Motorsport magazín

Web pro fandy motorsportu

Motorsport      Motorsport

Datum: 22.01.2022 Formule Autor: Aleš Norský

Jak to bývalo s přerušením závodu Formule 1 v minulosti

Původně FIA vyhlašovala výsledky závodů přerušených červenou vlajkou součtem časů z obou částí. Toto bylo změněno asi před 20 lety ve prospěch systému, kdy hodiny dále tikají i během přerušení… zatímco týmoví mechanici pilně pracují na autech, ale to je jiná debata.

Důvodem pro opuštění metody součtu časů byl postoj, že pro fanoušky je příliš komplikované sledovat, jak závodní vozy projíždějí cílovou čarou, aniž by věděli, jaké je skutečné pořadí… nebo kdo vlastně vyhrál. Naproti tomu metoda běžících hodin udržuje průběžné pořadí a to, co vidíte, je to, jak to dopadlo. Ač to zní rozumně, nikdy to nebyl platný argument.

Výsledek na základě součtu časů byl vyhlášen v 11 GP: DE59, AT78, ZA79, FR81, Use82, GB84, MX87, SM89, FR92, SM94, JP94. V Německu 1959 se závod jel ve dvou rozjížďkách záměrně. A pouze v Mexiku 1987 první přes cílovou čáru (Nelson Piquet) nebyl vítězem závodu. Takový scénář je dnes mnohem méně pravděpodobný, protože Nigel Mansell měl z první části značnou časovou výhodu, ale dnes by ji skoro určitě ztratil za safety car, jehož nasazení by téměř jistě předcházelo vyvěšení červené vlajky.

Od doby, kdy FIA přestala časy sčítat, bylo pozastaveno 20 GP v EU07, KR10, MC11, CA11, MY12, MC13, GB14, JP14, AU16, BE16, BR16, AZ17, IT20, BH20, Tc20, E∙R21 , AZ21, GB21, HU21, SA21. Dovolil jsem si jejich výsledky přepočítat tak, že jsem smazal časy kola obsahujícího pozastavený čas plus kol bezprostředně předcházejících a následujících. Je pravda, že je to není úplně nejpřesnější metoda, ale pro ilustraci, z těch 20 závodů se vítěz změnil jednou, v Bahrajnu 2020, kde měl nejlepší celkový čas Carlos Sainz. Pořadí na stupních vítězů by bylo jiné v dalších čtyřech závodech. Tyto výsledky jsou však stále výrazně ovlivněny zpravidla dlouhým nasazením safety car před i po pozastavení a navíc i ne nezanedbatelnou skutečností, že vozům se ztrátou kola je dovoleno si tuto ztrátu najet zpátky.

Nicméně, skutečností zůstává fakt, že zamíchání konečného pořadí je mnohem pravděpodobnější, když jsou pilotům rozdávány penalizace, které se projeví až po závodě. Tímto způsobem jezdec, který projel cílem jako první, přišel o vítězství ne-méně než desetkrát v GB76, IT78, CA80, BR82, SM85, JP89, CA90, BE94, BE08, CA19.

Další věcí, kterou by agregace času přinesla, jsou mnohem rozumnější hodnoty průměrných závodních rychlostí pro statistiky. Při použití metody, kterou jsem popsal výše by průměrná rychlost závodu v Kanadě 2011 byla 152.510 km/h namísto oficiální průměrné rychlosti 74.864 km/h.

Aleš Norský (GPfactsandnumbers.com) ilustrační foto: Standa Hylán