Tento víkend (19. – 21. září) se uskuteční Silesia Rallye – desátý podnik v letošním kalendáři FIA European Rally Trophy (ze čtrnácti). Zároveň půjde o šestý, předposlední závod polského mistrovství. Tato rally má zvláštní význam pro dvě posádky: Jakub Matulka / Damian Syty (Škoda Fabia RS Rally2) a slovenskou posádku Filip Šipoš / Marcel Hranka (Peugeot 208 Rally4). Matulka se Sytym mají skvělou šanci získat svůj první polský titul, zatímco Šipoš s Hrankou by se mohli ujmout vedení v celkovém pořadí FIA ERT.
Význam Silesia Rally rok od roku neustále vzrůstá. Díky nasazení organizátorů a silné podpoře partnerů – v čele se Slezským vojvodstvím a Superauto.pl Slezským stadionem (hlavní partneři), metropolí Horního Slezska – Zagłębie (strategický partner) a městem Katovice (spolupořadatel akce) – se rally během několika sezón zařadila mezi nejdůležitější rally podniky v zemi.
Silesia Rally se od svého debutu v roce 2017 nepřetržitě objevuje v polském mistrovství v rally (RSMP). Během posledních ročníků se Silesia Rally stala kulisou korunovací národních šampionů a přidala i velkolepou rychlostní zkoušku v centru města v Katovicích. Ta se odehrává kolem dominant Katovic – Areny Spodek, Památníku slezských povstalců a kulturní zóny. Jen hrstka měst na světě se může pochlubit rychlostními zkouškami v srdci tak velké městské oblasti, pro příklad uveďme Řím (Rally di Roma Capitale), Córdobu (Rally Argentina) a Atény (Rally Akropolis).

V roce 2023 získala rally mezinárodní status FIA European Rally Trophy (FIA ERT). Již v následující sezóně hostilo Slezsko finále Mistrovství Evropy v rally FIA (FIA ERC), druhého nejvýznamnějšího mezinárodního rally seriálu. S výsledkem, že se právě ve Slezsku rozhodlo o držitelích evropského titulu.
NA STARTU TÉMĚŘ STO POSÁDEK
Pořadatelé evidují 94 přihlášených, kteří by se měli postavit na start Silesia Rally. Pětadvacet pak spadá do divácky atraktivní kategorie čtyřkolek, z toho je jedenáct vozů specifikace Rally2, tedy nejrychlejších a nejmodernějších, které se v současnosti mohou v Polsku zúčastnit domácího šampionátu.
K předposlednímu klání polského šampionátu RSMP se registrovalo 29 posádek, včetně aktuálních lídrů Jakub Matulka / Damian Syty (Škoda Fabia RS Rally2, st. č. 2). Startovní číslo 1 totiž na dveřích povezou dvojnásobní vítězové slezské soutěže (2019 a 2021), dvojnásobní polští šampióni a aktuální lídři šampionátu ERC Mikolaj Marczyk / Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2). Za touto dvojicí bude se startovním číslem 3 startovat tandem Grzegorz Grzyb / Adam Binięda (Škoda Fabia RS Rally2), které v Top 5 přihlášených doplní Jarosław Kołtun / Ireneusz Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2, st. č. 4) a Łukasz Byśkiniewicz / Daniel Siatkowski (Škoda Fabia RS Rally2, st .č. 5).
Dalším tahákem může být devatenáctiletý Tymek Abramowski. Ten se v této sezóně zaměřuje na starty v ERC, během sezóny si připsal tři vítězství v šampionátu FIA ERC3 a společně s navigátorem Jakubem Wróbelem si zajistili prvenství v seriálu M-Sport Fiesta Rally3 Trophy, který byl vypsán pro speciály Fiesta Rally3. Ve Slezsku se Abramowski premiérově objeví ve voze Citroën C3 Rally2, navigovat ho bude Jakub Gerber. Po krátké pauze se na tratě vrací i úřadující polští šampióni, bratři Jarek a Marcin Szejové (Škoda Fabia RS Rally2, st. č. 6).
Pět posádek, v čele s aktuálními lídry hodnocení Adrianem Łabudou a Michałem Kuśnierzem (Ford Fiesta Rally3), zabojuje ve třídě 3 (Rally3). Na startu nebude chybět ani vedoucí posádka celkového pořadí klasifikace vozů s jednou poháněnou nápravou (2WD): Marcin Górny / Mateusz Martynek, kteří se poměří s dalšími třinácti posádkami.
Silesia Rally je také závodem polského mistrovství Millers Oils Historic Rally (HA). Mezi přihláškami najdeme legendární vozy Subaru Legacy 4WD Turbo, Porsche 911, Ford Escort Cosworth, Lancia Delta Integrale, Subaru Impreza a Audi Quattro, stejně jako nostalgické klasiky z bývalé NDR a z domácích tratí, jako jsou Trabant 601 a Fiat 126p.
Startovní pole doplňuje 43 posádek soutěžících v rámci regionální série Rajdowych Mistrzostw Południa.
ŠANCE PRO ŠIPOŠE
Aktuálním lídrem FIA ERT je René Noller (přihlášen s Alinou Bader). Po devíti odjetých závodech disponuje před startem 192 body. Pouhé tři body však ztrácí Slováci Filip Šipoš / Marcel Hranka, kteří se – na rozdíl od vedoucího jezdce – rozhodli na asfaltové zkoušky ve Slezském vojvodství zavítat.

S možným ziskem 90 bodů v závodě FIA ERT mají Šipoš s Hrankou skutečnou šanci německého jezdce v tabulce přeskočit. V takovém případě by se mohl ukázat jako rozhodující poslední podnik ERT i německého mistrovství – 28. Int. ADMV Lausitz Rallye (31. října – 1. listopadu) na šotolinových cestách v okolí Boxbergu. Tam by René Noller neměl chybět.
SUPERAUTO.PL SILESIAN STADIUM PŘIPRAVEN NA ROZHODUJÍCÍ OKAMŽIKY
Pro Jakuba Matulku by letošní Silesia Rally mohla být zase klíčová z pohledu polského mistráku. Spolu s Damianem Sytym stál 25letý jezdec na stupních vítězů ve všech pěti dosavadních podnicích RSMP, tři z nich opanoval. Do Slezska dorazí jako jasný lídr šampionátu (s 154 body), druhá příčka patří Grzegorzi Grzybovi se 102 body. Aby se Matulka na domácí rally radoval z titulu, bude stačit, když Grzyb nezíská o dva body více než jeho konkurent.
Pokud Matulka na domácích silnicích získá polskou korunu, bude to popáté, co Silesia Rally rozhodne o mistrovských titulech. V roce 2019 Miko Marczyk / Szymon Gospodarczyk zvítězili ve Slezsku, a tak získali svůj první polský titul. O čtyři roky později oslavili prvenství v šampionátu v cíli Grzegorz Grzyb / Adam Binięda. V minulé sezóně rozhodla soutěž v Chorzówě o titulu mistra Evropy i Polska. Po téměř 19 000 km cesty zde Novozélanďané Hayden Paddon / John Kennard obhájili status evropských šampionů, zatímco v Polsku brali vysněný titul bratři Jarek a Marcin Szejovi.
SILESIA RALLY 2025 – CO, KDE A KDY?
Pro fanoušky organizátoři připravili dvacet bezplatných diváckých zón a na oficiálním webu soutěže: https://rajdslaska.pl/en/ zveřejnili mapy všech rychlostních zkoušek.
První příležitost vidět soutěžní vozy nabídne shakedown v pátek 19. září v místní části Zabrze–Mikulczyce (s diváckou zónou). Test je pro soutěžící otevřen od 9:30 do 14:30.
V pátek večer (19. září) se rally přesune do centra Katovic, města, které je spolupořadatelem akce. Od 18:00 hodin můžete spatřit startovní pole s největšími favority při slavnostním startu na ulici Dworcowa. Po něm bude následovat rychlostní zkouška GZM Katowice – velkolepá noční jízda po uzavřených, plně zabezpečených ulicích města – se třemi pohodlnými diváckými zónami podél trasy (20:35 h).
V sobotu se akce přesune jižně, s rychlostními zkouškami v okolí Jastrzębie-Zdrój, Hażlachu a obce Jasienica. Každá ze zkoušek se pojede dvakrát, na nich bude pro diváky připraveno celkem osm diváckých míst. Závodní den skončí zpět v Chorzówě – části metropole Horního Slezska a Zagłębie, strategického partnera rally – charakteristickou rychlostkou, která je od prvního ročníku nedílnou součástí rally. Jedná se o okruhovou diváckou zkoušku kolem Superauto.pl Slezského stadionu (19:30 h). Dvě divácké zóny budou zřízeny na loukách kolem slavného „Kotła Czarownic“.
V neděli se posádky pustí do zdolání měřených testů Marklowice Górne, Kiczyce a „Województwo Śląskie“, která vede přes Ochaby Wielkie a Ochaby Małe. Marklowice Górne nabízí jednu diváckou zónu, zatímco další dvě rychlostky poskytnou tři místa ke sledování soutěžních vozů.
Rally v 16 hodin zakončí slavnostní vyhlášení na Superauto.pl Slezském stadionu.
Původní text: Rafal Rezler (překlad Tomáš Plachý) Foto: archiv pořadatele