Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 10.12.2021 NASCAR, Indycar Autor: Petr Smetana

Nejbizarnější souboj o titul šampióna v dějinách motorsportu

Motorsport pamatuje nespočet vyhrocených závodů o celkové prvenství. Těch, kde se rozhodovalo v posledním závodě, není moc a ještě méně je těch, kde se rozhodovalo v posledních vteřinách celé sezóny. Způsob a události, kterým vyvrcholil poslední závod série NASCAR Craftsman Truck (třetí nejvyšší liga NASCAR) se naprosto jednoznačně zapsal do historie motorsportu jako nejšpinavější manipulace s výsledky závodu.

T.Kvapil Byl to jediný případ za existenci všech NASCAR šampionátů, kdy se někdo v přímém souboji o titul šampiona pokusil zmanipulovat výsledky úmyslnou nehodou v přímém souboji o titul šampióna. Nakonec všechno dopadlo tak, že tento pokus byl neúspěšný a jediné, co to sklidilo, bylo obrovské pozdvižení, protože tohle motorsport nepamatuje.

Abychom shrnuly příběh zmiňovaného ročníku 2003, tak se sluší říci, že po celou sezónu o titul šampióna bojovala čtveřice závodníků. Byl jím Brendan Gaughan, který jel svou životní sezónu, a podařilo se mu šestkrát zvítězit. Dalším kandidátem byl Dennis Setzer společně s Tedem Musgravem, jenž oba měli na svém kontě tři vítězství. Poslední závodník, který ještě mohl být korunován v posledním závodě šampiónem, byl Travis Kvapil s jedním vítězstvím. Do posledního závodu šel jako vedoucí muž Gaughan, který vedl před Musgravem o 26 bodů. Kvapil nastupoval se ztrátou 34 bodů a Setzer měl deficit 39 bodů. Tehdejší bodovací systém umožňoval největší možný zisk za závod 185 bodů, takže bodové rozdíly mezi touto čtveřicí byly poměrně malé.

Velkou šanci cítil Musgrave, který v předchozím ročníku skončil na celkovém třetím místě a o rok dříve to bylo dokonce místo druhé. Možná i touha po titulu šampióna přiměla šéfa jeho týmu Ultra Motorsports Jima Smithe k naprosto nevídané věci. Smith chtěl za každou cenu, aby se šampiónem stal jeho svěřenec Musgrave, takže mu na pomoc v boji o titul nechal přihlásit mimořádně pouze pro tento závod tři piloty navíc. Ptáte se, proč by tento krok někdo dělal v posledním závodě sezóny?

Ano, tušíte správně. Tyler Walker byl nasazen do finálového závodu na teprve třetí start v kariéře, P. J. Jones byl nasazen po neuvěřitelných osmi letech, co v sérii Trucků odjel svůj poslední závod v kariéře a Marty Houston, který seděl v autě naposledy před třemi lety. Jejich úkolem nebylo posbírat body za umístění v závodě, ale doslova zlikvidovat lídra šampionátu Gaughana a pokud možno zastavit i zbývající dva konkurenty na titul šampióna ve prospěch svého týmového kolegy Musgrava. To znamenalo, že tým Ultra Motorsports měl pro tento závod speciálně připravené čtyři vozy plus Ted Musgrave. Tím čtvrtým v záloze byl Andy Houston (bratr Martyho), kdyby všichni ostatní selhali. Brendan Gaughan měl v závodě jen jednoho týmového kolegu, kterým byl Scott Lynchale a ten jel teprve druhý závod v kariéře.

V kvalifikaci se nejlépe umístil poslední možný kandidát na titul šampióna Kvapil. Musgrave startoval z desátého místa, Setzer hned za ním a lídr šampionátu Gaughan na třináctém místě. Celému závodu dominoval Bobby Hamilton a Rick Crawford, takže bonusové body za kolo ve vedení a nejvíce kol ve vedení byly rozdány. Závod o délce 200 mil, což představovalo 134 kol, se vyvíjel celou dobu nejlépe pro Gaughana, který jen na nejlepším umístění ze všech tří ostatních kandidátů na titul šampióna. Tohle se ale rázem změnilo.

Po sto odjetých kolech přišel na řadu restart, kdy všichni piloti jsou u sebe a to dalo šanci svěřencům týmu Jima Smithe konat. Walker dostal smyk a naboural do zdi. Jel dál a závod pokračoval. V tuto dobu byl stále držitelem titulu šampióna Gaughan, jenže pak se to stalo. Marty Houston úmyslně dostal smyk v poslední zatáčce a vyjel až k SAFER bariéře. V době, kdy kolem něj projížděl lídr šampionátu Gaughan, strhl volant doleva a Gaughana s neuvěřitelnou přesností zasáhl. Ten byl nekontrolovatelně nasměrován doprava přímo do zdi a ještě k tomu ho ve velké rychlosti sestřelil Bryan Reffner, který musel být převezen do nemocnice kvůli zlomeninám v oblasti pravého chodidla. Bylo to provedeno tak čistě, že za normálních okolností by si ani nikdo nevšiml, že jde o úmysl. Navíc vedle Gaughana jel Kvapil, který doslova o centimetry unikl podobnému osudu jako on. Aby toho nebylo málo, do nehody se zapletl i jeho kolega, který ve snaze vyhnout se nehodě si poškodil svůj vůz, ale pokračoval dále.

Naprosto rozzuřený Gaughan vystoupil ze svého auta a uklonil se divákům, od kterých obdržel obrovský potlesk za statečnost v nefér souboji. Krátce na to řekl v rozhovoru: „Jim Smith mi může políbit prdel.“ Za tento výrok dostal pokutu deset tisíc dolarů (více než 22 000 korun), protože sprostá slova v přímém televizním přenosu jsou neakceptovatelná. V ten moment netušil, že šlo o jeho jednu jedinou šanci ve všech národních šampionátů NASCAR získat titul šampióna. Jeho snaha, kdy měl doslova životní sezónu, byla zmařena touto bizarní úmyslnou nehodou. Pokud si teď myslíte, že to Musgrave už měl ve zbytku závodu jednoduché, tak neuvěřitelné vyvrcholení teprve mělo přijít.

Po restartu následovalo další přerušení kvůli nečistotám v zatáčce číslo dvě. V tuto dobu vedl šampionát Musgrave o čtyři body před Kvapilem a pět před Setzerem. V přepočtu na pozice všechny tři dělil zisk dvou pozic. Následující restart se Musgravovi moc nepovedl, ale stále vedl šampionát. Poté přišel jeden z důležitých momentů, kdy čtyři kola před cílem po souboji o pozici havaroval Lynch. Ano, týmový kolega vyřazeného Gaughana. Díky této nehodě následoval poslední restart na dvě kola a Musgrave s Kvapilem měli stejný počet bodů. Setzer ztrácel bodů devět.

Rozhodující moment o tom, kdo se stane šampiónem pro rok 2003, nastal hned během posledního restartu závodu. Lídr šampionátu Musgrave pod obrovským tlakem touhy stát se šampiónem nezvládl restart, protože svého rivala Setzera začal předjíždět ještě dříve, než projel startovní a cílovou čárou (tehdy ještě nebyly restarty ve dvojicích). Kvapil vybočení naopak na milimetry zvládl na pravé straně závodní dráhy a v tu chvíli měli stále oba stejný počet bodů. Všichni tři jeli bok po boku v první zatáčce, až nakonec Musgrave oba zdolal a jel si pro titul šampióna. Bílá vlajka vlála ve vzduchu a zbývalo jedno kolo do cíle. Problém byl, že kromě bílé vlajky vlála i černá.

Vítězem se stal Hamilton a na šestém místě projel pod šachovnicovou vlajkou Musgrave před Kvapilem a Setzerem. Musgrave společně s týmem začali oslavovat. Slavil ale taky Kvapil se svým týmem, což byla poměrně kuriózní situace. Čekalo se více než patnáct minut na oficiální rozhodnutí NASCAR, takže situace byla taková, že stále v autě seděl jak Musgrave, tak Kvapil a čekali na verdikt. Nakonec dostal Musgrave nekompromisní penalizaci za ono vybočení na restartu vedle soupeře černou vlajku a odsun na poslední třinácté místo v kole vítězného Hamiltona.

Titul šampióna mohl začít slavit Kvapil, který po více než patnácti minutách vystoupil z auta. Je také dost možná držitelem rekordu napříč motorsportem, protože získal titul šampiona až po projetí cílem a dodatečnou černou vlajkou pro Musgrava, po které se změnil držitel titulu šampióna. Jen pro připomenutí, Daniel Hemric se v letošní sezóně Xfinity Series stal šampiónem v prodloužení, kdy manévr o titul šampiona uskutečnil necelé dvě sekundy před cílem závodu a zároveň celého šampionátu. K tomu samotný závod vyhrál jedním z nejtěsnějších dojezdů – 0,030 sekundy. Travis Kvapil tedy titul šampióna získal fakticky ještě o něco později než Hemric.

Osud muže, který způsobil úmyslné vyřazení Gaughana a zničení jeho šance stát se šampionem, byl takový, že po tomto závodě nejen, že nestartoval v žádném závodě série Trucků, ale dokonce už v žádném závodě svého života. Ostatní členové této bizarní události měli dost podobný osud. Tyler Walker jel další závod v této sérii až o čtyři roky později a po šesti závodech ukončil kariéru. P. J. Jones odjel poté už jen čtyři závody a ukončil kariéru. Andy Houston odjel ještě 36 závodů a poté ukončil kariéru a na závěr kontroverzní

Ted Musgrave, kterému se nakonec podařil po dvou letech reparát a už za normálních okolností bez pomoci svých týmových kolegů se roku 2005 stal šampionem Craftsman Truck Series. Celkem nasbíral úctyhodných sedmnáct vítězství a osmdesátkrát dojel v první pětce. Samotný tým, který vedl Jim Smith, jenž byl strůjcem tohoto nevídaného počinu, skončil přesně ve chvíli, kdy se v něm Musgrave stal šampiónem. Samotný Brendan Gaughan v Truck sérii jezdil do roku 2013, ale již nikdy nezvítězil (pouze dvakrát v Xfinity Series roku 2014). Také již nikdy neměl ani zdaleka šanci v boj o celkové prvenství. Celkem odjel ze všech tří národních sériích 503 závodů a kariéru ukončil v roce 2020.

Petr Smetana      foto. google.com