Motorsport magazín

Web pro fandy motorsportu

Motorsport      Motorsport

Datum: 19.10.2020 Okruhy, vrchy Autor: Roman Klemm

Jubilejní 200. závod ADAC-GT-Masters na Red Bull Ringu vyhrálo BMW

Po Lausitzringu, Nurburgringu, Hockenheimringu a Sachsenringu zavítal šampionát ADAC- GT-Masters na rakouskou trať Grand Prix u Spielbergu. Své pověsti, že je snad nejlépe obsazeným mistrovstvím GT udělala tato série i za téměř zimních podmínek (jezdilo se v průměru za 5stupňové zimy).

ADAC GT Masters -  Red Bull Ring by Roman Klemm V z politických důvodů hermeticky uzavřeném paddocku se sešlo 30 posádek, mezi nimi tradičně i český tým ISR-Audi z Čestlic. Škoda, že podnik trpěl koronovým-šílenstvím – vždyť se v neděli jednalo o 200. závod šampionátu, který se s úspěchem a ve zdraví drží v mezinárodním kalendáři již od sezony 2007. Živě shlédlo podnik jen připuštěných 5000 diváků, kteří vlastně nesměli opustit své sedačky. A viděli dva úspěchy značky BMW – inu Red Bull Ring „Bavorákům“ již tradičně sedí... Dráha „sedla“ i stáji ISR, která mohla Rakousko opuštět po velmi uspokojivých výkonech.

1. závod v sobotu:

ISR přišel o špičkový výsledek defektem posledního kola Majitel týmu GRT-Lamborghini, pan Gottfried Grasser sídlí se svou stájí v Knittelfeldu, tedy jen „co by kamenem dohodil“ od štýrské dráhy a tak neudíví, že se jeho Hurakány chtěly „doma“ zvláště dobře představit. A povedlo se. Mladý Nizozemec Steijn Schothorst postavil Grasserův italský stroj na sobotní pole-position. Hned za ním ovšem číhaly dva (poněkud obrovitěji působící) vozy BMW M6, kterým tato trať již v minulosti velmi svědčila: Švéd Skoog postavil exemplář týmu Schubert na druhé a jeho krajan Johansson vůz týmu MRS na třetí pozici.

Přímo senzačně se session vydařila Filipovi Salaquardovi, který kvalifkoval svou ISR-Audi R8 na výborné 8. startovní místo. O polední start Schothorst svou výhodnou pozici dlouho neudržel. Ještě v prvním kole závodu se před něj dostal nejen Skoog, ale i Herberth-Porsche 911 Renauera a Johansson ve druhém BMW. Filip Salaquarda předvedl výborný úvod a z prvního kola se vrátil jako vynikající šestý.

Na pořadí špičky nic nezměnily ani výměny jezdců. Od Skooga převzal Brit Yelloly a bývalý pilot GP2 pak dojel týmu Schubert pro jasné vítězství před Porschem, který od Renauera převzal Sven Müller. Ze třetího místa se mohli díky spolehlivému výkonu Klingmanna radovat u MRS. Pan Grasser tedy musel spolknout porážku: Jeho vozy dojely „jen“ pro pozice čtyři a sedm...

Co tohle ale už bylo proti kalichu hořkosti, který si musel vychutnat český tým ISR. Salaquarda předal svému co-pilotovi v takticky nejvýhodnější okamžik a znamenalo to, že se Frank Stippler na trať vrátil jako pátý! Bývalý jezdec DTM dokázal kolo za kolem s přehledem kontrolovat nebezpečnou trojici soupeřů za sebou a jel české stáji očividně pro jeden z největších úspěchů v GT-Masters. Z posledního kola se ovšem neměl vrátit – selhalo čerpadlo paliva!

Výsledek sobotního závodu:
1. Skoog/Yelloly, Schubert-BMW M6
2. Renauer/Mueller, Herberth-Porsche 911
3. Johansson/Klingmann, MRS-BMW M6
4. Perera/Costa, GRT-Lamborghini Huracan
5. Engelhart/Ammermueller, SSR-Porsche 911
6. Ellis/Marciello, HTP-Mercedes GT3
26. Salaquarda/Stippler, ISR-Audi R8

2. závod v neděli:

Jubilejní 200. závod ADAC-GT-Masters vyhráli Johansson s Klingmannem Tým Grasser se pochopitelně ještě dlou nevzdával. Co dokázal Schothorst v sobotu, to zopakoval jeko kolega Zimmermann v neděli – a postavil svůj „Lambo“ znovu na první stratovní pozici. Byly tu ovšem opět oba nebezpečné vozy BMW, které se kvalifikovaly hned za ním: Jens Klingmann zajel druhý čas, Nick Yelloly čtvrtý – mezi ně se vtěsnal jen Toksport-Mercedes Maro Engela.

Kvalifikaci českého vozu tentokrát převzal Frank Stippler a zajel „jen“ 16. čas – v týmu ale přesto byli spokojeni: „Vždyť na pole-position ztrácíme jen 0,364s!“

S „italskou“ nádherou bylo – podobně jako v sobotu – již brzy po startu v neděli konec. Byl to totiž Klingman, kdo se usadil na špičce před dalším BMW Yellolyho a Porschem Engelharta. Nezaváhal ani Frank Stippler a za mrazivého slunečna se z prvního kola vrátil na výborném 10. místě.

Výměny pilotů po půlhodince na špičce opět nepřinesly změnu. Oba vozy BMW v tandemu pádily směrem vítězství, přičemž Johansson dokázal udržet Skooga těsně za sebou. Vítěz ze soboty poté beztak obdržel penalizaci a tak se na druhé místo posunuli Stolz/Engel na Mercedesu a Perera/Costa, kteří (po další penelizaci Herberthova Porsche) Grasserovi dojeli alespoň pro třetí místo.

U ISR předvedli znovu taktiku navýbornou a Filip Salquarda mohl nastoupit svůj stint jako 8. Na čas pak dokonce útočil na Land-Audi Němce Haaseho, koncem závodu ale musel polevit a pustit před sebe další z R8, vůz týmu Aust s Maxem Hacklaenderem v kokpitu. Nakonec i je uchvátila árie penalizací a byli hodnoceni jen jako 13, přičemž Filip Salaquarda vyhrál alespoň Pirelli-Trofej pro nejlepšího ne-profesionála v poli.

Pro českou stáj to byl přesto velmi smířlivý výsledek v zásadě velmi úspěšného víkendu Za dva týdny nastoupí GT-Masters na Lausitzringu, aby pak o první listopadový víkend slavila velké finále sezony 2020 ve východoněmeckém Oscherslebenu – snad tam nebude ještě větší zima...

Výsledek nedělního závodu:
1. Johansson/Klingmann, MRS-BMW M6
2. Stolz/Engel, Toksport-Mercedes GT3
3. Perera/Costa, GRT-Lamborghini Huracan
4. Engelhart/Ammermueller, SSR-Porsche 911
5. Skoog/Yelloly, Schubert-BMW M6
6. Hofer/Haase, Land Audi R8
13. Salaquarda/Stippler, ISR-Audi R8

Text a foto: Roman Klemm

ADAC GT Masters -  Red Bull Ring by Roman Klemm I.S.R. Racing -  Red Bull Ring by Roman Klemm