Americké závody

NASCAR, Indycar

Motorsport      NASCAR, Indycar

Datum: 30.05.2021 NASCAR, Indycar Autor: Petr Smetana

10 let: Nejprve obrovský šok v závodě Indianapolis 500 a o pár hodin později podobná situace ve slavné Coca-Cole 600

Memorial Day neboli Den obětí války si v USA připomínají vždy poslední pondělí v měsíci květen. Před 10 lety se jako již tradičně jel v jeden a ten samý den nejslavnější závod IndyCar Series Indianapolis 500 a nejdelší závod NASCAR Coca-Cola 600. Nikdo by nečekal, že v obou případech se stane dost podobná událost, kdy vedoucí pilot závodu ztratí vítězství v úplně poslední zatáčce závodu a shodou náhod ještě fakt, že oba piloti měli sponzora National Guard.

IndyCar Series Indianapolis 500 2011 Závodu Indy 500 onoho roku 2011 dominoval v první polovině Scott Dixon, který se neustále držel v popředí a byl horkým favoritem na vítězství. Jenže ke konci závodu celým pořadím míchala strategie a ještě čtrnáct kol před cílem vedla závod Danica Patricková. Když byl dokončen poslední cyklus zastávek v boxech, tři kola před cílem se na prvním místě vyloupl J.R. Hildebrand před Danem Wheldonem a situace vypadala při nájezdu do posledního kola tak, že Hildebrandovi pouze stačí bezpečně obkroužit poslední kolo, aby si v poklidu dojel pro největší vítězství ve svém životě.

V předposlední zatáčce vše vypadalo v pořádku, před poslední zatáčkou předjížděl Hildebrand vůz okolo zpět a v ten moment se to stalo. Hildebrand najednou v plné rychlosti narazil do zdi a jeho rozbitý vůz jel k cílové čáře. Bohužel pro něj jeho náskok na Wheldona nebyl tak velký, aby se doklouzal do cíle dříve a Wheldon se stal podruhé vítězem Indianapolis 500. Hildebrandův vůz s číslem 4 a titulárním sponzorem National Guard projel cílem na druhém místě a pro všechny i jeho samotného to musel být obrovský šok, když během závodu, který má délku 805 kilometrů, přijde o jasné vítězství 300 metrů před cílem. Černý den pro National Guard byl ale teprve ve své polovině.

O pár hodin později se odstartoval nejdelší závod NASCAR Coca-Cola 600.

Jak už číslovka za názvem napovídá, závod má délku enormních 600 mil, což je vzdálenost 965 kilometrů. Závod se jede i více než čtyři hodiny a vítězství v něm je po vítězství v Daytoně 500 společně se závodem Southern 500 nejvíce ceněné. Dale Earnhardt, Jr., který měl také titulárního sponzora National Guard, se během závodu stejně jako Hildebrand pohyboval vepředu, ale nebyl nějakým velkým favoritem na vítězství. Na konci závodu se však vyvěsila žlutá vlajka a Earnhardt, Jr. se rozhodl, že nezamíří ke svým mechanikům pro palivo a zůstane na trati. Tento krok se mohl zdát jako správný v případě, že by v jeho voze bylo dostatek paliva na dojetí do cíle. Závod čekalo prodloužení, tedy restart na dvě poslední kola. Earnhardt, Jr. suverénně vedl a najel do posledního kola s menším náskokem před Dennym Hamlinem, který také spoléhal na to, že mu vyjde palivo. Diváci na tribunách bouřily a mohutně za obrovského řevu povzbuzovali Earnhardta, Jr., aby dojel na první pozici. Hamlinovi došlo palivo před poslední zatáčkou a Kevin Harvick se tak dostal za Earnhardta, Jr., kterému chyběla jen už poslední zatáčka.

Bohužel při výjezdu z poslední zatáčky jeho vůz číslo 88 National Guard začal zpomalovat a na cílové rovince jej Harvick předjel a vyhrál. Vůz Earnhardta, Jr. se nakonec doploužil do cíle až na sedmé pozici. Harvick vedl pouhé čtyři a půl sekundy, což znamená, že kdyby měl Earnhardt, Jr. o malinký kousíček více paliva, vedení by udržel. Diváci tak měli možnosti vidět opravdu nevídanou věc. Ve dvou ikonických závodech ve dvou různých motoristických sériích v jeden den a jen pár hodin po sobě zastihne osud dva jezdce, kteří během svého závodu mohli mít unikátní možnost vyhrát závod, který ještě neměli ve své sbírce a se stejným titulárním sponzorem svého vozu. Místo velkolepé oslavy však oba zažili absolutní frustraci jen pár desítek metrů před šachovnicovou vlajkou.

Jak už dnes víme, Hildebrand se prvního vítězství v IndyCar dočkal minulý rok během závodu v Iowě a Earnhardt, Jr. již nikdy neměl tak velkou šanci vyhrát nejdelší závod NASCAR, Coca-Colu 600.

Petr Smetana    foto: Indycar.com