnal do jednoho dne - závodní soboty - s tím, že v pátek mohou jezdci dobrovolně využít tréninků. Zároveň byly sníženy vklady do závodů. V neposlední řadě se výrazně zlepšila komunikace šampionátu v médiích a na sociálních sítích. Díky tomu v šampionátu startovalo 118 jezdců ve všech disciplínách, čímž byl nárůst o 31 jezdců. Letos se našich závodů neúčastnili jezdci ze Slovenska a Maďarska (cca 30 jezdců), kteří dříve závodili ve společném seriálu. Díky tomu je celkový nárůst českých jezdců ještě větší, než se na první pohled do statistiky zdá. V letošní sezóně se osvědčily volné jízdy akademií v doprovodném programu. Zde závodily děti mladší šesti let, které ještě nemůžou mít závodní licence. Pro příští sezónu se komise SZM AČR shodla na tom, že se v zavedeném konceptu bude s drobnými změnami pokračovat a připravuje kalendář závodů pro rok 2020. V letošní sezóně byly některé podniky vypsány pro minibiky a větší motorky zvlášť. To v příští sezóně nebude a pojedou všichni dohromady. O spolupráci projevili zájem i slovenští zástupci, se kterými probíhá jednání. Díky tomu by mohl být kalendář závodů rozšířen o Slovakiaring a Dlhou a zároveň další jezdce. Pořadatelé připravují předsezónního oficiální víkendový test, kde by od pátku probíhaly tréninky, v sobotu velké školení a v neděli nehodnocené závody.
Aleš Eder - zástupce Miniracing v komisi SZM "Letošní sezóna se vydařila. Máme více jezdců a šampionát dobře nastartován. Potřebujeme ho udržet a doladit drobné detaily. Důležité je, že koncept nám funguje, že nám téměř ve všech třídách jezdí dostatek jezdců a že víme, kde jsme udělali chyby. To se budeme snažit odstranit a věřím, že sezóna 2020 bude ještě lepší, než ta letošní. Zároveň bych chtěl poděkovat všem pořadatelům, lidem na okruzích a činovníkům za jejich skvělou práci. A největší dík patří závodníkům a jejich týmům. Díky a uvidíme se na vyhlášení vítězů!"

Dragstery
Zástupkyně dragsterů, Yvona Kneblová, se z osobních důvodů ze schůze omluvila a tak tuto disciplínu krátce okomentoval Matěj Smrž – předseda komise SZM: "Dragstery jsou nyní ve složité situaci, kdy se hlavně řeší, kde by se závody daly odjet a kdo by je organizoval. V letošní sezóně se museli čeští jezdci zúčastnit pouze zahraničních závodů, protože se u nás žádné závody nekonaly. Věřím tomu, že se paní Kneblové situaci podaří vyřešit."

Mezinárodní mistrovství ČR a přebor ČR na přírodních okruzích
Závody na přírodních tratích jsou v silničním motocyklovém sportu dlouhodobě divácky i jezdecky nejoblíbenější disciplínou u nás. V letošním roce se šampionát pro moderní třídy změnil z přeboru na mezinárodní mistrovství ČR, což bylo přijato jezdci a veřejností pozitivně. Některé závody byly ovlivněny incidenty, kvůli kterým byla přijata další opatření, hlavně v otázce bezpečnosti. Po tragické události v Radvanicích vznikla bezpečností komise, která dohlíží na zabezpečení tratí a jejími členy jsou nejen ředitel závodu a předseda Jury, ale také zástupci jezdců. Ta začala působit od závodů v Těrlicku a ukázalo se, že má smysl. Pro příští sezónu bude stanovena na všech tratích. Zároveň se během roku komise shodla na vytvoření bezpečnostních plánů pro každý okruh díky inspiraci v rallye. Závody v Těrlicku musely být ukončeny dřív kvůli několika událostem, které nemohl pořadatel ovlivnit. Celkově závody navštívilo 10 tis. diváků. Vrcholem sezóny jsou vždy závody v Hořicích. Přestože byla Česká Tourist Trophy vždy divácky trochu slabší, než 300 zatáček Gustava Havla, letos se do východních Čech sjelo 18 tis. diváků. Ti sledovali jedny z nejlepších závodů, které se na této trati odjely. Závody na pravidelnost v Nepomuku a Branné měly také velice dobrou jezdeckou účast a diváckou návštěvnost, i když například v Branné závodům nepřálo počasí. Zástupci pořadatelů a AČR jednají o kalendáři na příští rok, pracuje se na zlepšení soutěžního systému a také úpravě technických pravidel. Více informací o novinkách na přírodních okruzích uvedeme v další tiskové zprávě.

Tomáš Jenčovský - člen komise SZM za přírodní okruhy a ředitel některých závodů
"Druhá část letošní sezóny nám začala závody v Radvanicích, které bohužel skončily tragicky. Musím ještě jednou vyzdvihnout profesionální práci záchranných složek. Následovaly závody v Těrlicku, kde se spolu s moderními kategoriemi jely i závody IRRC. Zde jsme se setkali s okolnostmi, které byly velice nenadálé a kvůli kterým se nemohly dojet poslední závody. Pro příště doporučuji omezit počet vypsaných tříd. Skvělý víkend jsme si užili v Hořicích při České Tourist Trophy, kde se také jely další závody IRRC. Bohužel i zde jsme se setkali s incidentem, na který musíme do budoucna reagovat. Závody v jízdách pravidelnosti historických závodních motocyklů nemají problém s počtem jezdců a zároveň je navštěvuje dost diváků. Za letošní rok se na všech tratích zlepšilo zabezpečení, vznikla bezpečností komise a pracujeme na vytvoření bezpečnostních plánů. Děkuji všem pořadatelům za organizaci závodů."

Mezinárodní mistrovství České republiky na závodních okruzích V letošní sezóně bylo v kalendáři MMČR SZM na závodních okruzích vypsáno sedm závodních podniků. Šest z nich se odjelo ve spolupráci s mezinárodním motocyklovým šampionátem Alpe Adria promotéra Lutec a jeden ve spolupráci se slovenskou motocyklovou federací. Před sezónou byly doladěny technické řády a na závodních podnicích dobře fungovaly rozpravy s jezdci. Nově byl v kalendáři vypsaný okruh v Assenu, což se jezdcům líbilo, protože jde o okruh z MotoGP. Trať poskytla výborné zázemí, organizovanost a diváci vytvořili hezkou atmosféru. S šestým závodem se šampionát vrátil do Mostu po dvouleté pauze. Zde se jel zároveň memoriál Gerharda Ittnera a k tradičním třídám byly vypsány závody i pro kategorii Supermono. Dobře zorganizovaný byl také poslední podnik na Slovakiaringu, kterého se zúčastnilo 149 jezdců z Čech, Slovenska, Maďarska a Polska.

Dušana Harvanová - členka komise SZM za závodní okruhy
"V letošní sezóně jsme měli vypsáno sedm závodních podniků a velkou radost jsem měla z Assenu, ale i Oscherslebenu, kde jsou hezké okruhy poskytující dobré zázemí a profesionální organizátorský tým. Třešničkou na dortu tohoto roku byly závody v Mostě, kam jsme se po dvou letech vrátili. Chci poděkovat Autoklubu ČR za spolupráci při memoriálu Gerharda Ittnera. Kromě stálých jezdců ve třídách Supersport 300, Superstock 600, Superstock 1000 a Superbike se do Mostu a na závěrečný Slovakiaring sjelo mnohem více jezdců, kteří si tyto závody nenechali ujít. Na Slovensku se mi také líbila třída 125 ccm, do které se nakonec přihlásilo dost jezdců i přes to, že šlo o volný závod. Pozitivně hodnotím celkový nárůst počtu jezdců a medializaci šampionátu. Kladné hodnocení mělo také předsezónní testování na Slovakiaringu zdarma pro jezdce s licencí a testování před závody v Mostě. Obojí by chtěli jezdci i v příštím roce a my se jim to budeme snažit umožnit. V této chvíli se jedná o další sezóně a i když po třech sezónách skončila Lutecu smlouva o promotérství, neobávám se toho, že šampionát nebude pokračovat v zlepšující se tendenci."

Závěrem Matěj Smrž - předseda komise SZM
"K velké silnici, ať na závodních okruzích, tak přírodě, bylo řečeno již dost a já mohu jen všem poděkovat za jejich práci. Jedná se o vrchol závodění na české půdě a i když „peníze jsou až na prvním místě“, letos se určitě povedlo dost věcí zlepšit. Ve stejném duchu chci pokračovat i nadále a věřím tomu, že v cestě nebude více překážek, než by si naše královna motocyklového sportu zasloužila! U Miniracingu bych rád poděkoval Alešovi Ederovi a sestře Kláře za organizaci, komunikaci a administrativu spojenou s pořádáním závodů Miniracing CZ. Děkuji také Autoklubu ČR, který v letošní sezóně malou silnici finančně zajistil! Přímé náklady na pořádání deseti podniků byly bezmála 1,5 milionu korun a na startovném se vybralo 410 tis. Kč. Nebýt podpory Autoklubu, jakožto autority motocyklového sportu, odjely by se tři závody a konec... Podpora juniorské silnice je zásadní a nezbytná proto, aby u nás silnice měla jakoukoli budoucnost a Autoklub tímto prokázal nepostradatelnou úlohu v motocyklovém sportu. Chválím také videa ze sedmi podniků Miniracing, fotografy a PR pro všechny disciplíny SZM, o které se stará Eva Koňáková! Víme, co máme zlepšit, pracujeme na tom a očekávám, že v příštím roce to bude ještě lepší."

Ing. Eva Koňáková foto: esha (Most 2019)

   Miniracing Most 2019 Miniracing Most 2019