F4 CEZ a TCR Eastern Europe na Salzburgringu pohledem Romana Klemma

Spolupracovník našeho webu, novinář, spisovatel, fotograf a bývalý závodník Roman Klemm se uplynulý víkend zúčastnil závodů F4 CEZ a TCR Eastern Europe. Oba seriály jsou většinou součástí víkendů ESET V4 Cupu promotéra Josefa Křenka. Romanův race report naleznete níže.

Druhý podnik šampionátu TCR Eastern Europe na rychlém Salzburgringu měli
čeští jezdci a týmy plně ve svých rukou. V sobotu si dojel Martin Kadlečík z týmu
Aditis pro největší úspěch své mladé kariéry, v neděli triumfoval favorizovaný Adam
Kout ze stáje Janík Motorsport.

Sobota: Kadlečíkův triumf
Pole účastníků TCR-Eastern Europe, které se nad Mozartovou metropolí sešlo, bylo
sice malé, za to ale kvalitativně na výši. V sobotní kvalifikaci se prosadil Ital Giacomo
Ghermandi na Hondě Civic své stáje MM o desetinku před výborně naladěným
Kadlečíkem (Audi RS3) a Koutem, který si stěžoval na podivně slabý tah jeho
Hyundaie Elantra. Za Polákem Grozsekem byl Petr Čížek dobrý 5., Jiří Zbořínek s
Petrem Semerádem figurovali za Litevcem Vallersem. Pole uzavíral Žarko Kněgo z
Chorvatska.

Start do závodu vyšel polemanovi zle. Ghermandi se musel zařadit za Kadlečíka a
Kouta. Martin Kadlečík si od té doby počínal tak suverénně, jako by doposud vedl v
každém závodě kariéry… Za ním se ovšem bojovalo velmi tvrdě, což pocítil zvláště
Kout, o kterého divoký Ital několikrát „zavadil“. Oba za to zaplatili porouchanými vozy
a cesta k výborné druhé pozici se otevřela pro Kadlečíkova týmového kolegu
Bartosze Groszeka. Aditis Racing slavil velkolepé dvojité vítězství, daleko před třetím
Ivarsem Vallersem. Petr Semerád (Express Auto) si dojel za Knegem pro dobrou 5.
pozici, zatímco musel Kout krátce před cílem do boxů pro novou pneumatiku.

Neděle: Kout, tak jak to má být
Favorizovaný Adam Kout tedy měl v neděli co dokazovat – a štěstí při losování gridu
mu přišlo vstříc: směl před týmovým kolegou Jiřím Zbožínkem startovat z pole-
position. Tuto výhodu si zkušený pilot Janík-Motorsportu nenechal ujít. Zvláště , když
mu rychlý Zbožínek šikovně kryl záda před opětovně velmi bojovným Ghermandim.
Kout zaslouženě a jasně vyhrál, Zbožínek na sebe ovšem upoutal Italův hněv. Po
kolizi musel do boxů, Ital opustil trať nadobro…

Z druhé pozice se tedy opět mohl radovat Polák Groszek, který tentokrát dojel před Kadlečíkem.

Svou smolnou sobotu si 6. místem poněkud vyžehlil také Petr Čížek.

Max Karhan s dvojitým triumfem ve Středoevropské F4 na Salzburgringu

„Myslel jsem, že pořádně udeřím až v Mostě. O to lépe, že to vyšlo už tady,” radoval se ze dvou
vítězství na Salzburgringu v nabité  formuli 4 český jezdec Max Karhan.

Kvalifikace:
Ke třetímu podniku výborně obsazeného šampionátu CEZ-F4 přijelo do Salzkammergutu 16
účastníků, z toho tři děvčata. Za tropických teplot dominovali na superrychlé trati v horách nad
Salzburgem v kvalifikaci jezdci švýcarské stáje Jenzer. Nejrychlejší čas si průměrem bezmála 190
km/h (!) zapsal lídr celkového hodnocení, Argentinec Gino Trappa před kolegy Maxem Karhanem,
Nicolasem Cortesem a Javierem Herrerou (oba z Mexika). Nejlepší „zbytku světa“ Byl Maďar Benett
Gaspar z týmu Zango před nejrychlejším z děvčat, Němkou Mathildou Paatz (AS). Jediný domácí
jezced, Simon Schranz ze stáje Renauer zajel jen na 11. pozici.

První závod – sobota
Před 5000 diváky absolvovali piloti týmu Jenzer start a první kolo “bez škrábanců” – “Však jsme jim
také po karambolech před dvěma týdny ve Spielbergu velmi důsledně promluvili do duše,” jak
zdůraznil majitel stáje Andreas Jenzer. Salzburgring a jeho předlouhé rovinky nabídly fandům
jedinečné souboje v závětří, při kterých si zvláště šikovně počínal Max Karhan. Dokázal Trappu
předjet a poté špičku úspěšně obhajovat. 10 minut před koncem se muselo neutralizovat kvůli zlé
nehodě Davida Gorčici (Janík Motorsport) ve Fahrerlagerchicane. Také závěrečný sprint na 3 kola ovšem pojal
Karhan navýbornou  a vyhrál těsně před Trappou a Cortesem. Výborný tah kupředu předvedli během
závodu především chráněnec Jeana Alesiho, Andres Lo Blue ze stáje Maffi a Simon Schranz.
Nakonec jim patřily pozice 5 a 6. Nejlepším děvčetem byla Paatz na 8. místě, zatímco si Polka
Michalina Sabaj (AS) dojela coby 10. zaslouženě pro první bod sezony.

Druhý závod – neděle
Druhý závod v neděli dopoledne předvedl jednu z největších bitev v dějinách tohoto mladého
šampionátu. Zatímco první čtyři místa znovu hájily modré vozy týmu Jenzer, pověsili se za ně
senzačně naladěný Tyrolák Schranz, vynikající Mathilda Paatz a především překvapivě
konkurenceschopní Gorčica s Františkem Němcem (Academy). Schranz se v závěrečné čtvrtině
podniku dokonce dokázal vmísit mezi vozy Jenzera, mezi kterými se znovu prosadil vynikající
Karhan. Těsně před koncem neudržel Mexičan Herrera vůz na trati a pole projelo cílem za
neutralizace. S dvojnásobným vítězem Karhanem a Trappou směl “Lokalmatador” Schranz na
podium. Za ním dojel silný Dán David Walther a Paatzová. Němec a Gorčica předvedli vynikající
výkony a zaslouženě si vybojovali tučné body. Michalina Sabaj také znovu skórovala.

Třetí závod – neděle
Němka Kiara Henni zaplatila za své dopolední dobré 12. místo rozbitým motorem a tak se k
poslednímu závodu víkendu na startu seřadilo jen 15 monopostů. O napjetí se postarala především
první startovní řada, kterou okupovali Maxičané Cortes s Herrerou. Oba mladíci si nejpozději po
velkém crashi na Red Bull Ringu nemají co říci… Start dopadl tak, jak dopadnout musel: Cortes poslal
Herreru v první šikaně do štěrku, načež se vedení ujal poněkud klidnější Trappa. Argentinec poté
dokázal uhájit prvenství až do cíle, presto, že se na něj tlačil znovu velmi silný Karhan. Za nimi se o
každou pozici bojovalo skutečně na ostří nože. Na trati i vedle ní. Celé pole se totiž dlouho nacházelo
v jediném klubku a v zájemném závětří. Nejštastnější z bojovníků o třetí pozici byl nakonec David
Walther, který byl hodnocen před Cortesem. Silná Paatz znovu vydatně bodovala a David Gorčica
urval poslední bodík víkendu. Závod byl ukončen o jedno kolo předčasně po nehodě Teodora
Borensteina před Nocksteinkehre.

Šampionát pokračuje koncem července hostováním v severočekém Mostě.

Foto: Roman Klemm jr.