Motorsport magazín

Web pro fandy motorsportu

Motorsport      Motorsport

Datum: 03.11.2019 Formule Autor: Jindra Kraus

Bottas vítězem v Austinu, Hamilton šestinásobným mistrem světa

Tři závody do konce sezony. V Austinu se možná rozhodne o držiteli tutulu mistra světa, ke kterému má Lewis Hamilton blízko. Kvalifikaci ovládl Valtteri Bottas před Vettelem. Hamilton byl až pátý, ale i kdyby takhle bylo dojeto do cíle, tak má titul zajištěn.

Lewis Hamilton Austin 2019 Bottas po startu udržel první pozici před Verstappenem. Hamilton se dokázal rychle dostat před obě Ferrari na třetí místo. V první zatáčce kolidoval Albon se Sainzem, pilot Red-Bullu musel zamířit do boxů. Zatímco první trojice začala ujíždět, Vettel masivně ztrácel, až to vypadalo na poškození vozu, ale problémem zřejmě byly nezahřáté pneumatiky. Němec spadl na sedmé místo, až za pátého Norrise a šestého Ricciarda. Dobře na tom nebylo ani druhé Ferrari s Leclercem, po pěti kolech byla ztráta na Hamiltona už pět vteřin.

V sedmém kole se Vettel dostal do dalších problémů. Na jeho voze selhalo zavěšení pravého zadního kola, což znamenalo odstoupení ze závodu. Po desátém kole bylo pořadí Bottas, Verstappen, Hamilton, Leclerc, Ricciardo, Norris, Gasly, Sainz, Raikkonen, Hulkenber. Na čele jel Bottas s náskokem 2 vteřiny na Verstappena, kterého stíhal Hamilton, a v nájezdu do 13.kola byl už těsně za ním. Ve 14. kole zamířil Verstappen do boxů. Hned o kolo později zajíždí Bottas a přes mírné komplikace se vrací těsně před Verstappenem. Oba nazuli bílou sadu pneumatik. Do čela se tak dočasně dostal Hamilton před Leclercem, kterému do rádia bylo řečeno, aby si dával pozor na zatáčku č.8, kde přišel k problémům Vettel.

Jak Bottas, tak Verstappen se před Leclerca po svých pitstopech rychle dostali. Monačan se na žluté sadě pneumatik začal dosti trápit. Ale je potřeba říct, že oba Mercedesy a Verstappen nasadili neskutečné tempo. Hamilton nadále setrvával na trati, Bottas ho na nových pneumatikách rychle stahoval, Verstappen tempu Bottase nestíhal. Ve 21. kole zamířil do boxů Leclerc a zastávka se neobešla bez problémů, trvala přes 7 vteřin, trápení Ferrari v tomto závodě tak pokračovalo.

Ve 23.kole dostává Hamilton pokyn zajet do boxů, ale setrvává na trati, trošku brzdí Bottase, kterýho následně v pohodě předjíždí. Pitstop tak přichází o kolo později, a je bezproblémový. Rozdíl ve stáří pneumatik oproti Bottasovi je 10 kol, takže Hamilton bude muset spoléhat na závěrečnou část závodu, pokud chce pomýšlet na vítězství. Současná situace v pořadí mu ale již zajišťuje zisk titulu, takže může jet na jistotu. Hamilton však zrychluje a o několik kol později stahuje ztrátu na vedoucího Bottase o 4 vteřiny na 13. V polovině závodu je pořadí v první desítce Bottas, Verstappen, Hamilton, Leclerc, Ricciardo, Norris, Sainz, Gasly, Albon, Hulkenberg. Ve 30. Kole vede Bottas s náskokem 6 vteřin před Verstappenem a 11 před Hamiltonem. Leclerc ztrácí již téměř půl minuty. Ve 35. kole zajíždí ke druhému pitstopu Verstappen a zkouší žlutou sadu pneumatik. Vrací se na třetí pozici s pohodovým náskokem na Leclerca. Mezitím se Albon po kolizi z první zatáčky prokousává na šestou pozici přes Norrise. Velmi dobře jede pátý Ricciardo s Renaultem. Na pitstop Verstappena okamžitě reaguje Bottas stejnou sadou pneumatik.

Do čela se tak dostává Hamilton a je otázka, jestli dokáže dojet na současné sadě pneumatik až do cíle, aniž by první místo ztratil. Něco podobného jsme viděli minule v Mexiku, kde vedení dokázal udržet. Bottas ale nasadil rychlé tempo a v 38.kole ztrácel 6 vteřin. Verstappen 12. Nabídla se otázka, zda nebude Mercedes chtít, aby zisk titulu oslavil Hamilton vítězstvím, přestože vůz Bottase bude ke konci závodu v lepší kondici. Ale Verstappen není dostatečně daleko, aby Mercedes své vozy za účelem udržet Hamiltona ve vedení brzdil. 15 kol před koncem Bottas ztrácí 4,5 vteřiny a začínají panovat obavy u Mercedesu o pneumatiky Hamiltona. Zastávkou v boxech by ztratil dvě pozice, takže v závěru nemá co ztratit, ale pochopitelně to bude chtít zkusit dojet a vedení udržet. 10 kol před koncem ztrácí Bottas jen 3 vteřiny. 8 kol před koncem 1,6. Svedou piloti Mercedesu souboj, nebo to budou jisté pokyny od týmu? 6 kol před koncem už může Bottas využít systém DRS.

V 51.kole Bottas zaútočil, Hamilton se tvrdě bránil a uhájil první místo. O kolo později Bottasovi útok na stejném místě vychází a přebírá tak vedení. Zezadu se tam nenápadně blížil Verstappen a tři kola před koncem ztrácí na Hamiltona pod tři vteřiny. Kolo před koncem se o vyvěšení žlutých vlajek postaral Magnussen, kterému nefungovaly brzdy a skončil ve štěrku. Verstappen tak v určitém místě nemohl zkusit zaútočit na Hamiltona. Bottas dovezl svůj Mercedes na první pozici, double stvrdil Hamilton a tímto výsledkem si pojistil šestý titul mistra světa.

Jindra Kraus    foto: google.com