Formule

Formule

Motorsport      Formule

Datum: 09.01.2023 Formule Autor: Standa Hylán

Aleš Norský míří se svým podcastem na youtube

Vydavatel, provozovatel webu GPfactsandnumbers, statistik ale hlavně velký fanoušek F1 Aleš Norský se od publikování na webu pustil i do tvorby vlastního podcastu. U příležitosti spuštění prvního dílu nám poskytl odpovědi na několik našich otázek.

Aleš Norský Již delší dobu provozuješ web GPfactsandnumbers.com. Ten se odlišuje od ostatních podobných webů, protože se specializuje na statistiky a historii F1, navíc tam čtenář najde spoustu zajímavých rozhovorů. Jak se tvoří taková, dalo by se říci, encyklopedie?

Neřekl bych encyklopedie, ale databáze. Statistiky mě bavily vždycky, samozřejmě začátky byly poplatné své době, ručně psané sešity a podobně. I informace byly dost těžko dosažitelné. Je třeba si uvědomit, že když jsem začínal, vypadal svět úplně jinak. Československá televize začala vysílat závody F1 v roce 1973 a po několik prvních let to bylo pět závodů ročně, které jsem samozřejmě s nadšením hltal na černobílé televizi. Zbytek závodů jsme sledovali tak, že v pondělních novinách (většinou ale ne vždycky) zveřejnili výsledky, někdy jenom vítěze jindy prvních šest. V pátek potom vycházel časopis Svět Motorů, kde byly kompletní výsledky, reportáž a i fotky, což bylo fascinující. Měsíčník Motoristická Současnost pak přinesl další články a fotografie. Tyto informace byly základem mé první databáze. V polovině osmdesátých let se mi dostala do ruky taková brožurka časopisu Autosprint se všemi výsledky z let 1950-1984, což pro mě byla klenotnice informací. O několik let později vyšla první kniha Grand Prix Data Book od Davida Hayhoe (později se jako spoluautor přidal David Holland) a to mi otevřelo cestu k dalším údajům, které jsem neměl, nebo jsem si nebyl jistý jejich přesností. V polovině devadesátých let jsem v práci dostal počítač a to znamenalo první digitalizaci mojí databáze. Možnost ukládání a třídění dat v programu Lotus 123 (dnešní excel) byla opravdu zázrak. Později přišel internet, což pochopitelně znovu přineslo do té doby nepředstavitelné možnosti, především příležitost konzultovat s lidmi po celém světě.

Prozraď mi, jak dlouho se zajímáš o historii F1?

Moje první vzpomínka na existenci Formule 1 je na nějaké diskuze, když se zabil Jochen Rindt. Už nevím, jestli jsem někde něco zaslechl, nebo četl. O rok později vyhrál François Cevert velkou cenu USA. Když jsem uviděl jeho fotku s pohárem na stupních vítězů, úplně mě to uhranulo a drží mě to dodnes. Od začátku mě zajímaly především statistiky, ta historie s tím potom je nějak nevyhnutelně spjatá. Když jsem zjistil statistiku, že Alberto Ascari drží rekord devíti vítězství Grand Prix v řadě, tak jsem automaticky chtěl vědět, kdo to ten Ascari vlastně byl. A tak jedna věc šla s druhou. V žádném případě se ale nepovažuju za historika Formule 1. To jsou jiní borci v úplně jiné lize, jako Félix Muelas, David Smith, Christer Svensson a konkrétně v Česku Martin Kynčl.

V roce 2013 jsi vlastním nákladem vydal knihu Grand Prix Racing at the Masaryk Circuit. Jedná se o dobu od roku 1930 do roku 1954. Uznalé komentáře ti v knize vyjádřili mj. Charlie Whiting, Jaroslav Neubauer, Félix Muelas či Roman Klemm. Z čeho jsi čerpal při sepisování této knihy?

Zhruba před 15-20 lety jsem koupil opravdu nádherné knížky o závodech Ecce Homo a Zbraslav-Jíloviště. Pídil jsem se i po něčem podobném z Brna, ale nic neexistovalo. Časem jsem se rozhodl zkusit dát něco dohromady sám a protože můj zájem jsou skoro exkluzivně závody typu Grand Prix, zaměřil jsem se právě na tyto ročníky. Ovšem můj jediný kontakt v Brně byl muzikant Olda Veselý, který se o závody nijak nezajímal. Měl ale další lokální známosti a to mě nakonec přivedlo k historikovi jménem Amos Krejčí. Toho se podařilo kontaktovat právě s pomocí Romana, a ten mě nasměroval na Moravskou Zemskou Knihovnu, které věnoval veškeré svoje materiály. Abych to zkrátil. Časem jsem i z dalších zdrojů posbíral kopie řady dobových novin a časopisů a to byl hlavní zdroj informací pro tu knihu. Není to úplně kniha, spíše tříjazyčná brožura.

Vraťme se k F1. Spoustu let už žiješ v USA. Jak tam je v současnosti vnímána královna motorsportu? Vím, že po skandálním závodě v roce 2005 zájem hodně opadl.

Všude čtu, jak díky Netflixu a Liberty Media zájem o Formuli 1 v USA doslova explodoval, ale sám to nepozoruju. Alespoň tady v New England mám pocit, že se F1 těší stejné popularitě jako házená nebo nohejbal.

Krom tvorby na svém zmiňovaném webu, zkoušiš od letošního roku i svůj podcast. První díl je víceméně věnovaný zhodnocení uplynulé sezony okořeněné zajímavostmi z historie. Různých podcastů je "na trhu" spousta. Na co se chceš zaměřit a čím se chceš tematicky odlišit?

Chtěl bych ještě dodat, že na mojí web-stránce jsou jenom základní statistické údaje, možná 20% toho, co mám. Problém je ten, že jako technologický analfabet jsem v udržování a doplňování stránek 100% závislý na své dceři. Ta má samozřejmě i svůj vlastní život a taky není žádný IT specialista, takže důvod, proč stránky neobsahují veškeré informace, které by mohly být k dispozici je ten, že to tam v takovém množství prostě neumíme dát a já nejsem v pozici vrážet do toho další nemalé peníze, aby to bylo provedeno profesionálně. A pro úplnost (skoro) všechny články mají pod anglickým textem i ten v češtině. Co se webcastu týče, myslím, že doba psaných článků teď pominula...dva odstavce a dost, lidi už moc nebaví číst nic delšího. Sám některé podcasty rád poslouchám, ale v nabídce každopádně chybí lepší znalost historie, bez které se ale podle mě nedá zcela správně reflektovat ani přítomnost. Myslím, že to byl Josef Král, kdo před lety v pocastu EisKing řekl, že Fangio nebo Clark jsou dnes už jenom jména bez zásadního významu. S tím bych si dovolil nesouhlasit. Konkrétně tito dva jsou mistři světa a naprosté legendy ve světě Formule 1. Tak jsem si řekl, že to zkusím...mluvit o současnosti s určitou znalostí minulosti.

Pod článkem je odkaz na úvodní část podcastu, jakési zaváděcí kolo. Počítáš s nějakou pravidelností nebo to bude spíše občasník?

Zatím zkouším vyplnit zimní přestávku a uvidím, jestli bude nějaký ohlas. Další díl bude asi už koncem tohoto týdne. V únoru začne představování vozů, testy a potom nová sezona. To už o nával informací ze světa F1 nebude nouze a určitě neplánuju dělat rekapitulaci každého závodu. Ale čas od času se jistě najdou témata, které budu chtít okibicovat, takže pokud bude alespoň nějaký zájem, uslyšíte ode mě i během roku. Předem ale avizuju, že pečlivá příprava (na cokoli) určitě není moji silnou stránkou, takže můj projev je spíše živelnější a to mi posluchači případně budou muset tolerovat.

Díky za rozhovor, přeji ať se daří a můžeme slíbit, že každý nový díl, bude k mání na našem webu.

Já díky a všem vše nej do nového roku.

Podcast Aleše Norského 1. díl

Text: Standa Hylán
Foto: archiv Aleše Norského

Aleš Norský s autorem rozhovoru