Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 15.08.2020 Formule Autor: Roman Klemm

Macušita vítězem F2 v Barceloně: Jak vyhrát z 18. startovního místa?

Formule 2 v sobotu večer připomínala spíše záměrně režírovanou NASCAR-show, než vážný sportovní podnik. Do průběhu závodu příliš často zasahovaly neutralizace a s nimi spojené pomalé reakce ředitelství podniku a maršálků. Na borce, kteří celý závod v zásadě udávali výkonnostně tempo, se z nejvyššího stupínku nakonec smál šťastlivec Nobuharu Macušita, jehož strategie se čirou náhodou hodila k dění na trati nejlépe.

Nobuharu Matsushita Charouzův výborně naladěný Pedro Piquet strávil velkou část podniku na bodované pozici – první zápis do tabulky šampionátu mu ale před nosem vyfoukl týmový kolega Louis Delétraz.  

„Je velmi příjemné, zahájit víkend takovým výsledkem,“ shrnul v pátek své pocity po zisku pole-position Callum Ilott. Jistě počítal s tím, že mu i sobotní závod půjde podobně zdárně od ruky. Na úspěch ovšem věřili i borci startující bezprostředně za jezdcem britské operace UNI Virtuosi: Robert Shwarzman (Prema), Ilottův kolega Guanyu Zhou, outsider Felipe Drugovich (MP), Mick Schumacher na druhé Dallaře Premy a junior Red Bullu, Yuki Tsunoda. Charouzův Louis Delétraz laškoval z 10. startovní pozice s postupem směrem dvoumístných bodů a Pedro Piquet doufal, že se mu konečně podaří prorazit mezi prvních deset. Všech 22 účastníků si na okruhu v Montmelo ovšem muselo připadat, jako piloti F1 pre-Alonsovy éry, kdy automobilové závody ve Španělsku nikoho nazajímaly a jezdilo se zpravidla před prázdnými ochozy…

„Využiju hned první příležitosti k útoku na Ilotta,“ hrozil Shwartzman před startem a skutečně si vytvořil takovou situaci raketovým, ba možná předčasným startem. Ať už před publikem nebo bez, podobně rychle reagoval i Schumacher a oba vzali v první zatáčce Ilotta do kleští. Po lehkém kontaktu se pak seřadili v pořadí Shwatzman, Ilott, Schumacher. Do první šikany se bohužel „nevešel“ Marcus Armstrong. Jeho ART- Dallara putovala do štěrku a po několika sekundách závodu bylo poprvé neutralizováno. Delétraze zbrzdila strkanice a propadl se na 13. místo. O to lépe vyrazil Piquet: Předjel sedm soupeřů a z prvního kola se vrátil jako desátý!

Na pořadí špičky se po re-startu dlouho nic nezměnilo a u Charouz Racing Systemu rozhodli, že Delétraze pozvou k výměně měkké směsi pneumatik již po šesti kolech. Za to zůstal lídr Shwartzman „venku“ příliš dlouho. V osmém kole kolem něj Ilott bez těžkostí proletěl a i pro kolegu Schumachera představoval Rus jen pojízdnou šikanu. Ilott měnil o tři kola později a na trať se vrátil těsně před maličkým Shwartzmanem. Pedra Piqueta odbavil český tým tak rychle, že se Brazilec mohl posunout o místo kupředu před Brita Jacka Aitkena, hned za Japonce Tsunodu. Po polovině 37 stanovených kol závodu vedl osamocený, občas chybující Schumacher jasně před Mazepinem. Oba ovšem ještě čekala zastávka v boxech. Skutečným lídrem byl Ilott se Shwartzmanem, překvapivým Drugovichem, Zhouem, Tsunodou a tuto sobotu výborně jedoucím Pedrem Piquetem za sebou. Taktika drasticky zpomalujícího Schumachera vůbec nevyšla, Jeho pneumatiky se rozdrolily příliš brzy a kvýměně musel mnohem dříve, než plánováno. Na trať se vrátil jen jako 13., tesně před Delétrazem.

Dvanáct kol před cílem ovšem všechny dosavadní sportovní výkony relativoval střet Alesiho s Gelaelem: Francouz zůstal stát po hodinách na dráze, na trať vyjel Safety Car a odstupy mezi vozy zmizely. Ilott se Shwatzmanem využili této fáze ke druhé výměně pneumatik. Neschopnost španělských maršálkůch ještě vystupňovala to, co jsme minulé víkendy viděli v Silverstone: Odtsranění Alesiho nepškozeného vozu trvalo celá 4 kola! Za Maylaenderovým vodícím Mercedesem se pole seřadilo v pořadí Tsunoda, Ilott, Macušita, Mazepin, Shwartzman, Aitken a Schumacher. Pedro Piquet byl 11. a Louis Delétraz 15. Rvačka Ilotta se zvláště agresivním Nobuharem Macušitou o druhé místo stála Brita po následujícím re-startu dvě pozice, bývalý junior Hondy ale ještě neměl dost.

Ve 32. kole se v „japonském duelu“ o špičku Macušita prosadil vůči Tsunodovi a překvapeného pilota týmu Carlin při té příležitosti předjel i Shwartzman. Dále vzadu se Piquet právě dokázal posunout na bodované 10. místo, když nedisponovaný Izrealec Nissany vyletěl do hrazení třetí zatáčky. Znovu se neutralizovalo a naostro se mohlo jet již jen závěrečné kolo. Zatímco si zkušený Nobuharu Macušita - těžící ze šťastných okolností, které mu umožnily jedinou výměnu pneumatik v nejvodnější fázi závodu – dojel z 18. startovního místa pro páté vítězství F2 kariéry, rozpoutalo se za ním divoké rodeo.

Druhé místo si v nastalém blázinci, při kterém se často tlačily hned tři vozy vedle sebe kolo na kole, vybojoval Robert Shwartzman před krajanem Mazepinem. Mazepin byl ovšem penalizován a hodnocen jen jako 13. Jeho třetí místo tedy připadlo Číňanovi Zhouovi před Tsunodou a Ilottem, který v horečce posledního kola ztratil nejvíce…

Pedro Piquet držel ještě několik set metrů před cílem 10. místo, závěrem se před něj ale prodrali Daniel Ticktum, a – Louis Delétraz! Švýcar takto získaným bodíkem zachraňoval čest stáje Charouz Racing System.

Do zítřějšího sprintu vyrazí v 11:10h Ital Luca Ghiotto.

Výsledek závodu formule 2 v Barceloně:
1. Nobuharu Macušita, MP
2. Robert Shwartzman, Prema
3. Guanyu Zhou, UNI Virtuosi
4. Yuki Tsunoda, Carlin
5. Callum Ilott, UNI Virtuosi
6. Mick Schumacher, Prema
7. Felipe Drugovich, MP
8. Luca Ghiotto, Hitech
9. Daniel Ticktum, DAMS
10. Louis Delétraz, Charouz Racing System
14. Pedro Piquet, Charouz Racing System

Text a foto: Roman Klemm