Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 01.10.2021 NASCAR, Indycar Autor: Petr Smetana

Nejprve létal vzduchem na cílové rovince a poté doběhl do cíle pěšky. Nezapomenutelný finiš z Talladegy

Ročník 2009 šampionátu NASCAR Sprint Cup Series se připravoval na očekávaný závod v Talladeze, kde bylo vždy o zábavu postaráno. To, co předvedli v cílové rovince Brad Keselowski a Carl Edwards, vešlo do zlatého fondu NASCAR. Také to byl počátek války mezi těmito jezdci.

This is Talladega Pátý závod ve své začínající kariéře absolvoval Brad Keselowski, který do této chvíle měl pouze dvě vítězství v Nationwide Series (dnešní Xfinity Series). Oproti tomu Carl Edwards skončil o rok dříve na druhém místě v šampionátu jak v Nationwide Series, tak Sprint Cup Series a onoho roku dohromady získal úctyhodných 16 vítězství (9 v Cupu a 7 v Nationwide). Průběh závodu vůbec nenaznačoval nic tomu, že by se tito dva piloti utkali v přímém souboji o vítězství. Hned na začátku závodu se odehrála hromadná nehoda více než 14 vozů.

Po restartování závodu se na čele střídal Kyle Busch s Denny Hamlinem a později byl ve vedení i Dale Earnhardt, Jr. Osm kol před cílem přišel jeden z klíčových momentů, kdy se odehrála druhá početná nehoda, která měla celkem 10 účastníků. Poté se vše připravovalo na restart závodu, do jehož konce zbývaly už pouze čtyři kola. Na čele byl Ryan Newman a hlavní aktéři Edwards a Keselowski restartovali až z 9. a 11. místa. Při nájezdu do posledního kola jeli ve vedoucím tandemu Newman s Earnhardtem, Jr., který už viděl ve zpětném zrcátku, jak se k nim blíží druhý tandem Edwards s Keselowskim.

V posledním kole závodu si dva rivalové udělali menší náskok na druhý tandem a vše se schylovalo k souboji na cílové rovince. Bylo jasné, že pokud Keselowski chce vyhrát, musí si načasovat předjížděcí manévr tak, aby co nejblíže k cílové čáře začal útočit na Edwardse. Keselowski naznačil útok doprava a hned vůz stočil doleva, jenže došlo ke kontaktu s Edwardsovou devadesát devítkou.

Ke kontaktu došlo podle dostupných záběrů v rychlosti kolem 318 km/h. Edwardsův vůz se pomalu otáčel a poté se začal vznášet do vzduchu. Oblastí levého zadního kola pak zasáhl plnou rychlostí jedoucího Newmana, který Edwardsův vůz katapultoval až na ochranný plot, kde se vůz roztříštil a vrátil zpět do závodní dráhy, kde se mu na poslední chvíli ostatní jezdci dokázali vyhnout. Keselowski v ten moment slavil první vítězství kariéry, když před Earnhardtem, Jr. zvítězil o méně než dvě desetiny sekundy. V případě, že by Earnhardt, Jr. neubral plyn, když viděl letící Edwardsův vůz, tak by nejspíš vyhrál on.

Edwards se po chvíli začal soukat ze zdemolovaného a hořícího vozu a poté se rozhodl, že závod dokončí alespoň tak, že doběhne do cíle. Inspiroval se filmem Talladega Nights (Ricky Bobby – Nejrychlejší jezdec v české verzi), kde po nehodě dva hlavní aktéři doběhli do cíle a jak název napovídá, tak to bylo právě zde v Talladeze. Za tento netradiční počin obdržel Edwards potlesk z vyprodaných tribun. Po závodě, když byl dotazován, zda to od Keseowskiho nebylo příliš tvrdé, řekl, že se na svého soupeře nezlobí, protože on by udělal to samé. Tento incident byl počátkem války mezi těmito jezdci, která vydá na samostatný příběh.

Nutno předeslat, že Keselowski se také později proletěl ve svém voze. Hned během oslavného kola několikrát drcl Earnhardt, Jr. do vozu Keselowskiho, protože se mu vůbec nelíbilo, jakým způsobem vyhrál svůj první závod kariéry. Navíc několik úlomků z Edwardsova vozu prolétlo ochranným plotem a lehce zranilo 8 diváku v hledišti. Jedna osoba musela být dokonce převezena do nemocnice na pozorování. Po tomto incidentu bylo zakázáno tlačit soupeřovo auto před sebou v zatáčkách, popřípadě jen kratičký čas tak, aby se zabránilo hromadným nehodám a s tím spojeným akrobatickým kreacím.

Keselowski má k dnešnímu dni 6 vítězství v Talladeze a jako jediný z aktivních jezdců se může pokusit překonat rekord Dala Earnhardta, jenž tu dokázal vyhrát dokonce 10 závodů.

Video ze ze závodu: https://www.youtube.com/watch?v=9jcXSNjjMTs&t=182s

Petr Smetana     foto: Nascar.com