Závodní okruhy

Závodní silniční okruhy

Motorsport      Okruhy, vrchy

Datum: 30.04.2024 Okruhy, vrchy Autor: Tisková zpráva

Ohlédnutí za úvodním podnikem TCR Eastern Europe

V pořadí pátý ročník TCR Eastern Europe odstartoval úvodním podnikem na maďarském okruhu Balaton Park, který nabídl atraktivní podívanou a především odkryl karty, s kterými se letos bude hrát. Úřadující šampion Maťo Homola sice vyhrál úvodní závod, ale vyrostl mu silný soupeř.

TCR Eastern Europe Balaton Park Kvalifikaci na 4115 metrů dlouhém Balaton Parku vyhrál Adam Kout s Hyundai Elantra týmu Hyundai Janík Motorsport. Druhý skončil domácí Attila Bucsi se starší generací Hyundai i30 N týmu M1RA Motorsport. Ze druhé řady pak startovali Koutův týmový kolega Maťo Homola a Ital Giacomo Ghermandi, který letos přesedl za volant Hondy Civic týmu MM Motorsport. Potíž byla v tom, že kvalifikační časy celého startovního pole nebyly tak úplně vypovídající.

Tři minuty před koncem kvalifikace byla vyvěšena červená vlajka kvůli havárii. Už se nepokračovalo a tím skončil i souboj o nejvýhodnější pozice. Prakticky celé startovní pole mělo v rukávu ještě nějaký ten nejrychlejší čas, každopádně svou šanci nedostali. Svou šanci promarnil i Adam Kout – ovšem v závodě.

Špatně odstartoval a Bucsi šel okamžitě do čela. Ve skrumáži vozů na dlouhé rovince neúmyslně vytlačil Homolu na trávu, ale slovenský šampion krizovou situaci zvládl a vlastně ani příliš neztratil. Za první zatáčkou se zařadil za lídra Bucsi a v tandemu pokračovali až do cíle. Oba však věděli, že jejich pořadí nemusí být konečné. Komisaři totiž začali vyšetřovali Bucsiho za předčasný start a obavy Maďara se naplnily krátce po dojetí do cíle. Obdržel desetisekundovou penalizaci a propadl se z prvního místa na sedmé. Z vítězství nebylo nic.

První double sezony tak oslavil Hyundai Janík Motorsport. Za Homolou totiž dojel Kout, který se po špatném startu propracovával dopředu a po krásných soubojích to dotáhl na stupně vítězů. Tam je doplnila známá tvář z loňské sezony – René Kircher. Mladý německý závodník je zpět v TCR Eastern Europe a opět za volantem černozelené Hondy Civic týmu Mertel Motorsport. Značce Hyundai a Honda nová trať patrně seděla, protože na čtvrtém místě dojel další zástupce Hondy Giacomo Ghermandi, který se dlouho držel na pozici za Homolou. Ale jakmile se na něj dotáhli Kout s Kircherem, Ital se začal tak houževnatě bránit, až udělal v poslední zatáčce chybu a Kout s Kircherem této šance využili.

Nejlepší ze zástupců značky Cupra byl Petr Čížek z Expres Auto Racing. Český závodník se kvalifikoval na osmém místě a v závodě si polepšil o tři místa. Hned za ním dojel nejlepší reprezentant Audi – Martin Kadlečík z týmu Aditis Racing. Debutant v TCR Eastern Europe měl sice pomalý start, ale postupně se propracoval na šesté místo a zaznamenal čtvrtý nejrychlejší čas závodu. Svůj potenciál ale naplno rozkryl ve druhém závodě. Na to, že loňský šampion Clio Cup Trophy Martin Kadlečík seděl v Audi RS3 LMS TCR teprve až na Balatonu při trénincích, předvedl fantastický výkon.

Po startu druhého závodu se posunul na druhé místo za Bucsiho a vydržel tam až do cíle. Stejně jako vítěz Bucsi. Oba mladíci zajížděli téměř shodné časy a v cíli je dělily pouhé dvě a půl sekundy. To není špatný výkon na to, že Bucsi jel teprve čtvrtý závod v TCR Eastern Europe a Kadlečík dokonce druhý. Za nimi dojel Maťo Homola, který se vítězstvím a třetím místem vyhoupl do čela průběžného hodnocení jezdců. Na čtvrté pozici dojel ve druhém závodě Giacomo Ghermandi, ale příliš dlouho si bramborové příčky neužíval. Penalizace v podobě šesti sekund za porušování traťových limitů ho sesadila ze čtvrté pozice na šestou a dopředu se naopak posunuli Kout s Kircherem.

Časové penalizace nemalou měrou ovlivnily celkové výsledky obou závodů, nicméně předčasné starty nebo traťové limity jsou hlídány orlím okem napříč všemi šampionáty po celém světě, a jestliže jezdec učiní tento prohřešek, následuje penalizace. Každopádně úvodní podnik TCR Eastern Europe naznačil, kdo bude bojovat nejen o vítězství v závodech, ale především o titul šampiona.

Tak uvidíme, jak to všem půjde na dalším podniku na Red Bull ringu v polovině května.

Tomáš Vacín
Foto: Petr Frýba

TCR Eastern Europe Balaton Park TCR Eastern Europe Balaton Park