Sny týmu TOYOTA GAZOO Racing v 93. ročníku závodu 24 hodin Le Mans se rozplynuly v náročném souboji na okruhu Circuit de la Sarthe, kde odhodlané úsilí celého týmu skončilo šestým místem.
Vyprodaný závodní víkend přilákal 332 000 diváků, kteří byli svědky velkolepého startovního pole 21 hypercarů – reprezentujících osm továrních značek – bojujících o vítězství. Cílem týmu TOYOTA GAZOO Racing na okruhu La Sarthe bylo vybojovat šesté vítězství.
Ke 40. výročí účasti značky Toyota na Le Mans se jezdci pustili do boje se soupeři s efektivní strategií, precizní jízdou a bojovným duchem. Slibný závod však nakonec nesplnil očekávání, neboť smůla a ostré tempo na čele překazily útok týmu.

Mike Conway, Kamui Kobajaši a Nyck de Vries statečně vymazali nevýhodu v důsledku poškození v prvním kole a zotavili se ze zklamání v kvalifikacích. Postupně získali 10 pozic a s vozem GR010 HYBRID č. 7 dokončili závod na tvrdě vybojovaném šestém místě.
Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa se v jednu chvíli ujali vedení závodu a bojovali o umístění v první čtyřce, avšak mechanická závada je stála přes 20 minut a vyřadila vůz GR010 HYBRID č. 8 z boje na čele. Posádka nakonec skončila jako šestnáctá.

Závod ihned začal zostra a oba vozy GR010 HYBRID získaly v úvodních hodinách pozice umožňující posouvat se dále dopředu. Zatímco posádka osmičky se probojovala mezi šestici nejlepších, vůz č. 7 utrpěl v prvním kole poškození karoserie a později dostal 50sekundovou penalizaci stop-go za překročení rychlosti v boxové uličce.
Vůz č. 8 se probojoval na stupně vítězů díky ostrému tempu na měkkých pneumatikách, které obouval po celý průběh noci, než safety car v polovině závodu vytvořil nové příležitosti stlačením závodního pole. Před 200. kolem závodu se osmička ujala vedení, zatímco vůz č. 7 – po vymazání dřívějšího deficitu – se posunul do první desítky.
Díky intenzivnímu úsilí celého týmu se s blížící poslední čtvrtinou závodu osmička etablovala mezi šesticí na čele v těsném souboji s vozy Ferrari a Porsche o ještě lepší umístění. Vůz č. 7 se probojoval až na osmé místo, ale tempo na čele bylo nakonec pro vozy GR010 HYBRID příliš ostré, a stupně vítězů se tak ukázaly být mimo dosah.
Boj vozu GR010 HYBRID č. 8 byl ukončen čtyři hodiny před koncem závodu, když zlomená komponenta způsobila uvolnění levého předního kola. Po návratu vozu na třech kolech do boxů mechanici společně rychle vyměnili celou levou přední část. Ryo se do závodu vrátil na 19. místě se ztrátou sedmi kol.
Sedmička nepolevovala v tlaku a díky Kamuiho tempu v posledních hodinách se podařilo stáhnout náskok Cadillacu č. 12 – který byl v jednu chvíli jen o minutu napřed – dokud pozdější penalizace v podobě průjezdu boxy tento útok neukončila. Kamui po absolvování 386 kol projel cílem jako šestý, zatímco posádka osmičky skončila na 16. místě, sedm kol za vítězem.
TOYOTA GAZOO Racing má nyní jen čtyři týdny na to, aby se připravila na další závod a opět se pokusila o první vítězství v této sezóně světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC 2025). Závod Šest hodin v Sao Paulu se koná 13. července na okruhu Interlagos.

Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7): „Především bych chtěl vyjádřit obrovské poděkování všem – fanouškům, partnerům a kolegům z Toyoty – kteří nás letos podpořili na výpravě do Le Mans a dali nám možnost zde opět bojovat. Věděli jsme, že to bude náročný závod, a skutečně to bylo velice těžké. Snažili jsme se využít každé příležitosti k vítězství, ale tentokrát se nám to nepodařilo. Aktuálně jsme prohráli s Ferrari třikrát za sebou, což je pro mne nepřijatelné. Příští rok se do Le Mans vrátíme silnější a s jiným myšlením.“
Mike Conway (jezdec, vůz č. 7): „Jako šestí jsme rozhodně dojet nechtěli, ale vzhledem k tomu, z jaké pozice jsme startovali, to myslím bylo maximum, co jsme mohli získat. Podařilo se nám probojovat se ze 16. místa na startu, a to díky obrovskému úsilí celého týmu, takže za to všem moc děkujeme. 24hodinové závody jsou vždy náročné, ale je to ještě těžší, když si přejete lepší výsledek. Nepředvedli jsme dostatečné výkony k vítězství, ale tým bojoval až do konce, ostatně jako vždy. Letos to zkrátka nevyšlo; musíme se vrátit silnější.“
Nyck de Vries (jezdec, vůz č. 7): „Myslím, že na Le Mans vás může potěšit jen jeden výsledek, a to vítězství, protože o tom tento závod je. Tlačili jsme, jak to jen šlo, ale jednoduše to nestačilo, protože jsme neměli rychlost. Byl to zcela jasný a suchý závod, s jediným výjezdem safety caru, takže jsme potřebovali tempo k souboji na čele, ale bohužel jsme zkrátka neměli to, co bylo potřeba. To je prostě závodění. Dali jsme do toho vše, zkusili jsme vše, a tak nemám žádné výčitky.“
Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8): „Tento závod je pro nás jednoznačně zklamáním. Doufali jsme v mnohem lepší výsledek, ale nikdy jsme se doopravdy nezapojili do boje o vítězství. Jeli jsme konzistentně a neinkasovali žádné penalizace, což nás udrželo v boji, dokud nepřišel ten technický problém. Ten nás v podstatě vyřadil ze závodu, jinak si myslím, že bychom zřejmě skončili pátí. Musíme se přeskupit, analyzovat, co zde nastalo, a podívat se na to, co lze pro příští rok zlepšit.“
Brendon Hartley (jezdec, vůz č. 8): „Je zřejmé, že jsme měli velké naděje bojovat na špici a naším cílem bylo tento závod vyhrát. Nakonec jsme neměli takové tempo a navíc nastal problém se spolehlivostí. Bojovali jsme tvrdě až do konce a jsem hrdý na všechny v týmu za úsilí, které do toho vložili. V jednu chvíli během noci jsme vedli a bojovali o pozice na stupních vítězů, a to i přes pokulhávající výkony. Všichni během posledních dvou týdnů odvedli hvězdnou práci, s mimořádným úsilím, oddaností a oběťmi. Bude trvat několik dní, než se přeskupíme, zotavíme a poučíme se z toho, abychom příští rok opět zabojovali.“
Ryo Hirakawa (jezdec, vůz č. 8): „Byl to rozhodně těžký závod a těžkých 24 hodin, ale bojovali jsme společně až do konce. Problém, který jsme utrpěli, byl nešťastný a byla to hořká pilulka. Teď zkrátka musíme jít dál, zůstat pozitivně naladěni a co nejlépe se připravit na další závod v Sao Paulu. Děkuji všem v týmu, našim sponzorům, partnerům a kolegům v Toyotě. Naše přípravy na Le Mans 2026 začínají právě teď a budeme dál společně tlačit na pilu.“
Zdroj: Toyota Gazoo Racing