Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 09.03.2020 NASCAR, Indycar Autor: Jakub Smetana

Joey Logano za sebou udržel dotírajícího Harvicka a zvítězil

Série NASCAR se přesunula na čtvrtý závod sezóny. Tentokrát se jezdci utkali na oválu ISM Raceway ve Phoenixu. Tento jednomílový ovál byl další ostrou zkouškou pro všechny jezdce. Jednak se zde jelo s odlišným balíkem aerodynamiky a také to byl první závod letošní sezóny na tzv. short track oválu. Závod pojmenovaný Fan Shield 500 byl vypsaný na dlouhých 312 kol. V trénincích si velmi dobře vedl Chase Elliott, který skončil v první tréninku druhý a finální trénink dokonce vyhrál. Velmi dobré tempo měli i jezdci Toyoty, kteří se trápili minulý víkend ve Fontaně.

Logano Elliott potvrdil svou rychlost i v sobotní kvalifikaci, kterou vyhrál. Jednalo se o jeho již devátou vyhranou kvalifikaci v kariéře v nejvyšší sérii. V první řadě ho doplnil vítěz devíti závodu zde ve Phoenixu Kevin Harvick. Druhá řada patřila dvojici Hamlin a Larson. Třetí řadu okupovali vedoucí muž šampionátu Blaney a Almirola. Velmi dobře zajeli kvalifikaci i nováčkové Christopher Bell a Cole Custer, kteří skončili na patnáctém a šestnáctém místě. Naopak kvalifikace se vůbec nepovedla Jimmiemu Johnsonovi, který skončil až na jednadvacátém místě. Za to Truex Jr. musel po trénincích měnit motor a to znamenalo, že v nedělním závodě bude startovat až z konce startovního pole.

První Stage

Chase Elliott skvěle zvládl start závodu a ihned si začal budovat menší náskok. Za ním kroužil na druhém místě Kevin Harvick. O třetí místo bojovala dvojice Larson a Hamlin. Elliott společně s Harvickem každým kolem navyšovali svůj náskok na ostatní soupeře. Pomalu, ale jistě se kupředu začal posouvat také Martin Truex Jr., který startoval až z konce startovního pole. Z nováčků si nejlépe vedl Tyler Reddick, který kroužil na začátku druhé desítky. V 59. kole došlo k prvnímu incidentu v závodě a tudíž první žluté vlajce. Stenhouse Jr. kolidoval s okolo zpět jedoucím Joeym Gasem a svou sedmačtyřicítku opřel do zdi. Všichni se vydali k mechanikům. Do vedení se před Elliotta díky skvělému pit stopu dostal Harvick. Konec první Stage se blížil a tudíž několik jezdců vycítilo šanci získat nějaké ty bonusové body. Hned po restartu spolu ve třetí zatáčce kolidovali Hamlin, Blaney a Keselowski. Pro vedoucího muže šampionátu Blaneyho závod skončil. Hamlin to odnesl s poměrně velkým poškozením v zadní části vozu, nicméně pokračoval stejně jako Keselowski dál. Harvick si následný restart pohlídal a dojel si pro svoje první letošní vítězství ve Stage. Druhý skončil Elliott před třetím Loganem. Čtvrtý skončil DiBenedetto, pátý Kyle Busch, šestý Bowman, sedmý Truex Jr., osmý Almirola, devátý Reddick a pro jeden bonusový bod si dojel Erik Jones. Někteří jezdci z konce druhé desítky se rozhodli opět zajet k mechanikům pro čerstvější pneumatiky a doplnění paliva.

Druhá Stage

Druhou Stage nejlépe začal Harvick, který nedal nikomu šanci na restartu a pokračoval ve sbírání kol ve vedení. Nicméně druhý Elliott mu nedával moc prostoru a byl hned za zadním spoilerem jeho Mustangu. Ani ne deset kol po uplynutí začátku druhé Stage se do vedení opět probojoval Elliott. Za touto dvojicí kroužili Logano, Kyle Busch, Truex Jr. a také Keselowski, který se postupně propracovával zpět kupředu. Další výměna na čele nastala ve 103. kole, kdy se Harvick opět dostal před Elliotta. Zdálo se, že tito dva mají nejrychlejší vozy. Stále si skvěle vedl Tyler Reddick, který kroužil okolo osmého místa. Ve 132. kole přišla na řadu čtvrtá caution v závodě. Austinu Dillonovi praskla pravá přední pneumatika a jeho Chevrolet také okusil tvrdost zdí ve Phoenixu. Jezdci se opět vydali k mechanikům. Následný restart se skvěle vydařil Truexu Jr., který se dostal do vedení před Elliotta a Harvicka. Před Harvicka se po pár kolech dostal také Keselowski. Truex Jr. ovšem ve vedení setrval pouze tři kola než se přes něj přehnal Elliott. Nicméně ani on se nevyhnul problémům. Po patnácti kolech měla jeho posádka i samotný Elliott podezření na začínající defekt pneumatiky a proto radši Elliotta zavolali k mechanikům. Do vedení se poprvé v závodě dostal Keselowski. Elliott se tak dostal do jednokolové ztráty. Druhou Stage předčasně ukončil kouřící vůz Garretta Smithleyho, kterému vypověděl službu motor. Brad Keselowski si dojel pro deset bonusových bodů a jeden PlayOff bod. Následovali ho: Harvick, Truex Jr., skvěle jedoucí Reddick, Kyle Busch, Almirola, Logano, Bowyer, Larson a Custer. Elliott se díky tzv. Lucky Dog dostal zpět do stejného kola jako vedoucí Keselowski.

Poslední Stage

Závěrečnou Stage nejlépe začal Truex Jr., který vyhrál souboj mechaniků. Nicméně za ním kroužili Logano a Keselowski. A právě Logano se po pár kolech ujal vedení. Kupředu se opět začala propracovávat dvojice Harvick, Elliott. A právě Harvick, který překonal jak Keselowského, tak i Truexe Jr., se čím dál víc přibližoval vedoucímu Loganovi. Toho ve 251. kole také zdolal a vzal si vedení zpět. Dvě kola na to přišla na řadu další žlutá vlajka. Erik Jones dostal smyk ve druhé zatáčce a opřel svou Toyotu o zeď. A na řadu přišly pit stopy. Pár jezdců zariskovalo a zůstalo na starších pneumatikách na trati. Po následném restartu si vedení držel Logano před druhým kolegou Keselowskim. Ovšem neuběhlo ani deset kol a opět bylo máváno žlutou vlajkou. Nadějný závod skončil pro Tylera Reddicka, který kolidoval se zdí. Stejně jako u Dillona šlo o defekt pneumatiky. A jak je známo, čím více se blíží konec závodu, tím více přibývají žluté vlajky. Šest kol po dalším restartu se opět mávalo žlutou. Chris Buescher stejně jako ostatní před ním kolidoval se zdí. Tentokrát v první zatáčce. Ve startovním poli se nám míchaly různé strategie s pneumatikami. Johnson, Bowman, Kurt Busch a další. Ti všichni měli starší pneumatiky než ostatní. Ani následný restart se neobešel bez problémů. Tentokrát spolu kolidovali v první zatáčce Truex Jr. a Almirola. Pro Truexe Jr. to znamenalo konec v závodě a jeho smůla pokračuje dál v této sezóně. Ve vedení byl po restartu Keselowski následovaný Loganem, Kyle Buschem a Harvickem. Velmi rychlý byl Logano, který se před svého kolegu dostal ve 293. kole. Do konce závodu zbývalo nějakých devatenáct kol. Všechno už nasvědčovalo tomu, že se závod dojede do konce bez potíží. Opak byl ale pravdou. Pouhých sedm kol před koncem spolu kolidovali Chastain, Byron a Custer. Někteří jezdci z konce první desítky se rozhodli zajet do boxů pro čerstvé pneumatiky. Logano si udržel vedení i po následném restartu, ovšem na druhé místo se dostal Harvick, který zde má devět vítězství. Do konce závodu zbývaly dvě kola a v tom došlo ke kontaktu mezi Stenhousem Jr. a Nemechekem. Šlo se na prodloužení. Ani v tom ale Logano nenašel přemožitele a dojel si pro své druhé letošní vítězství. Druhý skončil Harvick, třetí Kyle Busch, čtvrtý Larson, pátý Bowyer, šestý Kurt Busch, sedmý Elliott, osmý Almirola, devátý Custer a desátý Byron.

Pro Logana to bylo 25. vítězství v kariéře v nejvyšší sérii. Další závod se koná na oválu v Atlantě.

Shrnutí závodu - https://www.youtube.com/watch?v=qVecvnf5gi8

Jakub Smetana, foto: Google, video: Youtube